The Image of Altai in the Short Story of V. Bianki "She"

  • Александр Куляпин Алтайский государственный педагогический университет (Барнаул) Email: iskander58@mail.ru
Keywords: Altai, local text, image, metaphor, myth

Abstract

The article considers the individual mythology of Vitaly Bianki. The image of Altai, created by the writer in the short story She, is associated with a practice that is very common in world culture, namely to define the specificity of a particular local text through gender identification. Bianki, arguing with an established tradition of giving Altai Krai a masculinized image, prefers to feminize the image of Altai. The writer, not without intent, used the feminine personal pronoun to title his work. The terrible atmospheric phenomenon described in the story is scientifically called «fyon», colloquially «verkhovka», but the narrator, like the author, clearly prefers the vaguely mysterious designation «She». In Russian, the category of grammatical gender in most cases has nothing to do with the semantics of biological sex, but in the Bianki’s text we meet with a rare exception. In the main character, «the prophetic Altai girl», «the stone maiden», who completely joined together with the natural world, the author of the story embodied Eros of Altai – attracting and scary at the same time.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Александр Куляпин, Алтайский государственный педагогический университет (Барнаул)

доктор филологических наук, профессор кафедры литературы

References

Бианки В.В. Собрание сочинений: в 4-х тт.. Л., 1973. Т. 2. Повести и рассказы.

Бианки Е. Краткая биография Виталия Валентиновича Бианки // Бианки В.В. Собрание сочинений: в 4-х тт. Л., 1975. Т. 4.

Бианки Е. «Я бы выбрал Алтай…» // Бианки В. В. Удивительные тайны: Повести, рассказы. Барнаул, 1984.

Богумил Т.А. Региональная литература: Сибирь, Алтай, Барнаул. Барнаул, 2017. [Электронный ресурс]. URL: http://books.altspu.ru/items/show/84.

Богумил Т.А. Виталий Валентинович Бианки // Литературно-туристический Алтай: топосы – мифы – имена. Барнаул, 2018.

Вяткина Г.В. О влиянии русской духовной культуры на становление художника // Макарьевские чтения. Горно-Алтайск, 2002. [Электронный ресурс]. URL: http://e-lib.gasu.ru/konf/mak/arhiv/2002/index.html.

Гоголь Н.В. Петербургские записки 1836 года // Гоголь Н.В. Собрание сочинений: в 7-и тт. М., 1978. Т. 6.

Данилин А.Г. Бурханизм. Горно-Алтайск, 1993.

Ерёмина О.А., Смирнов Н. Н. Иван Ефремов. М., 2013.

Ефремов И.А. Озеро Горных Духов // Ефремов И.А. Собрание сочинений: в 5-и тт. М., 1986. Т. 1.

Каруновская Л.Э. Представления алтайцев о Вселенной // Советская этнография. 1935. № 4–5.

Кассирер Э. Философия символических форм. М.; СПб., 2002. Т. 1. Язык.

Липовецкий М. Зловещее в сказах Бажова // Quaestio Rossica. 2014. №2.

Лотман Ю.М., Успенский Б.А. Миф – имя – культура // Лотман Ю.М. Избранные статьи: в 3-и тт. Таллинн, 1992. Т. 1. Статьи по семиотике и типологии культуры.

Маточкин Е.П. Визуальные образы фольклора в творчестве художников Горного Алтая // Сибирский филологический журнал. 2009. № 4.

Народные русские сказки А.Н. Афанасьева: в 3-х тт. М., 1985. Т. 2.

Потапов Л.П. Культ гор на Алтае // Советская этнография. 1946. № 2. [Электронный ресурс]. URL: http://web1.kunstkamera.ru/siberia/ELibrary.html

Свасьян К.А. Философия символических форм Э. Кассирера: Критический анализ. Ереван, 1989.

Черкасов А.А. Из записок сибирского охотника. М., 1994.

Published
2019-06-01
How to Cite
Куляпин А. The Image of Altai in the Short Story of V. Bianki "She" // Philology & Human, 2019, № 2. P. 45-56 DOI: 10.14258/filichel(2019)2-04. URL: http://journal.asu.ru/pm/article/view/5434.
Section
Статьи
Bookmark and Share