CONDITIONS FOR THE FORMATION OF PROFESSIONAL IDENTITY OF LAW STUDENTS
УДК 378.14.015.62 ББК 74.484.4
Abstract
The article is devoted to the study of the relationship between the organization of the educationalprocess and the formation of the professional identity of law students. Of particular importance forthe formation of professional identity is the period of study at the university. The multidimensionalnature of legal activity makes it necessary to create an idea of the peculiarities of work in the field ofjurisprudence at the stage of higher education. The creation of an idea of specific activities in variouslegal specialties by students during the training process is a guarantee of the correct choice of the fieldof activity and the successful professional implementation of graduates of law universities. The articleconsiders the most significant conditions for achieving the professional identity of students masteringeducational programs in the field of training Jurisprudence. Based on the analysis of regulatory legalacts, the authors propose an option for organizing the educational process in legal universities, allowingthe student to identify himself with a certain professional community and make a choice of the futuredirection of activity
Downloads
References
2. Шнейдер Л.Б. Профессиональная идентичность: теория, эксперимент, тренинг: учебное пособие. М. : Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та, 2004. 599 с.
3. Малютина Т.В. Профессиональная идентичность, ее структура и компоненты // Омский научный вестник. 2014. №5 (132). С. 149–152.
4. Грязнова Е.В., Гончарук А.Г., Блохина М.А. Проблема определения понятия «профессиональная идентичность» в психологии // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. Т. 8, №3 (28). С. 323–325.
5. Нор-Аревян О.А., Шаповалова А.М. Факторы формирования профессиональной идентичности // Гуманитарий Юга России. 2016. Т. 21, №5. С. 102–113.
6. Калашник Н., Неймарк М. Проблемы реализации нормативных предписаний о месте прохождения практики студентов юридических вузов // Юрислингвистика. 2020. №15 (26). С. 8–12. URL: https://doi.org/10.14258/leglin(2020)1502.
7. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 40.03.01 Юриспруденция (уровень бакалавриата) (ред. от 11.01.2018) : приказ Министерства образования и науки РФ от 01.12.2016 N 1511. URL: http://www.consultant.ru/document/ cons_doc_LAW_210457/ee369dc9fb89a8ddae72ae5c0fa014f37e7c91f3/ (дата обращения: 22.08.2020).
8. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 030900 Юриспруденция (квалификация (степень) «магистр») (ред. от 31.05.2011): приказ Министерства образования и науки РФ от 14.12.2010 N 1763. URL: https://www.garant.ru/ products/ipo/prime/doc/55070501/ (дата обращения 22.08.2020).
9. Мартышенко Н.С. Исследование процессов, влияющих на удовлетворенность студентов выбором специальности // Современное образование. 2017. №4. С. 131–142. DOI: 10.25136/2409– 8736.2017.4.24347 URL: https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=24347.
10. Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон №273-ФЗ от 29.12.2012 (в ред. от 01.08.2020) // Собрание законодательства. 2012. №53, ч. 1. Ст. 7598.
11. Об утверждении Положения о практике обучающихся, осваивающих основные профессиональные образовательные программы высшего образования (в ред. 15.12.2017): приказ Министерства образования и науки РФ от 27 ноября 2015 г. №1383. URL: http://www.consultant.ru/document/ cons_doc_LAW_190917/ (дата обращения 22.08.2020).
Russian-Asian Law Journal is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Russian-Asian Law Journal allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).