CONDITIONS FOR THE FORMATION OF PROFESSIONAL IDENTITY OF LAW STUDENTS

УДК 378.14.015.62 ББК 74.484.4

  • N.I. Kalashnik Altai State University Email: nat.kalashnik@gmail.com
  • E.V. Kiseleva Altai State University Email: elenvik@inbox.ru
Keywords: professional identity, educational process, educational organization, professional community, profession of lawyer

Abstract

The article is devoted to the study of the relationship between the organization of the educationalprocess and the formation of the professional identity of law students. Of particular importance forthe formation of professional identity is the period of study at the university. The multidimensionalnature of legal activity makes it necessary to create an idea of the peculiarities of work in the field ofjurisprudence at the stage of higher education. The creation of an idea of specific activities in variouslegal specialties by students during the training process is a guarantee of the correct choice of the fieldof activity and the successful professional implementation of graduates of law universities. The articleconsiders the most significant conditions for achieving the professional identity of students masteringeducational programs in the field of training Jurisprudence. Based on the analysis of regulatory legalacts, the authors propose an option for organizing the educational process in legal universities, allowingthe student to identify himself with a certain professional community and make a choice of the futuredirection of activity

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Поваренков Ю.П. Психологическое содержание профессиональной идентичности // Сибирский психологический журнал. 2006. №24. С. 53–58.

2. Шнейдер Л.Б. Профессиональная идентичность: теория, эксперимент, тренинг: учебное пособие. М. : Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та, 2004. 599 с.

3. Малютина Т.В. Профессиональная идентичность, ее структура и компоненты // Омский научный вестник. 2014. №5 (132). С. 149–152.

4. Грязнова Е.В., Гончарук А.Г., Блохина М.А. Проблема определения понятия «профессиональная идентичность» в психологии // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. Т. 8, №3 (28). С. 323–325.

5. Нор-Аревян О.А., Шаповалова А.М. Факторы формирования профессиональной идентичности // Гуманитарий Юга России. 2016. Т. 21, №5. С. 102–113.

6. Калашник Н., Неймарк М. Проблемы реализации нормативных предписаний о месте прохождения практики студентов юридических вузов // Юрислингвистика. 2020. №15 (26). С. 8–12. URL: https://doi.org/10.14258/leglin(2020)1502.

7. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 40.03.01 Юриспруденция (уровень бакалавриата) (ред. от 11.01.2018) : приказ Министерства образования и науки РФ от 01.12.2016 N 1511. URL: http://www.consultant.ru/document/ cons_doc_LAW_210457/ee369dc9fb89a8ddae72ae5c0fa014f37e7c91f3/ (дата обращения: 22.08.2020).

8. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 030900 Юриспруденция (квалификация (степень) «магистр») (ред. от 31.05.2011): приказ Министерства образования и науки РФ от 14.12.2010 N 1763. URL: https://www.garant.ru/ products/ipo/prime/doc/55070501/ (дата обращения 22.08.2020).

9. Мартышенко Н.С. Исследование процессов, влияющих на удовлетворенность студентов выбором специальности // Современное образование. 2017. №4. С. 131–142. DOI: 10.25136/2409– 8736.2017.4.24347 URL: https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=24347.

10. Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон №273-ФЗ от 29.12.2012 (в ред. от 01.08.2020) // Собрание законодательства. 2012. №53, ч. 1. Ст. 7598.

11. Об утверждении Положения о практике обучающихся, осваивающих основные профессиональные образовательные программы высшего образования (в ред. 15.12.2017): приказ Министерства образования и науки РФ от 27 ноября 2015 г. №1383. URL: http://www.consultant.ru/document/ cons_doc_LAW_190917/ (дата обращения 22.08.2020).
Published
2020-09-28
How to Cite
Kalashnik N., Kiseleva E. CONDITIONS FOR THE FORMATION OF PROFESSIONAL IDENTITY OF LAW STUDENTS // Russian-Asian Law Journal, 2020, № 3. P. 13-17 DOI: 10.14258/ralj(2020)3.3. URL: http://ralj.ru/article/view/3.3.
Section
RUSSIAN LAW: HISTORY AND MODERNITY