SUPPORT OF THE PROCESS OF SOCIALIZATION OF CHILDREN WITH TMNR

УДК 373.3

  • Lidia Mikhailovna Pazynina Pacific State University Email: lidynkaaaa1@mail.ru
Keywords: socialization, students with TMNR, children with visual disabilities, moderate mental retardation, inclusion

Abstract

This article examines the problem of socialization of children with visual disabilities, burdened with TMNR, in the modern conditions of modernization of Russian education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lidia Mikhailovna Pazynina , Pacific State University

Student of the group POPS (am) z-81, teacher-psychologist

References

1. Выготский Л.С. Проблемы дефектологии / сост. Т.М. Лифанова. М. : Просвещение, 1995. 527 с.
2. Коррекционная педагогика: Основы обучения и воспитания детей с отклонениями в развитии / Б.П. Пузанов, В.И. Селиверстов, С.Н. Шаховская, Ю.А. Костенкова / под ред. Б.П. Пузанова. М. : Издательский центр «Академия», 2014. 160 с.
3. Никулина Г.В. Формирование коммуникативной культуры лиц с нарушениями зрения: Теоретико-экспериментальное исследование. СПб. : КАРО, 2014. 400 с.
4. Психодиагностика и коррекция детей с нарушениями и отклонениями развития / сост. и общая редакция В.М. Астапова, Ю.З. Микадзе. СПб. : Питер, 2014. 256 с.
5. Тихонова И.В., Адеева Т.Н., Голубева М.С. Специфика социализации детей с комплексными и множественными нарушениями в развитии // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. Серия: педагогика, психология, социальная работа, ювенология, социокинетика. Кострома : Костромской государственный университет им. Н.А. Некрасова. 2014. Т. 20. С. 178–181.

References:

1. Vygotskij L.S. Problemy defektologii / sost. T.M. Lifanova. M. : Prosveshchenie, 1995. 527 p.
2. Korrekcionnaya pedagogika: Osnovy obucheniya i vospitaniya detej s otkloneniyami v razvitii / B.P. Puzanov, V.I. Seliverstov, S.N. SHahovskaya, YU.A. Kostenkova / pod red. B.P. Puzanova. M. : Izdatel'skij centr «Akademiya», 2014. 160 p.
3. Nikulina G.V. Formirovanie kommunikativnoj kul'tury lic s narusheniyami zreniya: Teoretiko-eksperimental'noe issledovanie. SPb. : KARO, 2014. 400 p.
4. Psihodiagnostika i korrekciya detej s narusheniyami i otkloneniyami razvitiya / sost. i obshchaya redakciya V.M. Astapova, YU.Z. Mikadze. SPb. : Piter, 2014. 256 p.
5. Tihonova I.V., Adeeva T.N., Golubeva M.S. Specifika socializacii detej s kompleksnymi i mnozhestvennymi narusheniyami v razvitii // Vestnik Kostromskogo gosudarstvennogo universiteta im. N.A. Nekrasova. Seriya: pedagogika, psihologiya, social'naya rabota, yuvenologiya, sociokinetika. Kostroma : Kostromskoj gosudarstvennyj universitet im. N.A. Nekrasova. 2014. T. 20. P. 178–181.
Published
2020-12-14
How to Cite
1. Pazynina L. M. SUPPORT OF THE PROCESS OF SOCIALIZATION OF CHILDREN WITH TMNR // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2020. Vol. 2. № 4. P. 53-61. URL: http://bppasu.ru/article/view/8945.