ТРАНСФОРМАЦИЯ БИЗНЕС-МОДЕЛИ ТУРИСТСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПРИ ВНЕДРЕНИИ ТЕХНОЛОГИИ БЛОКЧЕЙНА

УДК 338.48

  • Алексей Владимирович Платов Московский государственный университет спорта и туризма (Москва, Россия) Email: aplatov@yandex.ru
  • Инна Алексеевна Новичкова Московский государственный университет спорта и туризма (Москва, Россия) Email: ikulakova@yandex.ru
  • Ольга Игоревна Литвинова Московский государственный университет спорта и туризма (Москва, Россия) Email: o.litvinova@mail.ru
Ключевые слова: туризм, блокчейн, бизнес-модель, децентрализация, транспарентность

Аннотация

Благодаря способности блокчейна формировать транспарентность процессов, он может стать основой фундаментальных трансформаций в деловых отношениях в индустрии туризма и радикальных преобразований бизнес-процессов. Для того, чтобы потенциал блокчейна в туристской отрасли раскрылся наиболее эффективно, необходимо перестроить туристские бизнес-модели на его основе. Целью представленного исследования явилась разработка концептуальной бизнес-модели предприятий туристской индустрии, функционирующих на базе платформы блокчейна. Для достижения указанной цели был реализован редизайн бизнес-модели Osterwalder Canvas в сфере туризма на блокчейн-платформе. Основным методом сбора данных являлся экспертный опрос, проведенный в формате полуструктурированных личных интервью. Для проведения опроса были отобраны 12 респондентов, являющихся экспертами в области блокчейна и туризма. Результаты исследования отражены в формате бизнес-модели. Данное исследование имеет несколько теоретических выводов: во-первых, внедрение на технологии блокчейна в туризме создает новую отраслевую бизнес-модель. Во-вторых, предлагаемая модель рассматривает рынок туристского бизнеса с системной точки зрения. В-третьих, блокчейн создает уникальную возможность удовлетворить потребности стейкхолдеров и клиентов в сфере туризма посредством однорангового взаимодействия. Практическое значение исследования выражается в определении важной роли дезинтермедиации и смарт-контрактов в туристской бизнес-модели на блокчейн-платформе.

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Metrics

Загрузка метрик ...

Биографии авторов

Алексей Владимирович Платов, Московский государственный университет спорта и туризма (Москва, Россия)

кандидат технических наук, доцент кафедры социально-экономических и гуманитарных дисциплин

Инна Алексеевна Новичкова, Московский государственный университет спорта и туризма (Москва, Россия)

кандидат юридических наук, заведующая кафедрой социально-экономических и гуманитарных дисциплин

Ольга Игоревна Литвинова, Московский государственный университет спорта и туризма (Москва, Россия)

доктор экономических наук, профессор кафедры социально-экономических и гуманитарных дисциплин

Литература

Lemieuх V. L. Trusting records: Is Blockchain technology the answer? // Records Management Journal. 2016. Vol. 26 (2). Pp. 110-139.

Yli-Huumo J., Ko D., Choi S., Park S., and Smolander K. Where is current research on blockchain technology? A systematic review // PLoS One. 2016. Vol. 11 (10).

Liu Y., Liu J., Salles M. A. V., Zhang Z., Li T., Hu B., ... and Lu R. Building blocks of sharding blockchain systems: Concepts, approaches, and open problems // Computer Science Review. 2022. Vol. 46.

Zambrano R. Blockchain: Unpacking the disruptive potential of blockchain technology for human development. 2017. URL: https://idl-bnc-idrc.dspacedirect.org/bitstream/handle/10625/56662/IDL-56662.pdf. (date of access: 17.11.2023).

Holotescu C. Understanding blockchain opportunities and challenges. In 4 Conference proceedings of eLearning and software for education (eLSE). Bucharest, 2018. Romania. Pp. 275-283.

Платов А. В., Новичкова И. А., Лустина Т. Н. и др. Влияние блокчейна на уровень дезинтермедиации в индустрии туризма // Финансовые рынки и банки. 2023. № 6. С. 205-211.

Rejeb A., Keogh J. G., Treiblmaier H. The Impact of Blockchain on Medical Tourism. In K. R. Lang, et al. (Eds.). WeB 2020. Lecture notes in business information processing: 403. Smart Business: Technology and Data Enabled Innovative Business Models and Practices.

Treiblmaier H., Onder I. The impact of blockchain on the tourism industry: A theory-based research framework. In H. Treiblmaier, and R. Beck (Eds.) // Business Transformation through blockchain. 2019. Pp. 3-21.

Nam K., Dutt C. S., Chathoth P., Khan, M. S. Blockchain technology for smart city and smart tourism: Latest trends and challenges // Asia Pacific Journal of Tourism Research. 2019. Vol. 26 (4). Pp. 1-15.

Onder I., Treiblmaier H. Blockchain and tourism: Three research propositions // Annals of Tourism Research. 2018. Vol. 72 (C). Pp. 180-182.

Erceg A., Damoska Sekuloska J., Kelic I. Blockchain in the tourism industry: A review of the situation in Croatia and Macedonia // Informatics. 2020. Vol. 7 (1). Pp. 5-20.

Thees H., Erschbamer G., Pechlaner H. The application of blockchain in tourism: use cases in the tourism value system // European Journal of Tourism Research. 2020. Vol. 26 (2602).

Tyan I., Yague M. I., Guevara-Plaza A. Blockchain Technology for Smart Tourism Destinations // Sustainability. 2020. Vol. 12 (22). Pр. 9715.

Collomb A., Sok K. Blockchain/distributed ledger technology (DLT): What impact on the financial sector? // Digiworld Economic Journal. 2016. Vol. 103. Pp. 93-111.

Douglas S., Meijer A. Transparency and public value. Analyzing the transparency practices and value creation of public utilities // International Journal of Public Administration. 2016. Vol. 39 (12). Pp. 940-951.

Ferrarini B., Maupin J., Hinojales M. Digital identity — A gateway to all other use cases. In K. Subbiah, et al. (Eds.) // The age of Blockchain: A collection of articles. 2018. Pp. 9-15.

Nofer M., Gomber P., Hinz O., Schiereck D. Blockchain // Business and Information Systems Engineering. 2017. Vol. 59 (3). Pp. 183-187.

Christensen C. M. The innovator's dilemma: when new technologies cause great firms to fail. Boston, 2013.

Gelter H. Digital tourism-an analysis of digital trends in tourism and customer digital mobile behaviour. Visit Artic Europe. 2017. URL: http://www.lme.fi/media/vae-outcomes/rd-results/report-visit-arctic-europe-mission-3-summary-2.pdf (date of access: 17.11.2023)

Платов А. В., Новичкова И. А., Литвинова О. И., Хореева Н. К. Менеджмент впечатлений в туризме // Научный результат. Технологии бизнеса и сервиса. 2022. Т. 8. № 4. С. 36-49.

Willie P. Can all sectors of the hospitality and tourism industry be influenced by the innovation of blockchain technology? // Worldwide Hospitality and Tourism Themes. 2019. Vol. 11 (2). Pр. 112-120.

Osterwalder A. The business model ontology a proposition in a design science approach: дис. 2004. Universite de Lausanne, Faculte des hautes etudes commerciales.

UNWTO. International tourism growth continues to outpace the global economy. World Tourism Organization. 2020. URL: https://www.unwto.org/international-tourism-growth-continues-to-outpace-the-economy (date of access: 17.11.2023).

Buhalis D., Law R. Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the internet. The state of Tourism research // Tourism Management. 2008. Vol. 29 (4). Pp. 609-623.

Tapscott D., Tapscott A. Blockchain revolution: how the technology behind bitcoin is changing money, business, and the world. New-York, 2016. 384 р.

Crosby M., Pattanayak P., Verma S., Kalyanaraman V. Blockchain technology: Beyond bitcoin // Applied Innovation Review. 2016. Vol. 2 (6). Pp. 71.

Grimmelikhuijsen S. G., Meijer A. J. Effects of transparency on the perceived trustworthiness of a government organization: Evidence from an online experiment // Journal of Public Administration Research and Theory. 2014. Vol. 24 (1). Pp. 137-157.

Iansiti M., Lakhani K. R. The truth about Blockchain // Harvard Business Review. 2017. Vol. 95 (1). Pp. 118-127.

Fyall A., Callod C., Edwards B., Relationship marketing: The challenge for destinations // Annals of Tourism Research. 2003. Vol. 30 (3). Pp. 644-659.

Holotiuk F., Pisani F., Moormann J. The impact of blockchain technology on business models in the payments industry // Proceedings of 13th international conference on Wirtschaftsinformatik. 2017. Pp. 912-926.

Lokоy E. N., Nyberg O. Blockchain business models-a case study of incumbents in established industries in the Nordic region // MSc in innovation and entrepreneurship. 2018. Pp. 1-87.

REFERENCES

Lemieux V. L. Trusting records: Is Blockchain technology the answer? Records Management Journal. 2016. Vol. 26 (2). Pp. 110-139.

Yli-Huumo J., Ko D., Choi S., Park S., Smolander K. Where is current research on blockchain technology? A systematic review. PLoS One. 2016. Vol. 11 (10).

Liu Y., Liu J., Salles M. A. V., Zhang Z., Li T., Hu B., ... and Lu R. Building blocks of sharding blockchain systems: Concepts, approaches, and open problems. Computer Science Review. 2022. Vol. 46.

Zambrano R. Blockchain: Unpacking the disruptive potential of blockchain technology for human development. 2017. URL: https://idl-bnc-idrc.dspacedirect.org/bitstream/handle/10625/56662/IDL-56662.pdf. (date of access: 17.11.2023).

Holotescu C. Understanding blockchain opportunities and challenges. In 4 Conference proceedings of eLearning and software for education (eLSE). Bucharest, 2018. Pp. 275-283.

Platov A. V., Novichkova I. A., Lustina T. N. [et al.] The influence of blockchain on the level of disintermediation in the tourism industry. Financial markets and banks. 2023. Vol. 6. Pp. 205-211.

Rejeb A., Keogh J. G., Treiblmaier H. The Impact of Blockchain on Medical Tourism. In K. R. Lang, et al. (Eds.). WeB. Lecture notes in business information processing: 403. Smart Business: Technology and Data Enabled Innovative Business Models and Practices. 2020.

Treiblmaier H., Onder I. The impact of blockchain on the tourism industry: A theory-based research framework. In H. Treiblmaier, and R. Beck (Eds.), Business Transformation through blockchain. 2019. Pp. 3-21.

Nam K., Dutt C. S., Chathoth P., Khan, M. S. Blockchain technology for smart city and smart tourism: Latest trends and challenges. Asia Pacific Journal of Tourism Research. 2019. Vol. 26 (4). Pp. 1-15.

Onder I., Treiblmaier H. Blockchain and tourism: Three research propositions. Annals of Tourism Research. 2018. Vol. 72 (C). Pp. 180-182.

Erceg A., Damoska Sekuloska J., Kelic I. Blockchain in the tourism industry. A review of the situation in Croatia and Macedonia. Informatics. 2020. Vol. 7 (1). Pp. 5-20.

Thees H., Erschbamer G., Pechlaner H. The application of blockchain in tourism: use cases in the tourism value system. European Journal of Tourism Research. 2020. Vol. 26 (2602).

Tyan I., Yague M. I., Guevara-Plaza A. Blockchain Technology for SmartTourism Destinations. Sustainability. 2020. Vol. 12 (22). Pр. 9715.

Collomb A., Sok K. Blockchain/distributed ledger technology (DLT): What impact on the financial sector? Digiworld Economic Journal. 2016. Vol. 103. Pp. 93-111.

Douglas S., Meijer A. Transparency and public value. Analyzing the transparency practices and value creation of public utilities. International Journal of Public Administration. 2016. Vol. 39 (12). Pp. 940-951.

Ferrarini B., Maupin J., Hinojales M. Digital identity — A gateway to all other use cases. In K. Subbiah, et al. (Eds.). The age of Blockchain: A collection of articles. 2018. Pp. 9-15.

Nofer M., Gomber P., Hinz O., Schiereck D. Blockchain. Business and Information Systems Engineering. 2017. Vol. 59 (3). Pp. 183-187.

Christensen C. M. The innovator's dilemma: when new technologies cause great firms to fail. Boston, 2013.

Gelter H. Digital tourism-an analysis of digital trends in tourism and customer digital mobile behaviour. Visit Artic Europe. 2017. URL: http: www.lme.fi/media/vae-outcomes/rd-results/report-visit-arctic-europe-mission-3-summary-2.pdf (date of access: 17.11.2023).

Platov A. V., Novichkova I. A., Litvinova O. I., Khoreeva N. K. Impression management in tourism. Scientific result. Business and service technologies. 2022. Vol. 8 (4). Pp. 36-49.

Willie P. Can all sectors of the hospitality and tourism industry be influenced by the innovation of blockchain technology? // Worldwide Hospitality and Tourism Themes. 2019. Vol. 11 (2). Pр. 112-120.

Osterwalder A. The business model ontology a proposition in a design science approach. Doctoral dissertation. 2004. Universite de Lausanne, Faculte des hautes etudes commerciales.

UNWTO. International tourism growth continues to outpace the global economy. World Tourism Organization. 2020. URL: https://www.unwto.org/international-tourism-growth-continues-to-outpace-the-economy (date of access: 17.11.2023).

Buhalis D., Law R. Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the internet — The state of Tourism research. Tourism Managemen. 2008. Vol. 29 (4). Pp. 609-623.

Tapscott D., Tapscott A. Blockchain revolution: how the technology behind bitcoin is changing money, business, and the world. New-York, 2016. 384 р.

Crosby M., Pattanayak P., Verma S., Kalyanaraman V. Blockchain technology: Beyond bitcoin. Applied Innovation Review. 2016. Vol. 2 (6). Pp. 71.

Grimmelikhuijsen S. G., Meijer A. J. Effects of transparency on the perceived trustworthiness of a government organization: Evidence from an online experiment. Journal of Public Administration Research and Theory. 2014. Vol. 24 (1). Pp. 137-157.

Iansiti M., Lakhani K. R. The truth about Blockchain. Harvard. Business Review. 2017. Vol. 95 (1). Pp. 118-127.

Fyall A., Callod C., Edwards B., Relationship marketing: The challenge for destinations. Annals of Tourism Research. 2003. Vol. 30 (3). Pp. 644-659.

Holotiuk F., Pisani F., Moormann J. The impact of blockchain technology on business models in the payments industry. Proceedings of 13th international conference on Wirtschaftsinformatik, 2017. Pp. 912-926.

Lokоy E. N., Nyberg O. Blockchain business models-a case study of incumbents in established industries in the Nordic region. MSc in innovation and entrepreneurship. 2018. Pp. 1-87.

Опубликован
2024-03-07
Как цитировать
1. Платов А. В., Новичкова И. А., Литвинова О. И. ТРАНСФОРМАЦИЯ БИЗНЕС-МОДЕЛИ ТУРИСТСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПРИ ВНЕДРЕНИИ ТЕХНОЛОГИИ БЛОКЧЕЙНА // Экономика Профессия Бизнес, 2024. № 1. С. 54-63. URL: http://journal.asu.ru/ec/article/view/epb202408.
Раздел
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ

Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)