MARKETING AS A FACTOR OF PROPORTIONAL ECONOMIC DEVELOPMENT (A PROBLEM REQUIRING RESEARCH)

УДК 339.138

  • V. I. Belyaev Altai State University (Barnaul, Russia) Email: belyaevvi@mail.ru
  • O. V. Kuznecova Altai State University (Barnaul, Russia) Email: olgav-kuznecova@ya.ru
  • O. N. Pyatkova Altai State University (Barnaul, Russia) Email: pyatkovaon@mail.ru
Keywords: proportionality of economic development, marketing, market, invisible hand of the market», demand, supply, market equilibrium, balance of production and consumption

Abstract

All problems can be divided into two groups: problems that require solutions and problems that require research. The second group includes complex hidden problems, which are sometimes difficult to identify, designate, define, describe, and establish the causes. In a market economy, this is the problem of ensuring the proportionality of production and consumption, both in general, in the country's economy, and in a separate commodity flow. The formation of production and marketing infrastructure in market conditions is stochastic in nature, that is, it is carried out in the form of spontaneous interactions of sellers and buyers, as well as producers among themselves. As a result, the formation of the proportions of the development of the country's economy is formed mainly on the decisions of enterprises on the volume of production of products and their offer to the market, taking into account the volume of demand and competitive interactions. It is impossible to make a quantitative forecast for either of them. This is the essence of the problem that requires research. The article, with reference to many literary sources, provides a justification for the possibility of using marketing as a management function to streamline the structure and content of large (national) economic systems and increase their efficiency.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

V. I. Belyaev, Altai State University (Barnaul, Russia)

доктор экономических наук, профессор кафедры менеджмента, организации бизнеса и инноваций

O. V. Kuznecova, Altai State University (Barnaul, Russia)

кандидат экономических наук, доцент кафедры экономики и эконометрики

O. N. Pyatkova, Altai State University (Barnaul, Russia)

кандидат экономических наук, доцент кафедры менеджмента, организации бизнеса и инноваций

References

Котлер Ф. Основы маркетинга. М., 1990. 736 с.

Армстронг Г., Вонг В., Котлер Ф., Сондерс Дж. Основы маркетинга. 4-е европейское издание. М., 2007. 1200 с.

Энциклопедия мудрости / К. Андриевская, М. Агеев, И. Атрощенко, др. М., 2008. 816 с.

Маркс К. К критике политической экономии // Маркс К. Капитал: критика политической экономии. Том I. М., 2017. С. 1081-1086.

Беляев В. И. Маркетинг: функция управления или философия бизнеса? // Экономика Профессия Бизнес. 2022. № 1. С. 21-28. DOI: 10.14258/epb202203.

Бейкер М. Дж. Маркетинг — философия или функция? // Маркетинг / под ред. М. Бейкера. СПб., 2002. С. 17-34.

Панкрухин А. П. Маркетинг. М., 2002. 656 с.

Беляев В. И., Пяткова О. Н. Маркетинг как функция управления бизнесом в контексте философии утилитаризма и аксиологии // Экономика Профессия Бизнес. 2022. № 2. С. 15-22. DOI: 10.14258/ epb202203.

Смит А. Исследование о причинах и богатстве народов. М., 2007. 1056 с.

Новый взгляд на экономическую географию. Доклад Международного банка реконструкции и развития / ред. А. В Бондаренко, Е. И. Журавлева, О. А. Зимарин, Т. В. Кирсанова. М., 2009. 384 с.

Кругман П., Веллс Р., Олни М. Основы экономикс. СПб., 2011. 880 с.

Самуэльсон П., Нордхаус В. Д. Экономика. Изд. 18-е. М., 2008. 1360 с.

Блауг М. 100 великих экономистов после Кейнса. СПб., 2009. 384 с.

Абрамишвили Г. Г., Война В. А., Трусов Ю. Ф. Операция «Маркетинг»: Стратегия и тактика конкурентной борьбы монополий. М., 1976. 248 с.

Третьяк О. А. Маркетинг: новые ориентиры модели управления. М., 2005. 403 с.

Беляев В. И., Кузнецова О. В. Методология научных исследований. М., 2023. 434 с.

Магистерская диссертация: методы и организация исследований, оформление и защита / под ред. В. И. Беляева. М., 2012. 264 с.

Горелов Н. А., Круглов, Д. В., Кораблева О. Н. Методология научных исследований. М., 2020. 365 с.

Маркетинг территорий: методология и методы обоснования стратегических решений развития регионов / В. И. Беляев, С. Н. Бочаров, О. А. Горянинская, Р. Г. Малахов. Барнаул, 2015. 244 с.

REFERENCES

Kotler F. Basics of Marketing. М., 1990. 736 p.

Armstrong G., Wong W., Kotler F. and Saunders J. Fundamentals of Marketing. 4th European ed., М., 2007. 1200 p.

Encyclopedia of wisdom / K. Andrievskaya, M. Ageev, I. Atroshchenko et al. М., 2008. 816 p.

Marks K. Capital. Critique of Political Economy. Volume 1. М., 2017. Pp. 1081-1086.

Belyaev V. I. Marketing: management function or business philosophy? Economics. Profession. Business. 2022. No. 1. Pp. 21-28.

Baker M. J. Is marketing a philosophy or a function? Marketing / ed. M. J. Baker, SPb., 2002. Pp. 17-34.

Pankrukhin A. P. Marketing. М, 2002. 656 p.

Belyaev V. I., Pyatkova O. N. Marketing as a function of business management in the context of utilitarian philosophy and axiology. Economics Profession Business. 2022. No. 2. Pp. 15-22. DOI: 10.14258/epb202203.

Smith A. An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. М., 2007. 1056 p.

A New Look at Economic Geography. Report of the International Bank for Reconstruction and Development / ed. A. V. Bondarenko, E. I. Zhuravleva, O. A. Zimarin et al. М., 2009. 384 p.

Krugman P., Wells R., Olney M. Fundamentals of Economics. SPb., 2011. 880 p.

Samuelson P., Nordhaus W. Economics. 18th ed. SPb., 2008. 1360 p.

Blaug M. 100 great economists after Keynes. SPb., 2009. 384 p.

Abramishvili G. G., Voina V. A. and Trusov Y. F. Operation Marketing: Competitive strategy and tactics of monopolies. М., 1976. 248 p.

Tretyak O. A. Marketing: new management model guidelines. М., 2005. 403 p.

Belyaev V. I., Kuznetsova O. V. Research Methodology. М., 2023. 434 p.

Master's dissertation: research methods and organization, design and protection / ed. V. I. Belyaev. М., 2012. 264 p.

Gorelov N. A., Kruglov, D. V., Korableva O. N. Methodology of scientific research. М., 2020. 365 p.

Marketing of territories: methodology and methods of justification of strategic decisions of regional development / V. I. Belyaev, S. N. Bocharov et al. Barnaul, 2015. 244 p.

Published
2023-06-09
How to Cite
1. Belyaev V. I., Kuznecova O. V., Pyatkova O. N. MARKETING AS A FACTOR OF PROPORTIONAL ECONOMIC DEVELOPMENT (A PROBLEM REQUIRING RESEARCH) // Economics Profession Business, 2023. № 2. P. 24-32. URL: http://journal.asu.ru/ec/article/view/epb202317.
Section
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ