SOCIO-INTEGRATION OF CHINESE STUDENTS ON A CROSS-BORDER TERRITORY: PROBLEMS OF ADAPTATION

Main Article Content

Y. I. Zlobina Email: zlobyi@yandex.ru

Abstract

The article is devoted to the consideration of the problem of adaptation and communication of educational migrants from China in the Greater Altai region; the advantages of getting education in cross-border regions are outlined. Based on the results of a questionnaire survey of Chinese students, the features of their socio-cultural adaptation in a foreign language environment are established; the factors contributing to the better integration of educational migrants in the host society are determined. An analysis and generalization of their state in studies, in everyday life and public communication is given, their main progress and difficulties in Russia are revealed. The analysis of this study can help Chinese students get to know themselves better, contribute to the improvement of the educational program for foreign students at the Altai State University, and contribute to the continued development of Sino-Russian educational cooperation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
[1]
Zlobina, Y.I. 2021. SOCIO-INTEGRATION OF CHINESE STUDENTS ON A CROSS-BORDER TERRITORY: PROBLEMS OF ADAPTATION. Social Integration and Development of Ethnic Cultures in the Eurasian Space. 2, 10 (Aug. 2021), 99-106.
Section
Статьи

References

Арефьев А. Л., Шереги Ф. Э. Иностранные студенты в российских вузах. Раздел первый: Россия на международном рынке образования. Раздел второй: Формирование контингента иностранных студентов для российских вузов. М.: Центр социологических исследований, 2014. 228 с.
Бойко В. С., Кожирова С. Б. Большой Алтай: межрегиональное сотрудничество в контексте интеграционных процессов в Центральной и Южной Азии // Большой Алтай - перекресток цивилизаций: материалы VII Международной конференции по научно- техническому, экономическому и культурному сотрудничеству в регионе. Барнаул: Изд-во АлтГТУ, 2014. С. 30–38.
Грум-Гржимайло Г. Е. Западная Монголия и Урянхайский край. Ленинград. 1926. 896 с.
Иванов А. В., Шишин М. Ю. Большой Алтай: опыт региональной евразийской интеграции. URL: https://altaiinstitute.ru/vse-stati-i-knigi/ (дата обращения: 03.05.2021).
Кривцова И. О. Особенности адаптации студентов-иностранцев к образовательному процессу в российском вузе // Вестник Тамбовского университета. Сер.: Гуманитарные науки. № 6. Т. 86. 2010. С. 124.
Мукомель В. И. Грани интолерантности (мигрантофобии, этнофобии) // СОЦИС. № 2. 2005. С. 56.
Письменная Е. Е. Социальные последствия учебной иммиграции в Россию (вопросы теории и методики исследования): автореф. дис. ... д- ра социол. наук. М., 2009. 65 с.
Письменная Е. Е. Учебная миграция в Россию: современные тенденции. М., 2008.
Путешествие барона Александра Гумбольдта, Эренберга и Розе в 1829 году по Сибири. СПб. 1837. 180 с.
Путешествие в Западную Сибирь доктора О. Финша и А. Брема //Алтай в трудах ученых и путешественников XVIII - начала ХХ веков: в 5 т. - Барнаул: Алт. краев. универс. науч. б-ка им. В. Я. Шишкова, 2017. Т. 3. 560 с.