SOCIO-PROFESSIONAL DETERMINANTS IN ESTABLISHING COMMITMENT TO THE PROFESSION
Main Article Content
Abstract
The theoretical foundations of the study of the problem of adherence to the profession of teachers of higher educational institutions, their socio-professional determinants are described. Different approaches in the field of social psychology, sociology of the profession and the labor of a university teacher to determine the commitment to the profession are considered, their components and structural components, manifestations at all levels (communicative, emotional, cognitive, etc.) are given, their social and psychological determinants are described. The results of the study of the characteristics of commitment to the profession and their socially conditioned and personal determinants among teachers of higher educational institutions are presented.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
How to Cite
[1]
Sidorenko, I. 2022. SOCIO-PROFESSIONAL DETERMINANTS IN ESTABLISHING COMMITMENT TO THE PROFESSION. Social Integration and Development of Ethnic Cultures in the Eurasian Space. 2, 12 (Jun. 2022), 163-169.
Section
Статьи
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
1. Беспалов С.П. Приверженность профессии. Санкт-Петербург: Просвещение, 2015. 272 с.
2. Водоронова Е.В., Старченкова Е.С., Водоронова Н.Е. Синдром профессионального выгорания: диагностика и профилактика. Санкт-Петербург: Питер, 2019. 276 с.
3. Зеер Э.Ф. Психология профессий. Москва: Акад. проект; Фонд «Мир», 2015. 429 с.
4. Козлова Н.В., Вержицкая Е.Н. Личностно-профессиональное развитие преподавателей вуза в условиях модернизации образования // Вестник Томского государственного университета. 2018. № 6 (341). С. 178-180.
5. Локосов В.В. Трансформация российского общества (социологический аспект) // Социологические исследования. 2021. № 4. C.69-73.
6. Махров А.К. Социология профессии. Москва, 2016. 245 с.
7. Ярская-Смирнова Е.Р., Лебединцева Л.А. Социология профессий: аналитические перспективы и методология исследований. (Библиотека Журнала исследований социальной политики). М.: ООО «Вариант», 2015. 234 с.
8. Малошонок Н.Г. Вовлеченность научных сотрудников в учебный процесс в российских вузах //Высшее образование в России. 2014. № 1. С. 37-44.
9. Пилипенко О.И. Инновационный университет – будущее развития региона // Образование цели и перспективы. 2019. № 31. С. 53-60.
10. Радионова Н.Ф., Тряпицына А.П. Перспективы развития педагогического образования: компетентностный подход // Человек и образование. 2016. № 5. С. 7–14.
2. Водоронова Е.В., Старченкова Е.С., Водоронова Н.Е. Синдром профессионального выгорания: диагностика и профилактика. Санкт-Петербург: Питер, 2019. 276 с.
3. Зеер Э.Ф. Психология профессий. Москва: Акад. проект; Фонд «Мир», 2015. 429 с.
4. Козлова Н.В., Вержицкая Е.Н. Личностно-профессиональное развитие преподавателей вуза в условиях модернизации образования // Вестник Томского государственного университета. 2018. № 6 (341). С. 178-180.
5. Локосов В.В. Трансформация российского общества (социологический аспект) // Социологические исследования. 2021. № 4. C.69-73.
6. Махров А.К. Социология профессии. Москва, 2016. 245 с.
7. Ярская-Смирнова Е.Р., Лебединцева Л.А. Социология профессий: аналитические перспективы и методология исследований. (Библиотека Журнала исследований социальной политики). М.: ООО «Вариант», 2015. 234 с.
8. Малошонок Н.Г. Вовлеченность научных сотрудников в учебный процесс в российских вузах //Высшее образование в России. 2014. № 1. С. 37-44.
9. Пилипенко О.И. Инновационный университет – будущее развития региона // Образование цели и перспективы. 2019. № 31. С. 53-60.
10. Радионова Н.Ф., Тряпицына А.П. Перспективы развития педагогического образования: компетентностный подход // Человек и образование. 2016. № 5. С. 7–14.