ROCK ART MONUMENTS OF THE MINUSINSK BASIN AS SOURCES ON THE ETHNOCULTURAL HISTORY OF SOUTH SIBERIA

Main Article Content

O.O. Shishkina Email: olgashishkina145@gmail.com

Abstract

Rock art monuments of the Minusinsk basin are historical sources on the history of the peoples of Southern Siberia. The visual layer of the new time (XVII - XX centuries) is the "folk" art of the Khakass. On the example of the two largest locations of rock carvings in this region – the Tepsey and Oglakhty mountains, the author demonstrates the diversity of the visual activity of the Khakass. The main images are anthropomorphic characters, horses, riders, deer, camels, household items, tamgas and other images. In the rock companies there are everyday scenes (the realities of hunting, grazing animals, etc.), ritual (images of shamans, yzykhs, tesei) and mythological scenes (characters of fairy tales and legends).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
[1]
Shishkina, O. 2022. ROCK ART MONUMENTS OF THE MINUSINSK BASIN AS SOURCES ON THE ETHNOCULTURAL HISTORY OF SOUTH SIBERIA. Social Integration and Development of Ethnic Cultures in the Eurasian Space. 2, 12 (Jun. 2022), 214-220.
Section
Статьи

References

1. Резун Д.Я., Шиловский М.В. Сибирь, конец XVI — начало XX века: фронтир в контексте этносоциальных и этнокультурных процессов. Новосибирск, 2005. 196 с.
2. Черная М.П. Этнокультурное взаимодействие в эпоху колонизации Сибири: от археологического контекста к исторической интерпретации // Вестник Томского государственного университета. История. 2017. № 49. С. 71-77.
3. Советова О.С. Наскальное искусство как источник по истории материальной и духовной культуры населения бассейна Среднего Енисея в эпоху раннего железного века: автореферат дис. ... докт. ист. наук. Кемерово, 2007. 39 с.
4. Шер Я.А. Петроглифы Средней и Центральной Азии. М., 1980. 328 с.
5. Ковалева О.В. Наскальные рисунки эпохи поздней бронзы Минусинской котловины. Новосибирск, 2011. 160 с.
6. Советова О.С. Петроглифы тагарской эпохи на Енисее (сюжеты и образы). Новосибирск, 2005. 140 с.
7. Панкова С.В. Таштыкские гравировки (сюжетно-стилистический анализ и историко-культурная интерпретация): дис. … канд. ист. наук. СПб, 2011. 288 с.
8. Мухарева А.Н. Раннесредневековая изобразительная традиция в петроглифах Саяно-Алтайского региона и сопредельных территорий // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: история, филология. 2007. Т. 6. Вып. 3: археология и этнография. С. 190-198.
9. Миклашевич Е.А. Древнейшие наскальные изображения Минусинской котловины: проблемы и перспективы исследования // Ученые записки музея-заповедника «Томская писаница». 2015. Вып. 3. С. 66–78.
10. Зоткина Л.В., Сулугутин С.В., Аболонкова И.В., Давыдов Р.В., Уткина А.О., Шашерина Л.В., Миклашевич Е.А. Некоторые результаты полевых исследований петроглифов древнейшего пласта Минусинской котловины в 2022 году // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. Новосибирск, 2022. Т. 28. С. 540-547.
11. Кызласов Л.Р., Леонтьев Н.В. Народные рисунки хакасов. М., 1980. 176 с.
12. Пяткин Б.Н., Советова О.С., Миклашевич Е.А. Петроглифы Оглахты-V (публикация коллекции) // Древнее искусство Азии. Петроглифы. Кемерово, 1995. С. 86–108.
13. Черемисин Д.В. К изучению новейших наскальных изображений Горного Алтая // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. Новосибирск, 2008. Т. XIV. С. 269-274.
14. Советова О.С., Шишкина О.О., Аболонкова И.В. Наскальное искусство Тепсейского археологического микрорайона. Кемерово, 2021. 288 с.
15. Бутанаев В.Я. Традиционная культура и быт хакасов. Абакан, 1996. 224 с.