A CIVILIZATIONAL APPROACH IN THE STUDY OF MAHAYANA PHENOMENON IN KYRGYZSTAN: PROBLEMS AND PROSPECTS

Main Article Content

E.S. Lazarenko Email: elmira.satyvaldy@gmail.com

Abstract

The article is devoted to the problems associated with the study of the Mahayana worldview in the system of philosophy and social culture of Central Asian countries, which at the moment is not exhaustive. And also the question of historiography of the phenomenon of Mahayana worldview in the territory of Kyrgyzstan. The article attempts to make up for this deficiency by using a civilizational approach. The article examines the Mahayana movements that followed from India to Central Asia, particularly through the territory of Kyrgyzstan, and their civilizational reflection in the socio-cultural space. The author believes that the preliminary conclusions based on the analysis can help expand the study in the field of intercultural and social philosophy in Kyrgyzstan.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
[1]
Lazarenko, E. 2022. A CIVILIZATIONAL APPROACH IN THE STUDY OF MAHAYANA PHENOMENON IN KYRGYZSTAN: PROBLEMS AND PROSPECTS. Social Integration and Development of Ethnic Cultures in the Eurasian Space. 1, 12 (Jun. 2022), 160-168.
Section
Статьи

References

1. Gunawan Kartapranata. Expansion of Buddhism, originated from India in VI century BCE to the rest of Asia until present. [Электронный ресурс] – Режим доступа: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported (дата обращения: 07.05.2023).
2. Central Asia URL: https://www.britannica.com/place/Central-Asia (Дата обращения: 13.02.2023)
3. Акмолдоева Ш.Б. Духовный мир древних кыргызов (по материалам эпоса "Манас"). 2-е изд-е, перераб. и доп. Б.: «Турар», 2020. 256с.
4. Алтымышбаев А.А. Очерк истории развития общественно-политической и философской мысли в дореволюционной Киргизии. Фрунзе, 1985.
5. Аязбекова С.Ш. Тенгрианская и буддийская космологии: опыт сопоставительного анализа // Ученые записки Казанского университета. Серия гуманитарные науки. 2018. Т. 160, кн. 6. С. 1364-1365.
6. Берзин А. Взаимодействие буддизма и ислама: Омейядский халифат. URL: http://studybuddhism.com/ru/prodvinutyy-uroven/istoriya-i-kultura/buddizm-i-islam-prodvinutyy-uroven/vzaimodeystvie-buddizma-i-islama-omeyyadskiy-halifat (дата обращения: 07.05.2023).
7. Жантелиева Н.Г. Научная деятельность А.Н. Бернштама в Кыргызстане в постсоветской историографии/Н.Г. Жантелиева, М.Б. Асипбаева, Г.Ж. Чодолдоева // Международный журнал экспериментального образования. – 2021. № 3. С. 81-85
8. Конзе Э. Буддизм: сущность и развитие. СПб.: Наука, 2003. 288 с.
9. Кляшторный С.Г. Мифологические сюжеты в древнетюркских памятниках // Тюркологический сборник 1977. Издательство «Наука» главная редакция восточной литературы. М.: 1981. С. 117-138.
10. Колосова И.В. Буддизм в Центральной Азии и России: история и современность //Проблемы постсоветского пространства. М., 2020. № 7(2). С. 237-249.
11. Кольченко В.А. Религии Центральной Азии // Том III. Буддизм. Самарканд: МИЦАИ, 2019.
12. Новая философская энциклопедия. Парамита. URL: https://iphlib.ru/library/collection/newphilenc/document/HASHad66bc5e4897ad23e87aad (дата обращения: 07.05.2023).
13. Ставиский Б.Я. Судьбы буддизма в Средней Азии. М.: «Восточная литература», 1998. 216 с.
14. Торчинов Е.А. Философия буддизма Махаяны. СПб. «Петербургское Востоковедение», 2002. Т 61 («Мир Востока», XII). 320 с.
15. Урбанаева И. С. Становление тибетской и китайской махаяны: в контексте проблемы аутентичного буддизма. Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2014. 364 с.
16. Чандракирти. Введение в Мадхьямику / Под общей редакцией Монтлевича В, М, СПб.: Евразия, 2004. 464 с.