UYGHUR DANCE "SAMA" AS A PHENOMENON OF THE SIBERIAN AND EAST TURKESTAN CULTURAL SPACE

Main Article Content

S.N. Abdullayev Email: sayfylla-ab@rambler.ru
G.S. Abdullayeva Email: sayfulla.abdullayev@list.ru

Abstract

In the article, the authors describe the structural features and semantics of the ancient Uyghur dance. In the process of reviving the dance, two aspects were revealed. The first aspect is invariant signs of circular dance. Archaic ideas about the world and typological features of the Turkic and Mongolian cultures are viewed here. This shows the existence of links between the Uyghur ethnic group and the ethnic groups of Siberia. There is no such dance among other Turkic peoples of Central Asia. As a second aspect, the authors consider the modern processes of contamination of preIslamic and Islamic ideas

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
[1]
Abdullayev, S. and Abdullayeva, G. 2022. UYGHUR DANCE "SAMA" AS A PHENOMENON OF THE SIBERIAN AND EAST TURKESTAN CULTURAL SPACE. Social Integration and Development of Ethnic Cultures in the Eurasian Space. 2, 12 (Jun. 2022), 6-10.
Section
Статьи

References

1. Абдуллаев С.Н. Фортификационный опыт раннесредневековых уйгуров // Музеефикация фортификационных сооружений: проблемы и пути их решения.-Смоленск: Свиток, 2021. С. 23-25.
2. Abdullayev S. Correlation of the Texts of Ancient with Modern Folklore: “Kutadgu Bilik” and “Nur dastani” // Ancient Texts and Languages of Ethnic Groups along the Silk Roud. Goettingen. 2021. P. 9-13.
3. Алмас Т. Уйғурлар.Үрүмчи, 1989. (на уйг. яз.)
4. Бакаева Э.П. О некоторых вопросах сопоставительного изучения ойратских и калмыцких танцев // Вестник Калмыцкого института гуманитарных исследований РАН. 2014. № 2. С. 83-90.
5. Буксикова О.Б. Танец в истории культуры народов Сибири: автореф. дис. … д-ра искусствоведения.-СПб, 2009.
6. Гергесова Т.Е. Бурятские народные танцы. Улан-Удэ, 2002.
7. Дашиева Л.Д. Бурятский круговой танец ехор: историко-этнографический, ладовый, ритмический аспекты: дисс. … канд. искусств. Новосибирск. 2007. 268 с.
8. Ерзин М. Из глубин Евразии.-Алматы, 2015.
9. Исраилов М.В. Уйгурский танец на территории Средней Азии и Казахстана: автореф. дис. … канд. искусствоведения. Ташкент, 1991.
10. Лукина А.Г. Круговой танец осуохай: идеи, образы, символы // Вестник ЯГУ, 2006. Т. 3, № 4. С. 69-72.
11. Николаева Д.А. Семантика кругового танца ехор у западных бурят: автореф. дис. … канд. ист. наук. Улан-Удэ, 2000. 20 с.
12. Самжид Р. Хүн байгалийн шүтелцээ бай монгол бүжгийн гарал үүсэл, хөгжлийн ухаанд (Об истоках происхождения монгольского танца и его взаимосвязь с природой) // Танец как историко-культурное наследие монголоязычных народов: Материалы Международной научно-практической конференции, посвященной 75-летнему юбилею и 57-летию творческой деятельности П. Т. Надбитова / отв. ред. Н. Г. Очирова. Элиста: КИГИ РАН. 2014. С. 68-77. (На монг. яз.).
13. Санчай Ч.Х. Культурные предпосылки возникновения тувинского хороводного танца «Челер-ой» // GAUDEAMUS IGITUR. Современные гуманитарные исследования.2016. № 3. С. 52-56.
14. Санчай Х.Ч., Кухта М.С. Семантика структурных элементов тувинского танца // Новые исследования Тувы. 2019. № 1. С. 176-189.
15. Стручкова Н.А. Семантика основных движений якутского хороводного танца осуохай: дисс. … канд. ист. наук. Якутск? 2000. 188 с.
16. Султангареева Р.А. Танцевальный фольклор башкир. Уфа: Гилем, Башкирская энциклопедия, 2013. 128 с.
17. Шинжина А.И. Алтайский национальный театр танца «Алтам» как лаборатория практической реализации результатов научно-исследовательской работы по изучению традиционной культуры алтайцев // Культура и искусство. 2021. № 2. С. 65-79.