POPULARIZATION OF ETHNOCULTURAL TRADITIONS PEOPLES OF THE ALTAI REGION IN EDUCATIONAL ACTIVITIES AS A MEANS OF INTERCULTURAL COMMUNICATION

Main Article Content

L.A. Yavnova Email: lar.javnova@yandex.ru

Abstract

Educational and educational tasks of ethnocultural education at a university (enriching future history teachers with knowledge about the ethnographic history of the region, instilling respect for the traditions of the peoples living in the Altai Territory) make it possible to solve some problems of ethnosocialization of the individual. A practical way is provided by the implementation of the regional ethnographic component in educational standards. In the training programs for history teachers of the Biysk branch named after. V.M. Shukshin developed such disciplines as Ethnocultural development of Siberia; the discipline module pays attention to the ethnocultural map of the Altai Territory. An important place in the teaching of the component is also occupied by educational and pedagogical practices in "ethnocultural local history". Carrying out such practices with ethnological content provides students with the opportunity to gain competence in interethnic communication. A number of working training and educational programs have been prepared for the implementation of ethnocultural education for schools. The article presents the experience of popularizing the ethnocultural heritage of the peoples of the Altai Territory through educational ethnoprojects in educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
[1]
Yavnova, L. 2023. POPULARIZATION OF ETHNOCULTURAL TRADITIONS PEOPLES OF THE ALTAI REGION IN EDUCATIONAL ACTIVITIES AS A MEANS OF INTERCULTURAL COMMUNICATION. Social Integration and Development of Ethnic Cultures in the Eurasian Space. 1, 13 (Apr. 2023), 352-357.
Section
Статьи

References

1. Афанасьева А.Б. Этнокультурное образование как феномен культурного поля: СПб., 2014. 188 c.
2. Мартынова М.Ю. Мир традиций и межкультурное общение: в помощь школьному учителю. М. 2004. 348 с.
3. Распоряжение правительства РФ от 02.02.2024 № 206 «Об утверждении Концепции сохранения и развития нематериального этнокультурного достояния Российской Федерации на период до 2030 г. // https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/408421339/?ysclid=lwrjwrefag12563189 (дата обращения 28.05.2024)
4. Тишков В.А. Российский народ; книга для учителя. М. 2010. 191 с.
5. Тишков В.А., Шабаев Ю.П. Этнополитология: Политические функции этничности. Учебник для вузов. 3-е изд., испр. и доп. М.: 2019. 416 с.
6. Федеральный закон об образовании в Российской Федерации Электронный ресурс: федеральный закон от 29.12.2012 N 273-ФЗ (ред. от 01.03.2020) // КонсультантПлюс: справ. правовая система. – URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc _LAW_140174/ (дата обращения: 17.03.2024).
7. Щербакова О. С., Яговец Н. А. Этнокультурные практики в подготовке будущих руководителей народно-певческих коллективов // Вопросы журналистики, педагогики и языкознания. 2022. 41(2): 297–307.
8. Этнографические исследования истории и культуры народов Алтайского края: учебное пособие / Т. К. Щеглова, Н. С. Грибанова, Н. В. Люля [и др.]; науч. ред. Т. К. Щеглова. Барнаул, 2019. 190 c.
9. Явнова Л. А. Формы и способы презентации культурного наследия народов Алтая в атласе (по материалам этнокультурных исследований г. Бийска // Межрегиональная конференция «Социальная интеграция и развитие этнокультур в Евразийском пространстве» (11-12 июня 2014 г. Барнаул). Социальная интеграция и развитие этнокультур в евразийском пространстве: сборник материалов международной научной конференции / отв. ред. С.Г. Максимова. Барнаул. 2014. С. 103-109.
10. Явнова Л. А. «Этнографические реконструкции» народов Алтая и сопредельных территорий: в поисках методического инструментария // Полевые исследования в Верхнем Приобье, Прииртышье и на Алтае (археология, этнография, устная история и музееведение). 2022 г.: Вып. 17: сборник научных трудов / под ред. Т. К. Щегловой (отв. ред.), М. А. Демина, Н. С. Грибановой, Н. Н. Головченко. Барнаул. 2022. С. 301-307.