CIVICNESS PERCEPTION AND PRACTICES OF CIVIC ENGAGEMENT IN REGIONS OF RUSSIA
Main Article Content
Abstract
Notions and interpretations of citizenship constitute an important part of civic identity, their content is correlated with State and nation-building projects, development of democracy and civil society. Based on the results of sociological and psychosemantic studies in Russian regions, conducted in 2014-2019, authors investigate the structure of normative representations about citizenship along with civic images of different generalization existing in the conscience of population and experience of civic activity, draw parallels with typical model of civic participation and characteristics of civic consciousness.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
How to Cite
[1]
Maximova, S.G., Omelchenko, D.A. and Noyanzina, O.E. 2019. CIVICNESS PERCEPTION AND PRACTICES OF CIVIC ENGAGEMENT IN REGIONS OF RUSSIA. Social Integration and Development of Ethnic Cultures in the Eurasian Space. 2, 8 (Nov. 2019), 69-81.
Section
STUDIES OF ETHNIC RELATIONS AND INTEGRATION POLICY
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
1. Баранников А.В., Березина В.А. О гражданском образовании учащихся общеобразовательных учреждений Российской Федерации. Инструктивное письмо // Преподавание истории и обществознания в школе. 2003. №. 6. С. 16–23.
2. Гаврилюк В.В., Маленков В.В. Гражданственность, патриотизм и воспитание молодежи // Социологические исследования. 2007. № 4. С. 44–50.
3. Захра С.М. Гражданское воспитание как форма проявления демократизации и процесса нациестроительства в России // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2015. № 3 (39).
4. Колесникова Е.Ю., Лубский А.В. Патриотизм и гражданственность в молодежной среде на Юге России: парадигмы социологических исследований // Гуманитарий Юга России. 2018. Т. 7. № 5.
5. Куропятник А.И. Мультикультурализм, нация, идентичность (перспективы мультикультурного развития России) // Глобализация и культура: аналитический подход. 2003. С. 126–150.
6. Максимова С.Г., Авдеева Г.С., Гончарова Н.П., Ноянзина О.Е., Омельченко Д.А. Патриотизм и национализм: ментальные репрезентации и поведенческие стратегии населения регионов азиатского приграничья современной России. Барнаул: Изд-во Алт.ун-та, 2013.
7. Омельченко Д.А., Максимова С.Г., Авдеева Г.С., Атясова, Н.Ю. Гражданское самопознание и патриотизм современной молодежи // Социальная интеграция и развитие этнокультур в евразийском пространстве. 2015. № 3(1). С. 18–21.
8. Тишков В.А. Российская нация и ее критики // Национализм в мировой истории/Под ред. ВА Тишкова, ВА Шнирельмана. 2007. С. 558–582.
9. Трофимова И.Н. Гражданская компетенция: государственная политика или возможности для гражданина // Россия реформирующаяся. 2015. № 13. С. 91–112.
10. Kymlicka W., Norman W. Return of the Citizen: A Survey of Recent Work on Citizenship Theory // Ethics 1994. 104(2). P. 352–381. doi:10.1086/293605
11. Maximova S., Maximov M., Noyanzina O., Omelchenko D., Goncharova N., Morkovkina A. Relation between civic attitudes, generalized and institutional trust in six regions of the Russian Federation // Journal of Management and Marketing Review. 2017. Vol. 2(1). P. 24–32.
12. Tutiaux-Guillon N. Civic, legal and social education in French Secondary School: Questions about a New Subject // JSSE-Journal of Social Science Education. 2002.URL: http://www.biejournals.de/index.php/jsse/article/download/266/263 (дата обращения: 23.03.2019).
13. Xiao Y. China's peopleship education: Conceptual issues and policy analysis // Citizenship Teaching & Learning. 2012. Vol. 8(1). P. 21–39.
2. Гаврилюк В.В., Маленков В.В. Гражданственность, патриотизм и воспитание молодежи // Социологические исследования. 2007. № 4. С. 44–50.
3. Захра С.М. Гражданское воспитание как форма проявления демократизации и процесса нациестроительства в России // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2015. № 3 (39).
4. Колесникова Е.Ю., Лубский А.В. Патриотизм и гражданственность в молодежной среде на Юге России: парадигмы социологических исследований // Гуманитарий Юга России. 2018. Т. 7. № 5.
5. Куропятник А.И. Мультикультурализм, нация, идентичность (перспективы мультикультурного развития России) // Глобализация и культура: аналитический подход. 2003. С. 126–150.
6. Максимова С.Г., Авдеева Г.С., Гончарова Н.П., Ноянзина О.Е., Омельченко Д.А. Патриотизм и национализм: ментальные репрезентации и поведенческие стратегии населения регионов азиатского приграничья современной России. Барнаул: Изд-во Алт.ун-та, 2013.
7. Омельченко Д.А., Максимова С.Г., Авдеева Г.С., Атясова, Н.Ю. Гражданское самопознание и патриотизм современной молодежи // Социальная интеграция и развитие этнокультур в евразийском пространстве. 2015. № 3(1). С. 18–21.
8. Тишков В.А. Российская нация и ее критики // Национализм в мировой истории/Под ред. ВА Тишкова, ВА Шнирельмана. 2007. С. 558–582.
9. Трофимова И.Н. Гражданская компетенция: государственная политика или возможности для гражданина // Россия реформирующаяся. 2015. № 13. С. 91–112.
10. Kymlicka W., Norman W. Return of the Citizen: A Survey of Recent Work on Citizenship Theory // Ethics 1994. 104(2). P. 352–381. doi:10.1086/293605
11. Maximova S., Maximov M., Noyanzina O., Omelchenko D., Goncharova N., Morkovkina A. Relation between civic attitudes, generalized and institutional trust in six regions of the Russian Federation // Journal of Management and Marketing Review. 2017. Vol. 2(1). P. 24–32.
12. Tutiaux-Guillon N. Civic, legal and social education in French Secondary School: Questions about a New Subject // JSSE-Journal of Social Science Education. 2002.URL: http://www.biejournals.de/index.php/jsse/article/download/266/263 (дата обращения: 23.03.2019).
13. Xiao Y. China's peopleship education: Conceptual issues and policy analysis // Citizenship Teaching & Learning. 2012. Vol. 8(1). P. 21–39.