SOCIAL AND CULTURAL TECHNIQUES OF INTEGRATION OF FOREIGN STUDENTS (ON THE EXAMPLE OF CHINESE STUDENTS OF ALTAI STATE UNIVERSITY)

Main Article Content

Julia I. Zlobina Email: zlobyi@yandex.ru

Abstract

The article is devoted to the consideration of technologies for the expansion of the integration resource of the educational environment; concepts such as social and pedagogical integration, inculturation and acculturation are defined and characterized; their scientific understanding and use results are presented. Pedagogically organized acculturation is the main process of individualization of personality in a new culture, the purpose of which is cultural integration, since it is in the process of assimilation of the language, rules, values and traditions of another culture that is formed in the adult, conscious state of a person. The problems of foreign students associated with studying in a foreign language environment are highlighted, and ways to overcome them are suggested. Some integration techniques that can be implemented during the period of sociocultural adaptation of Chinese students and which will help develop the student’s personality not only embedded in their native culture, but also help to demonstrate subjective principles in an intercultural society.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
[1]
Zlobina, J.I. 2019. SOCIAL AND CULTURAL TECHNIQUES OF INTEGRATION OF FOREIGN STUDENTS (ON THE EXAMPLE OF CHINESE STUDENTS OF ALTAI STATE UNIVERSITY). Social Integration and Development of Ethnic Cultures in the Eurasian Space. 2, 8 (Nov. 2019), 179-186.
Section
ETHNOCULTURAL AND ETHNOCONFESSIONAL RELATIONS IN ASIAN BORDERLANDS

References

1. Грицанов А.А., Абушенко В.Л., Евелькин Г.М., Соколова Г.Н., Терещенко О.В. Социология: Энциклопедия. Минск, 2003.
2. Грушевицкая Т.Г, Попков В.Д, Садохин А.П. Основы межкультурной коммуникации. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2002.
3. Гурулева Т.Л. Россия в образовательной интеграции АТР // Высшее образование в России. 2014. № 12. С. 134-140.
4. Дугарова Ц.Д. Инкультурация личности в современной национальной школе: дис. ... канд. культурологии: 24.00.01. Чита, 2004. 167 с.
5. Ложечкина А.Д. Сопровождение и интеграция в полиэтническую общность учащихся // Психология XXI века: Материалы Международной научнопрактической конференции молодых ученых «Психология XXI века» 21–23 апреля 2011 года. Санкт-Петербург / Под науч. ред.О. Ю. Щелковой. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та. 2011. С. 66-68.
6. Малофеев Н.Н. Почему интеграция в образование закономерна и неизбежна // Альманах ИКП РАО. 2007. №11: URL: http://almanah.ikprao.ru/articles/almanah-11/pochemu-integracija-v-obrazovaniezakonomerna (дата обращения: 03.05.2019).
7. Нарышкин: обмен студентами между КНР и РФ увеличится до 100 тысяч: URL: http:/ /ria.ru/east/20160506/1427488732.html (дата обращения: 11.05.2019).
8. Рахимов Т.Р. Особенности организации обучения иностранных студентов в российском вузе и направление его развития: URL: http://lib.tsu.ru›mminfo/000349304/12/image/12-123.pdf.
9. Словарь практического психолога / Сост. С.Ю. Головин. Минск: Харвест, 1998.
10. Herskovits М. Cultural Anthropology. N.Y.: Knopf, 1955. 570 p.