СУБЪЕКТ КАК БРЕНД СОВРЕМЕННОГО РОССИЙСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ
Abstract
В статье образование рассматривается сквозь призму категорий, которые активно использует современная экономика: имидж, репутация, PR, реклама и пр. Бренд находит свое место среди них, и процедура брендирования приходит в образование, чтобы в условиях конкуренции конструировать привлекательный образ конкретного образовательного учреждения. Основное свойство бренда: по-казать нечто, что может принести добавленную ценность, даже если это «нечто» существует как симулякр. В статье доказывается, что в качестве такого симулякра современными образовательными учреждениями активно используется так называемая субъект-субъектная парадигма образования.Downloads
Metrics
References
1. Лиотар, Ж.-Ф. Состояние постмодерна / Ж.-Ф. Лиотар ; пер. с франц. Н.А. Шматко. – М. ; СПб. : [Б. и.], 1998. – 190 с.
2. Ридингс, Б. Университет в руинах / Б. Ридингс ; пер. с англ. А. Ярина // Отечественные записки. – 2003. – №6. – URL : http://vk.com/doc184121870_244654672?hash=658e56b02e6c437941&dl=653822e8a83dce156d http://magazines.russ.ru/oz/2003/6/2004_1_16.html.
3. Хабермас, Ю. Идея университета. Процессы образования / Ю. Хабермас ; сокр. пер. с нем. А. Ярина // Alma mater. – 1994. – №4. – С. 9–17.
4. Барнет, Р. Осмысление университета / Р. Барнет. – URL : http://charko.narod.ru/tekst/alm1/barnet.htm.
5. Деррида, Ж. Университет глазами его питомцев / Ж. Деррида. – URL : http://magazines.russ.ru/oz/2003/6/2004_1_15.html.
6. Коллини, Ст. Зачем нужны университеты? / Ст. Коллини. – URL : https://id.hse.ru/data/2016/03/09/1124256036/%D0%9A%D0%BE%D0%BB%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B8-%D1%82%D0%B5%D
%BA%D1%81%D1%82_%D1%81%D0%B0%D0%B9%D1%82.pdf.
7. Круглова, Л.К. Концепты «идея университета», «миссия университета», «университет в руинах»: культурологический анализ. – Ч. 1–3 / Л.К. Круглова // Вопросы культурологии. – 2016. – №2. – С. 62–69 ; 2016. – №3. – С. 57–64 ; 2016. – №4. – С. 46–52.
8. Мартынов, В.А. Опыт культурологии / В.А. Мартынов // Вопросы культурологии. – 2015. – №3. – С. 33–45.
9. Рамишвили, Г.В. Вильгельм фон Гумбольдт – основоположник теоретического языкознания / Г.В. Рамишвили // Вильгельм фон Гумбольдт. Избранные труды по языкознанию. – М. : Высшая школа, 1984. – С. 6–37.
10. Назайкин, А. Что такое брэнд сегодня / А. Назайкин. – URL : http://www.nazaykin.ru/_br_brand.htm.
11. Ридингс, Б. Указ. соч.
Economics Profession Business is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at biological or scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Economics Profession Business (EPB) allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission to EPB) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).