MARKETING APPROACH IN THE MANAGEMENT OF RURAL AREAS: JUSTIFICATION OF RELEVANCE AND PRINCIPLES OF APPLICATION (ON MATERIALS OF THE ALTAI TERRITORY)
Abstract
This article justifies the relevance of marketing approach in solving the problems of socioeconomic development of the Altai Territory rural areas. In the first part, we provide a brief history of territorial marketing in foreign and domestic publications, describe its object and subject. We also introduce the term “internal territory marketing” as a marketing approach focused on residents of the territory. In the second part, we analyze the results of domestic studies on identifying the major problems of socio-economic development of Russian rural territories. The third part provides statistical data and the results of our research on the socio-economic development problems of the Altai rural areas. The identified problems indicate that the socio-economic situation of the Altai rural areas does not meet the resident’s needs. Therefore, we suggest that strategic directions for improving the situation should be formed on the marketing approach basis. The reported study was funded by RFBR according to the research project № 18-010-00701 “The state of the road network as a factor in the socio-economic development of rural areas (on the example of the Altai Territory)”.
Downloads
Metrics
References
Котлер Ф., Асплунд К., Рейн И., Хайдер Д. Маркетинг мест. Привлечение инвестиций, предприятий, жителей и туристов в города, коммуны, регионы и страны Европы. СПб., 2005.
Лавров А. М. Проблемы диагностики социально-экономического развития региона // Кузбасские ведомости. 1995. № 6-7. С. 3-4.
Лавров А. М., Сурнин В. С. Реформирование экономики: региональные аспекты. Ч. 2. Региональный маркетинг и тенденции его развития. Кемерово, 1994.
Маркетинг территорий: методология и методы обоснования стратегических решений развития регионов : монография / В. И. Беляев, С. Н. Бочаров, О. А. Горянинская, Р. Г. Малахов. Барнаул, 2015.
Гапоненко А. Л. Стратегия социально-экономического развития: страна, регион, город : учебное пособие. М., 2001.
Троцковский А. Я., Величко О. В. Конкурентоспособность и конкурентные преимущества территориальных социально-экономических систем: базовые понятия и подходы к оценке // Управление современной организацией: опыт, проблемы и перспективы. 2016. № 1. С. 140-143.
Шишкин А. В. Региональный маркетинг: определение и историко-гносеологические предпосылки его появления // Вопросы структуризации экономики: материалы XIII Международной НПК по маркетингу в Махачкале. 2012. № 2. С. 45-48.
Федотова М. Ю., Ломакин А. А. Устойчивое развитие сельских территорий как направление стратегии их функционирования: монография. Пенза, 2013.
Федеральная служба государственной статистики. URL: http://www.gks.ru/ (дата обращения: 15.07.2018).
Корчагина И. А. Развитие сельских территорий Алтайского края: проблемы и пути решения // ScienceTime. 2014. № 7. С. 179-187.
Васькин В. Ф., Потворов А. И. Устойчивое развитие сельских территорий как фактор роста уровня жизни населения // Вестник Брянской государственной сельскохозяйственной академии. 2016. № 1. С. 64-67.
Третьякова Л. А., Лаврикова Н. И. Качество жизни населения — индикатор устойчивости развития сельских территорий // Экономика региона. 2012. № 3. С. 227-233.
Филиппова Е. Н. К вопросу о современных проблемах развития сельских территорий // Вестник Алтайского государственного аграрного университета. 2012. № 3. С. 119-123.
Мищенко И. В., Мищенко А. В. Обеспеченность жильем сельских территорий: пространственный аспект // Известия Санкт-Петербургского государственного аграрного университета. 2016. № 43. С. 230-237.
Забелина Н. В. Региональные проблемы развития социальной инфраструктуры села // Региональная экономика: теория и практика. 2014. № 28. С. 30-37.
Волкова Н. В., Свистельник Н. В. Дорожная сеть Алтайского края: оценка состояния, влияние на социально-экономическое развитие // Мир экономики и управления. 2018. Т. 18. № 2. С. 101-120. DOI: 10.25205/2542-0429-2018-18-2-101-120.
Бобышев Е. Н., Шамин А. Е. Факторы, влияющие на развитие дорожной сети в сельских территориях // Вестник Чувашского университета : электрон. научн. журн. 2011. № 1. С. 335-339.
Лыпник В. В., Тамов Б. М., Наврузалиева А. И. Перспективы развития автодорожной отрасли в Российской Федерации // Актуальные проблемы современной науки. 2015. № 4. С. 110-114.
Интерактивный портал по труду и занятости населения Алтайского края [Электронный ресурс]. URL: https://portal.aksp.ru/ (дата обращения: 30.06.2018).
Официальный сайт Федеральной службы государственной статистики по Алтайскому краю [Электронный ресурс]. URL: http://akstat.gks.ru/ (дата обращения: 30.06.2018).
Официальный сайт Администрации Красногорского района [Электронный ресурс]. URL: http:// adm-krasnogorsk.ru/ (дата обращения: 01.12.2018).
Дабиев Д. Ф., Дабиева У. М. Оценка транспортной инфраструктуры макрорегионов России // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2015. № 11. С. 283-284.
Porta, S., Crucitti, P. & Latora, V. (2006) The network analisys of urban streets: a primal approach. Environment and PlanningB: Planning and Design, 33 (5), 705-725.
Marshall, S. (1996) Line Structure representation for road network analysis. The Journal of Transport and Land Use, 9 (1), 29-64.
Кузьминов Я. И., Бендукидзе К. А., Юдкевич М. М. Институциональная экономика: институты, сети, транзакционные издержки, контракты : учебник для студентов вузов. М., 2006.
Гугл карты [Электронный ресурс]. URL: https://www.google.com/maps/ (дата обращения: 06.06.2018)
Лапин Р. П. Оценка густоты дорожной сети // Молодой ученый. 2016. № 12. С. 311-314.
REFERENCES
Hudokormov A. G. (1993) Market Academy: marketing, Moscow (in Russian).
Kotler, F., Asplund, K., Rein, I. & Hyder, D. (2005) Marketing of places. Attracting investments, businesses, residents and tourists to cities, communes, regions and countries of Europe, Saint Petersburg (in Russian).
Lavrov, A. M. (1995) Problems of diagnosis of the socio-economic development of the region. Kuzbasskiye vedomosti, 6-7, 3-4 (in Russian).
Lavrov, A. M. & Surnin, V. S. (1994) Economic reform: regional aspects. Part 2. Regional marketing and its development trends, Kemerovo (in Russian).
Belyaev, V. I., Bocharov, S. N., Goryaninskaya, O. A. & Malakhov, R. G. (2015) Territory marketing: methodology and methods for substantiating strategic decisions for regional development, Barnaul (in Russian).
Gaponenko, A. L. (2012) Strategy of socio-economic development: country, region, city, Moscow (in Russian).
Trotskovsky, A. Y. & Velichko, O. V. (2016) Competitiveness and competitive advantages of territorial socio-economic systems: basic concepts and approaches to assessment. Management of a modern organization: experience, problems and prospects, 1, 140-143 (in Russian).
Shishkin, A. V. (2012) Regional marketing: the definition and historical and epistemological prerequisites for its emergence. Questions of economic structurization: materials of the XIII International Conference for Marketing in Makhachkala, 2, 45-48 (in Russian)
Fedotova, M. Y. & Lomakin, A. A. (2013) Sustainable development of rural areas as a direction of their functioning strategy, Penza (in Russian).
Federal State Statistics Service. URL: http://www.gks.ru/
Korchagina, I. A. (2014) The development of rural areas of the Altai Territory: problems and solutions. ScienceTime, 7, 179-187 (in Russian).
Vaskin, V. F. & Potvorov, A. I. (2016) Sustainable development of rural areas as a factor in the growth of living standards of the population. Bulletin of the Bryansk State Agricultural Academy, 1, 64-67 (in Russian).
Tretyakova, L. A. & Lavrikova, N. I. (2012) The quality of life of the population is an indicator of the sustainability of rural development. Economy of the region, 3, 227-233 (in Russian).
Filippova, E. N. On the issue of modern problems of rural development. Bulletin of the Altai State Agrarian University, 3, 119-123 (in Russian).
Mishchenko, I. V. & Mishchenko, A. V. (2016) Housing security in rural areas: the spatial aspect. News of St. Petersburg State Agrarian University, 43, 230-237 (in Russian).
Zabelina, N. V. (2014) Regional problems of development of social infrastructure of the village. Regional economy: theory and practice, 28, 30-37 (in Russian).
Volkova, N. V. & Svistelnik, N. V. (2018) The road network of the Altai Territory: state assessment, impact on socio-economic development. World of Economics and Management, Vol. 18, 2, 101-120. DOI 10.25205 / 2542-0429-2018-18-2-101-120 (in Russian).
Bobyshev, E. N. & Shamin, A. E. (2011) Factors affecting the development of the road network in rural areas. Bulletin of the Chuvash University: electron. scientific journals, 1, 335-339 (in Russian).
Lipnik, V. V., Tamov, B. M. & Navruzaliyeva, A. I. (2015) Prospects for the development of the road sector in the Russian Federation. Actual problems of modern science, 4, 110-114 (in Russian).
Interactive portal on labor and employment of the population of the Altai Territory. URL: https://portal. aksp.ru/
Federal State Statistics Service for the Altai Territory. URL: http://akstat.gks.ru/
Administration of the Krasnogorsk region. URL: http://adm-krasnogorsk.ru/
Dabiev, D. F. & Dabiyev, V. M. (2015) Assessment of the transport infrastructure of macro-regions of Russia. International Journal of Applied and Fundamental Research, 11, 283-284 (in Russian).
Porta, S., Crucitti, P. & Latora, V. (2006) The network analysis of urban streets: a primal approach. Environment and Planning B: Planning and Design, 33 (5), 705-725.
Marshall, S. (1996) Line Structure Representation for Road Network Analysis. The Journal of Transport and Land Use, 9 (1), 29-64.
Kuzminov Ya. I., Bendukidze K. A. & Yudkevich, M. M. (2006) Institutional economics: institutions, networks, transaction costs, contracts: a textbook for university students, Moscow (in Russian).
Google maps. URL: https://www.google.com/maps/.
Lapin, R. P. (2016) Assessment of the density of the road network. Young scientist, 12, 311-314 (in Russian).
Economics Profession Business is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at biological or scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Economics Profession Business (EPB) allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission to EPB) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).