METHODOLOGICAL APPROACH TO CREATING A MODEL OF COST-EFFECTIVE MECHANISM FOR MANAGING INNOVATIVE ACTIVITY OF HOTEL ORGANIZATIONS

УДК 640.4

  • T. P. Levchenko Sochi State University (Sochi, Russia) Email: lekonst@mail.ru
  • M. B. Moldazhanov University of Humanities and Law Innovation (Semey, Kazakhstan) Email: mmarat84@inbox.ru
  • V. V. Purichi Altai State University (Barnaul, Russia) Email: purici@outlook.com
  • I. V. Strishkina Altai State University (Barnaul, Russia) Email: strizhkina_iv@mail.ru
Keywords: cost-effective mechanism, innovative activity, hotel organizations, resulting effects, scenario modeling

Abstract

The transition of hotel organizations to a qualitatively new level of development can be ensured by the formation and use of a cost-effective innovation management mechanism. The article attempts to create a model of a cost-effective management mechanism that could take into account the multifaceted relationships of indicators and indicators of innovative activity. The operation of this mechanism implies the use of indicative control tools, as well as factor and scenario modeling. The author considers the mechanism from the perspective of implementing five interconnected blocks: subjects, goals and tasks, objects, processes and resulting effects. The content of the resulting effects of the implementation of innovative processes based on the calculation of integral indicators of innovative activity and its elements. Based on the proposed model of a cost-effective mechanism for managing the innovative activity of hotel organizations, an analysis of trends in the level of innovative activity was carried out at using the example of three hotel in Sochi, their graphical interpretation is presented. As part of the presented model, scenario modeling of innovative activity management was carried out as one of its tools, a graph of the ratio of indicators of innovative activity of hotel organizations in Sochi was built.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

T. P. Levchenko, Sochi State University (Sochi, Russia)

доктор экономических наук, профессор кафедры гостиничного и ресторанного бизнеса

M. B. Moldazhanov, University of Humanities and Law Innovation (Semey, Kazakhstan)

кандидат экономических наук, доктор философии (PhD) по экономике, и. о. доцента кафедры бизнеса и управления

V. V. Purichi, Altai State University (Barnaul, Russia)

кандидат географических наук, доцент кафедры рекреационной географии, сервиса, туризма и предпринимательства

I. V. Strishkina, Altai State University (Barnaul, Russia)

кандидат экономических наук, доцент кафедры региональной экономики и управления

References

Инновационный потенциал: современное состояние и перспективы развития / В. Г. Матвейкин, С. И. Дворецкий, Л. В. Минько, В. П. Тарасов, Л. Н. Чайникова, О. И. Летунова. М., 2007. С. 8.

Малахова Н. Н., Ушаков Д. С. Инновации в туризме и сервисе. Ростов н/Д, 2008. 224 с.

Бендиков М. А., Хрусталев Е. Ю. Методологические основы исследования механизма инновационного развития в современной экономике // Менеджмент в России и за рубежом. 2007. № 2. С. 3-14.

Левченко Т. П., Вареников В. А. Управление инновационной активностью организаций туристско-рекреационной сферы: монография. Казань, 2018. 160 с.

Управление инновациями в туристском бизнесе: учебно-методическое пособие / Т. П. Левченко, В. А. Янюшкин, А. Ю. Яковлева-Чернышева. СПб., 2016. 204 с.

Бухонова С. М., Дорошенко Ю. А., Слабинская И. А., Шаповалова Т. А. Методика оценки и способы повышения эффективности использования инновационного потенциала организации. Белгород, 2012. 133 с.

Недосекин А. О. Методологические основы моделирования финансовой деятельности с использованием нечетко-множественных описаний: автореф. дисс. ... д-ра экон. наук. СПб., 2003. 37 с.

Фонотов А. Г. Россия: инновации и развитие. М., 2012. 359 с.

Левченко Т. П., Вареников В. А. Управление инновационной активностью организаций туристско-рекреационной сферы: монография. Казань, 2018. 160 с.

Сомина И. В. Методология и методические аспекты оценки экономической эффективности в сфере инновационной деятельности // Вестник Белгородского государственного технологического университета им. В. Г. Шухова. 2013. № 4. С. 142-145.

REFERENCES

Innovative potential: current state and development prospects / V. G. Matveykin, S. I. Dvoretsky, L. V. Minko, V. P. Tarasov, L. N. Chaynikova, O. I. Letunova. M., 2007. P. 8.

Malakhova N. N., Ushakov D. S. Innovations in tourism and service. Rostov-on-Don, 2008. 224 p.

Bendikov M. A., Khrustalev E. Yu. Methodological foundations of the study of the mechanism of innovative development in modern economics // Management in Russia and abroad. 2007. No 2. Pp. 3-14.

Levchenko T. P., Varenikov VA. Management of innovative activity of tourism and recreational organizations: monograph. Kazan, 2018. 160 p.

Innovation management in the tourism business: Training Manual / T. Р. Levchenko, V. A. Yanyushkin, A. Yu. Yakovleva-Chernysheva. St. Petersburg, 2016. 204 p.

Bukhonova S. M., Doroshenko Yu. A., Slabinskaya I. A., Shapovalova T. A. Evaluation methodology and ways to increase the efficiency of using the innovative potential of the organization. Belgorod, 2012. 133 p.

Nedosekin A. O. Methodological foundations for modeling financial activities using fuzzy-multiple descriptions: autoref. dis. dr. econ. sciences. St. Petersburg, 2003. 37 p.

Fonotov A. G. Russia: innovations and development. Moscow, 2012. 359 р.

Levchenko T. P., Varenikov VA. Management of innovative activity of tourism and recreational organizations: monograph. Kazan, 2018. 160 p.

Somina I. V. Methodology and methodological aspects of assessing economic efficiency in the field of innovation // Bulletin of the Belgorod State Technological University named after V. G. Shukhov. 2013. No. 4. Pp. 142-145.

Published
2021-06-10
How to Cite
1. Levchenko T. P., Moldazhanov M. B., Purichi V. V., Strishkina I. V. METHODOLOGICAL APPROACH TO CREATING A MODEL OF COST-EFFECTIVE MECHANISM FOR MANAGING INNOVATIVE ACTIVITY OF HOTEL ORGANIZATIONS // Economics Profession Business, 2021. № 2. P. 68-76. URL: http://journal.asu.ru/ec/article/view/epb202124.
Section
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ