ON THE ISSUE OF QUANTITATIVE ASSESSMENT OF THE EFFECTIVENESS OF REGIONAL ORGANIZATIONS OF SECONDARY ACADEMICAL EDUCATION

УДК 336:37 (571.150)

  • S. S. Volkova Altai State University (Barnaul, Russia) Email: swetlof@mail.ru
Keywords: professional educational organizations, efficiency, effectiveness, monitoring, criteria, indicators

Abstract

The article is devoted to the problems of evaluating the effectiveness of regional state budgetary secondary vocational institutions in the Altai Territory. The author analyzing the methods used in practice for assessing the activities of professional educational organizations, determines the degree of development of existing assessment models, and considers modern interpretations of the concepts of “criterion” and “indicator”.

The current practice of monitoring the activities of professional educational organizations allows to compare the content and structural elements of all existing systems, the results of which revealed duplication of criteria and a methodological error in the form of substitution of effectiveness indicators with performance indicators. To eliminate the identified violation, as well as the justification of decisions on the development of the vocational secondary education, the the author proposes the ways, improving the assessment system when conducting regional and federal monitoring of this area of activity through the development and application, also effectiveness and performance criteria.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

S. S. Volkova, Altai State University (Barnaul, Russia)

аспирант

References

Гречин Н. А., Соколова Т. В., Поташникова К. Г. Методика определения рейтинга учреждений профессионального образования // Профессиональное образование. 2006. № 11. С. 22-24.

Сосницкий К. М. Оценка эффективности деятельности образовательных учреждений среднего профессионального образования // Научные исследования в образовании. 2011. № 1. С. 36-45.

Питухин Е. А. Методика оценки эффективности подготовки кадров системой профессионального образования в регионах Дальневосточного федерального округа // Непрерывное образование: XXI век. 2018. № 4 (24). [Электронный ресурс]. URL: https://lll21.petrsu.ru/journal/article.php?id=4325, свободный. Загл. с экрана (дата обращения: 09.01.2020).

Толковый словарь современного русского языка / Д. Н. Ушаков. М.: Аделант, 2013. 800 с.

Коротков Э. М. Исследование систем управления: учебник. М.: ДеКА, 2000. 130 с.

Словарь С. И. Ожегова [Электронный ресурс]. URL: http://slovarozhegova.ru/word.php?wordid=12386, свободный. Загл. с экрана (дата обращения: 09.12.2019).

Райзберг Б. А., Лозовский Л. Ш. Словарь современных экономических терминов. 4-е изд. М.: Айрис-пресс, 2008. 480 с.

Мониторинг, статистика, социология в деятельности образовательного учреждения: рабочая тетрадь. М.: НФПК, 2005. 219 с.

Электронное периодическое издание «Справочная правовая система КонсультантПлюс: версия Проф. Версия 4018.00.70. 1992-2019 // КонсультантПлюс. Сборка 425942.

Волкова С. С. Система оценки эффективности и результативности деятельности краевых государственных бюджетных профессиональных образовательных учреждений в Алтайском крае: теория и практика // Экономика Профессия Бизнес. 2019. № 3. С. 24-31.

Приказ Минобрнауки России от 17.06.2016 № 723 «О проведении в 2016 году мониторинга качества подготовки кадров в образовательных организациях, реализующих программы среднего профессионального образования». Дата обновления: 09.07.2019. Доступ из системы ГАРАНТ // ЭПС «Система ГАРАНТ»: ГАРАНТ-Максимум. Вся Россия / НПП «ГАРАНТ-СЕРВИС-УНИВЕРСИТЕТ». Версия 8.00.2.025.

Мониторинг СПО [Электронный ресурс]. URL: https://miccedu.ru/p/monitoring_spo, свободный. Загл. с экрана (дата обращения: 09.07.2019).

О результатах мониторинга качества подготовки кадров в 2018 году: информационный бюллетень. М.: МИРЭА — Российский технологический университет, 2018. 35 с.

REFERENCES

Grechin N. A., Sokolova T. V., Potashnikova K. G. (2006) Methodology for determining the rating of professional education institutions. Professional education, 11, 22-24 (in Russian).

Sosnitsky K. M. (2011) Evaluation of the effectiveness of educational institutions of secondary vocational education. Scientific research in education, 1, 36-45 (in Russian).

Pitukhin E. A. (2018) Methodology for evaluating the effectiveness of training by the system of professional education in the regions of the far Eastern Federal district. Continuous education: XXI century, 4 (24). URL: https://lll21.petrsu.ru/journal/article.php?id=4325, free (in Russian).

Explanatory dictionary of the modern Russian language, D. N. Ushakov. (2013) Moscow, 800 (in Russian).

Korotkov E. M. (2000) The study of management systems. Textbook. Moscow, 130 (in Russian).

Dictionary Of. S. I. Ozhegov (2019). URL: http://slovarozhegova.ru/word.php?wordid=12386, free (in Russian).

Reisberg B. A., Lozovsky L. Sh. (2008) Dictionary of modern economic terms. 4th ed. M., 480 (in Russian).

Monitoring, statistics, and sociology in the activities of an educational institution. Workbook (2005). M., 219 (in Russian).

Law assistance system «Consultant Plus»: Prof. Version 4018.00.70. 1992-2019 Consultant Plus. Build 425942.

Volkova S. S. (2019) Estimation system for efficiency and performance of the educational state budgetary professional educational institutions in the Altai krai: theory and practice. Economy. Profession. Business, 3, 24

(in Russian).

Order of the Ministry of Education and Science of Russia dated June 17, 2016 No. 723 “On the conduct in 2016 of monitoring the quality of training in educational organizations implementing secondary vocational education programs”. Access from the “Garant” Law assistance system. Version 8.00.2.025 (in Russian).

Monitoring of the secondary vocational education. URL: https://miccedu.ru/p/monitoring_spo, free (in Russian).

On the results of monitoring the quality of training in 2018. News bulletin (2018). Moscow: MIREA — Russian University of Technology, 35 (in Russian).

Published
2020-06-10
How to Cite
1. Volkova S. S. ON THE ISSUE OF QUANTITATIVE ASSESSMENT OF THE EFFECTIVENESS OF REGIONAL ORGANIZATIONS OF SECONDARY ACADEMICAL EDUCATION // Economics Profession Business, 2020. № 2. P. 34-41. URL: http://journal.asu.ru/ec/article/view/epb201969.
Section
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ