TRANSFORMATION OF THE FORMAT OF LABOR PROTECTION REQUIREMENTS IN CONNECTION WITH CONSUMER HABITS OF INFORMATION PERCEPTION
УДК 331.45 (470.45):004
Abstract
Instructions on labor protection in today’s form have existed since the last century. During this time, mobile phones and the Internet appeared, people landed on the moon. The occupational safety instructions remained unchanged.
Generation Z is increasingly beginning to enter the workforce. It’s representatives are distinguished from the previous generation by the fact that they were actually “born with tablets, mobile phones and smartphones.” From birth, they are surrounded by a “digital web”, since Internet technologies are an integral part of their parents’ lives. This is the first generation deeply involved in digital technologies, so the archaic format of reporting labor protection requirements in form and content for new generations becomes ineffective.
This article provides a historical digression of the legislative framework regulating the legal status of labor protection instructions. The calculation of the economic officiency of paper and digital virsions of their placement has been carried out. The transition to the digital format of labor protection instructions based on changes in consumer habits of information perception is justified. For the convenience of using the instructions, it is proposed to use a QR-code with a link to the location of the place of their placement.
Downloads
Metrics
References
Методические рекомендации по разработке инструкций по охране труда, утвержденные Министерством труда Российской Федерации от 13.05.2004. URL: https://docs.cntd.ru/document/1200114334/ (дата обращения: 03.10.2021).
Типовое положение о системе управления охраной труда, утвержденное Приказом Министерством труда Российской Федерации от 19.08.2016 № 438н. URL: https://docs.cntd.ru/document/420376480/ (дата обращения: 03.10.2021).
Указ Президента РФ от 07.05.2018 № 204 «О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года». URL: https://docs.cntd.ru/document/557309575/ (дата обращения: 03.10.2021).
Постановление Правительства РФ от 02.03.2019 № 234 «О системе управления реализацией национальной программы «Цифровая экономика Российской Федерации»». URL: https://docs.cntd.ru/document/553834855/ (дата обращения: 03.10.2021).
Лапидус Л. В. Цифровая экономика: управление электронным бизнесом и электронной коммерцией: монография. М., 2019. 381 с.
Лапидус Л. В. Стратегии цифрового лидерства и запрос на новые компетенции цифровой экономики: основа для сотрудничества Россия — Болгария // Теория и практика проектного образования. 2019. № 3 (11). С. 51-57.
Трубникова Н. В., Порудчикова А. В. О равнозначности познавательных систем: парадигма коммуникативного континуума // Коммуникология. 2018. Т. 6. № 3. С. 93-103.
Зимовина Е. П., Щекотуров А. В., Кришталь М. И. Пространственная мобильность и миграционные установки реформенного поколения и поколения миллениалов Калининградской области // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. Сер. Гуманитарные и общественные науки. 2020. № 2. С. 86-105.
Лапидус Л. В., Гостилович А. О., Омарова Ш. А. Особенности проникновения цифровых технологий в жизнь поколения Z: ценности, поведенческие паттерны и потребительские привычки интернет-поколения // Государственное управление. Электронный вестник. 2020. Вып. 83. С. 271-293. DOI: 10.24411/2070-1381-2020-10119.
Generation Z. Zombies, Popular Culture and Educating Youth / ed. by V. Carrington, J. Rowsell, E. Priyadharshini, R. Westrup. Singapore, 2016. DOI: 10.1007/978-981-287-934-9.
Curtis B. L., Ashford R. D., Magnuson K. I., Ryan-Pettes S. R. Comparison of smartphone ownership, social media use, and willingness to use digital interventions between generation Z and millennials in the treatment of substance use: cross-sectional questionnaire study // Journal of Medical Internet Research. 2019. Vol. 21 (4). Pp. 1-15.
Ng A., Hong H., Saleem A. etc. The influence of electronic word of mouth in social media on generation Z' purchase intentions: a review // INTI Journal. 2019. Vol. 4. Pp. 1-6.
Turner A. Generation Z: technology and social interest // The Journal of Individual Psychology. 2015. Vol. 71 (2). Pp. 103-113.
Gamaldo C. E., Aly F. F., Curren C. Overview of generations in the workplace // Mind the Gap: Generational Differences in Medical Education. North Syracuse, 2017. Pp. 151-158.
Talmon G. A. Generation Z: what’s next? // Medical Science Educator. 2019. Vol. 29. Pp. 9-11.
Ребязина В. А., Збандут Н. Г. Поведение представителей поколения Z в условиях экономики совместного потребления в России // Маркетинг и маркетинговые исследования. 2020. № 1. С. 22-27.
Мудракова О. А., Ачапкин С. А. Современные коммуникации на основе использования электронных образовательных ресурсов // Педагогический журнал. 2021. Т. 11. № 1А. С. 59-67. DOI: 10.34670/ AR.2021.35.86.007.
Скрипник И. Л., Воронин С. В. Современные альтернативные подходы обучения в сравнении с традиционными // Научно-аналитический журнал. Психолого-педагогические проблемы безопасности человека и общества. 2017. № 4 (37). С. 46-50.
Акользина Е. А. Использование электронных образовательных ресурсов в процессе обучения: достоинства, недостатки // Гаудеамус. 2013. № 2 (22). С. 95-97.
Шорина Т. В., Кирилова Г. И., Липатова И. А. Развитие информационной среды высшей школы в условиях реализации сетевой формы // Вестник Казанского государственного энергетического университета. 2017. № 3 (35). С. 146-152.
Вумек Дж., Джонс Д. Бережливое производство: Как избавиться от потерь и добиться процветания вашей компании. М., 2018. 472 с.
Ротер М., Шук Дж. Учитесь видеть бизнес-процессы. Практика построения карт потока создания ценности. М., 2017. 144 с.
Шорина Т. В. Обоснование визуального компонента информационных образовательных ресурсов высшего образования // Современные проблемы науки и образования. 2021. № 2. DOI: 10.17513/ spno.30720.
Шорина Т. В. Взаимосвязь компонентов педагогической технологии визуализации учебной информации высшего образования // Современные наукоемкие технологии. 2021. № 4. С. 251-255. DOI: 10.17513/snt.38649.
Сенченко В. А., Пушенко С. Л., Стасева Е. В., Каверзнева Т. Т., Румянцева Н. В. Научно-методические основы проведения дистанционного обучения и проверки знаний по безопасности труда в строительстве // Вестник Волгоградского государственного архитектурно-строительного университета. Серия: Строительство и архитектура. 2020. Вып. 2 (79). С. 126-137.
Сенченко В. А., Каверзнева Т. Т., Салкуцан В. И., Скрипник И. Л., Воронин С. В. Оптимизация обучения и проверки знаний требований охраны труда с помощью интернет-технологий // Безопасность жизнедеятельности. 2020. № 8 (236). С. 49-55.
Макаров А. И. Массовое дистанционное обучение как глобальный социальный эксперимент по разобщению людей // Logos et Praxis. 2021. Т. 20. № 1. С. 31-35. DOI: 10.15688/lp.jvolsu.2021.1.4.
REFERENCES
Methodological recommendations for the development of labor protection instructions approved by the Ministry of Labor of Russia dated 13.05.2004. URL: https://docs.cntd.ru/document/1200114334 / (date of access: 03.10.2021).
Model regulations on the occupational safety management system, approved by the Order of the Ministry of Labor of the Russian Federation dated 19.08.2016 N 438n. URL: https://docs.cntd.ru/document/420376480 / (date of access: 03.10.2021).
Decree of the President of the Russian Federation dated 07.05.2018 N 204 “On national goals and strategic objectives of the development of the Russian Federation for the period up to 2024”. URL: https://docs.cntd.ru/document/557309575/ (date of access: 03.10.2021).
Decree of the Government of the Russian Federation No. 234 dated 02.03.2019 “On the management system for the implementation of the national program “Digital Economy of the Russian Federation”. URL: https://docs.cntd.ru/document/553834855 / (date of access: 03.10.2021).
Lapidus L. V. Digital economy: e-business and e-commerce management: monograph. Moscow, 2019. 381 p.
Lapidus L. V. Digital leadership strategies and the demand for new competencies of the digital economy: the basis for cooperation between Russia and Bulgaria // Theory and practice of project education. 2019. No.3 (11). Pp. 51-57.
Trubnikova N. V., Porudchikova A. V. On the equivalence of cognitive systems: the paradigm of the communicative continuum // Communicology. 2018. Iss. 6. No. 3. Pp. 93-103.
Zimovina E. P., Shchekoturov A. V., Krishtal M. I. Spatial mobility and migration attitudes of the reform generation and millennials of the Kaliningrad region // Bulletin of the Baltic Federal University named after I. Kant. Ser. Humanities and Social Sciences. 2020. No. 2. Pp. 86-105.
Lapidus L. V., Gostilovich A. O., Omarova S. A. Features of the penetration of digital technologies into the life of Generation Z: values, behavioral patterns and consumer habits of the Internet generation // Public administration. Electronic bulletin. December 2020. Iss. 83. Pp. 271-293. DOI: 10.24411/2070-1381-202010119.
Generation Z. Zombies, Popular Culture and Educating Youth / ed. by V. Carrington, J. Rowsell, E. Priyadharshini, R. Westrup. Singapore, 2016. DOI: 10.1007/978-981-287-934-9.
Curtis B. L., Ashford R. D., Magnuson K. I., Ryan-Pettes S. R. Comparison of smartphone ownership, social media use, and willingness to use digital interventions between generation Z and millennials in the treatment of substance use: cross-sectional questionnaire study // Journal of Medical Internet Research. 2019. Vol. 21 (4). Pp. 1-15.
Ng A., Hong H., Saleem A. etc. The influence of electronic word of mouth in social media on generation Z' purchase intentions: a review // INTI Journal. 2019. Vol. 4. Pp. 1-6.
Turner A. Generation Z: technology and social interest // The Journal of Individual Psychology. 2015. Vol. 71 (2). Pp. 103-113.
Gamaldo C. E., Aly F. F., Curren C. Overview of generations in the workplace // Mind the Gap: Generational Differences in Medical Education. North Syracuse, 2017. Pp. 151-158.
Talmon G. A. Generation Z: what’s next? // Medical Science Educator. 2019. Vol. 29. Pp. 9-11.
Rebyazina V. A., Zbandut N. G. Behavior of representatives of generation Z in the conditions of the economy of joint consumption in Russia // Marketing and marketing research. 2020. No. 1. Pp. 22-27.
Mudrakova O. A., Achapkin S. A. Modern communications based on the use of electronic educational resources // Pedagogical Journal. 2021. Vol. 11. No. 1A. Pp. 59-67. DOI: 10.34670/AR.2021.35.86.007.
Skripnik I. L., Voronin S. V. Modern alternative approaches of teaching in comparison with traditional ones // Scientific and analytical journal. Psychological and pedagogical problems of human and social security. 2017. No. 4 (37). Pp. 46-50.
Akolzina E. A. The use of electronic educational resources in the learning process: advantages, disadvantages // Gaudeamus. 2013. No. 2 (22). Pp. 95-97.
Shorina T.V., Kirilova G. I., Lipatova I. A. Development of the information environment of higher education in the conditions of the implementation of the network form // Bulletin of the Kazan State Energy University. 2017. No. 3 (35). Pp. 146-152.
Vumek J., Jones D. Lean manufacturing: How to get rid of losses and achieve prosperity of your company. Moscow, 2018. 472 p.
Rother M., Shuk J. Learn to see business processes. The practice of building value stream maps. Moscow, 2017. 144 p.
Shorina T. V. Substantiation of the visual component of information educational resources of higher education // Modern problems of science and education. 2021. № 2. DOI: 10.17513/spno.30720.
Shorina T. V. Interrelation of components of pedagogical technology of visualization of educational information of higher education // Modern high-tech technologies. 2021. No. 4. Pp. 251-255. DOI: 10.17513/snt.38649.
Senchenko V. A., Pushenko S. L., Staseva E. V., Kaverzneva T. T., Rumyantseva N. V. Scientific and methodological foundations of distance learning and knowledge testing on labor safety in construction / / Bulletin of the Volgograd State University of Architecture and Civil Engineering. Series: Construction and Architecture. 2020. Issue 2 (79). Pp. 126-137.
Senchenko V. A., Kaverzneva T. T., Salkutsan V. I., Skripnik I. L., Voronin S. V. Optimization of training and testing of knowledge of labor protection requirements using Internet technologies // Life safety. 2020. No. 8 (236). Pp. 49-55.
Makarov A. I. Mass distance learning as a global social experiment on the separation of people // Logos et Praxis. 2021. Vol. 20. No. 1. Pp. 31-35. DOI: 10.15688/lp.jvolsu.2021.1.
Economics Profession Business is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at biological or scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Economics Profession Business (EPB) allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission to EPB) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).