REORGANIZING HIGHER ECONOMIC EDUCATION: EMBRACING PERSONALISM AND MOVING BEYOND THE BOLOGNA PROCESS IN METHODOLOGY AND THEORY

УДК 378:33

  • V. I. Kryshka Altai State University (Barnaul, Russia) Email: kryshka@mail.ru
  • V. I. Belyaev Altai State University (Barnaul, Russia) Email: belyaev@mail.ru
Keywords: individualism, holism, personalism, transformation, domestic higher economic education

Abstract

The article presents an evaluation of the current state of economic education’s theoretical “core” and proposes a shift towards a personalistic approach in response to the emergence of a multipolar world in politics. Drawing on research supported by the Russian Foundation for Basic Research (RFBR), the article identifies four types of reproduction in the market economic system as the “core” of national economic education: goods, people, man, and knowledge. The adoption of a personalistic approach within these types of reproduction can provide a balance between Western individualism and Eastern holism associated with socialism and communism.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

V. I. Kryshka, Altai State University (Barnaul, Russia)

кандидат экономических наук, доцент кафедры экономики и эконометрики

V. I. Belyaev, Altai State University (Barnaul, Russia)

доктор экономических наук, профессор кафедры менеджмента, организации бизнеса и инноваций

References

Крышка В. И. «Ядро» и «защитные» экономического знания в науке и высшем образовании // Экономика Профессия Бизнес. 2017. № 4. С. 32-41.

Евразийская политическая экономия: учебник / под ред. И. А. Максимцева, Д. Ю. Миропольского, Л. С. Тарасевича. СПб., 2016. 767 с.

Лакатос И. Избранные произведения по философии и методологии науки. М., 2008. 475 с.

Соловьев В. С. Спор о справедливости: сочинения. М., 1999. 864 с.

Бердяев Н. А. Самопознание: сочинения. М., 1997. 624 с.

Федоров Н. Ф. Философия общего дела. М., 2008. 752 с.

Лосский Н. О. Чувственная, интеллектуальная и мистическая интуиция. М., 1995. 400 с.

Булгаков С. Н. Философия хозяйства / отв. ред. О. Платонов. М., 2009. 464 с.

Гегель Г. Энциклопедия философских наук. Т. 1. Наука логики. М., 1975. 452 с.

Гегель Г. Феноменология духа. Философия истории. М., 2007. 880 с.

Фихте И. Г. Философские произведения. М., 2013. 503 с.

REFERENCES

Krishka V. I. “Core” and “protective” economic knowledge in science and higher education // Economy. Profession. Business. 2017. No. 4. Pp. 32-41.

Eurasian political Economy: textbook / edited by I. A. Maksimtsev, D. Yu. Miropolsky, L. S. Tarasevich. St. Petersburg, 2016. 767 p.

Lakatos I. Selected works on philosophy and methodology of science. M., 2008. 475 p.

Solovyov V. S. Dispute about justice: essays. M., 1999. 864 p.

Berdyaev N. A. Self-knowledge: essays. M., 1997. 624 p.

Fedorov N. F. Philosophy of common cause. M., 2008. 752 p.

Lossky N. O. Sensual, intellectual and mystical intuition. M., 1995. 400 p.

Bulgakov S. N. Philosophy of Economy / ed. O. Platonov. M., 2009. 464 p.

Hegel G. Encyclopedia of Philosophical Sciences. Vol. 1. Science of Logic. M., 1975. 452 p.

Hegel G. Phenomenology of the spirit. Philosophy of History. M., 2007. 880 p.

Fichte I. G. Philosophical works. M., 2013. 503 p.

Published
2023-03-15
How to Cite
1. Kryshka V. I., Belyaev V. I. REORGANIZING HIGHER ECONOMIC EDUCATION: EMBRACING PERSONALISM AND MOVING BEYOND THE BOLOGNA PROCESS IN METHODOLOGY AND THEORY // Economics Profession Business, 2023. № 1. P. 52-58. URL: http://journal.asu.ru/ec/article/view/epb202306.
Section
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ