THE ROLE OF THE ORENBURG MOHAMMEDAN SPIRITUAL ASSEMBLY IN THE LIFE OF MUSLMAN OF THE YENISEI PROVINCE IN THE SECOND HALF OF THE XIX – EARLY XX CENTURY

Main Article Content

E.A. Shershneva Email: D2703@yandex.ru
P.K. Dashkovskiy Email: dashkovskiy@fpn.asu.ru
M. Gantuya

Abstract

The article notes that the Orenburg Mohammedan spiritual Assembly, established during the reign of Catherine II, for many years became a conductor of state policy in the Muslim environment of the Russian Empire, including in Siberia. While performing the function of monitoring the life of Muslim parishes, it has completely become a state body, but it is partially deprived of rights in dealing with a number of issues, especially those related to the financial well-being of the Muslim community. Only the highest clergy of the Orenburg Mohammedan spiritual Assembly received maintenance from the state. The maintenance of the administration itself fell entirely on the shoulders of Muslim parishes. This duty was especially acute in the low – income parishes that were widespread in the second half of the XIX-beginning of the XX century in the Yenisei province. The Muslims of the Yenisei province not only did not receive support from the Central government of Muslims, but also experienced a number of restrictions on their part. The Orenburg Mohammedan spiritual Assembly, along with the state, sought to control the number of parishes, and most importantly their financial viability, which led to a restriction on the number of Muslim parishes in the Yenisei province.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
[1]
Shershneva, E., Dashkovskiy , P. and Gantuya, M. 2020. THE ROLE OF THE ORENBURG MOHAMMEDAN SPIRITUAL ASSEMBLY IN THE LIFE OF MUSLMAN OF THE YENISEI PROVINCE IN THE SECOND HALF OF THE XIX – EARLY XX CENTURY. Social Integration and Development of Ethnic Cultures in the Eurasian Space. 3, 9 (Dec. 2020), 245-250.
Section
Статьи

References

Абдрашитова А. Р. Оренбургское духовное магометанское собрание как орган управления мусульман в XIX – начале XX веков // Вестник Оренбургского государственного университета. 2001. №1. С. 49–53.
Азаматов Д. Д. Из истории мусульманской благотворительности. Вакуфы на территории Европейской части России и Сибири в конце XIX –начале XX века. Уфа: Изд-ие Башкирск.ун-та, 2000. 102 с.
Государственный архив Красноярского края. Ф. 595. Енисейское губернское управление. Оп. 14. Д.11148.
Государственный архив Красноярского края. Ф. 595. Енисейское губернское управление. Оп. 2. Д.1624.
Государственный архив Красноярского края. Ф. 595. Енисейское губернское управление. Оп.16. Д. 3060.
Государственный архив Красноярского края. Ф. 595. Енисейское губернское управление. Оп.2. Д. 4930.
Государственный архив Красноярского края. Ф. 595. Енисейское губернское управление. Оп.6. Д. 311.
Государственный архив Красноярского края. Ф.32. Енгубкомитет попечительства общества о тюрьмах. Оп.1. Д. 12
Государственный архив Красноярского края. Ф. 595. Енисейское губернское управление. Оп.19. Д. 5847
Малашенко А. В. Исламское возрождение в современной России. М.: Московский Центр Карнеги, 1998. 222 с.
Мухетдинов Д. В., Хабутдинов А. Ю. Ислам в России в XVIII – начале XXI в.: модернизация и традиции. Н. Новгород: Издательство ННГУ им. Н.И. Лобачевского, 2011. 282 с. URL: http://www.idmedina.ru/books/school-book/?3479 (дата обращения: 15.06.2019).
Тихонов А.К. Католики, мусульмане и иудеи Российской империи в последней четверти XVIII – начале XX в. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2008. 352 с.
Усманова Д.М. Мусульманские метрические книги в Российской империи: между законом, государством и обществом (вторая половина XIX– первая четверть XX в.) // Мусульмане в новейшей имперской истории. М., 2017. С. 339–389.
Ярков А.П., Старостин А.Н. Умма Красноярского края в прошлом и настоящем // Вестник Томского государственного университета. 2017. № 422. С. 197-205.