COUNTRY STUDIES AND FORMATION OF SOCIOCULTURAL COMPETENCE IN THE PROCESS OF LEARNING RUSSIAN

Main Article Content

N.A. Vediakova Email: vedyakova@mail.ru

Abstract

The article focuses on the problem of sociocultural adaptation of foreign citizens and stateless persons in a Russian university in the course of preparation for professional educational programs taught in the Russian language, which is becoming increasingly important in the era of globalization and the rise of academic mobility. The author brings concepts of sociocultural competence into correlation with communicative and speech competences (sociolinguistic competence is included as their component) are shaped in the process of developing a secondary language identity of a person who is studying a foreign language and country studies that are essential for the adaptation in a language environment. The author develops criteria for the inclusion of country studies into the curriculum as a separate course based on the work experience on the preparatory faculty. Considering the criteria from the perspective of increasing sociocultural adaptation allows the author to conclude that it is necessary to use an intermediary language for the country studies classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
[1]
Vediakova, N. 2020. COUNTRY STUDIES AND FORMATION OF SOCIOCULTURAL COMPETENCE IN THE PROCESS OF LEARNING RUSSIAN. Social Integration and Development of Ethnic Cultures in the Eurasian Space. 2, 9 (Dec. 2020), 64-71.
Section
Статьи

References

Болдырева Т. В. Социокультурная компетенция как связующее звено иноязычной коммуникативной и межкультурной компетенций в обучении иностранному языку // Вестник Бурятского государственного университета. 2011. № 15. С. 100–105.
Колесникова И. Л., Долгина О. А. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков. СПб., 2001. 224 с.
Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: изучение, обучение, оценка]. М.: МГЛУ, 2005. 247 с.
Тельпов Р. Е., Острякова А. Г. Тематика лингвострановедческих текстов в современных учебниках РКИ (уровни А1–В1) // Современная парадигма преподавания и изучения русского языка как иностранного: материалы международной научно-практической конференции. М.: Московский педагогический государственный университет, 2019. С. 387–393.
Чахор Р. Программа занятий по русскому языку как иностранному для студентов отделений политологии и международных отношений // Теория и практика преподавания русского языка как иностранного. Вроцлав, 2012. С. 27–40.
Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: учебное пособие. М.: Высшая школа, 2003. 334 с.