COMPETITIVE INTELLIGENCE IN THE MANAGEMENT SYSTEM FOR SUSTAINABLE BUSINESS DEVELOPMENT

УДК 338.27: 502.131.1

  • N. V. Voroty Transbaikal State University (Chita, Russia) Email: natalya_vorotiy@mail.ru
Keywords: competitive intelligence, strategic management, competitiveness, sustainable business development, organizational security

Abstract

The article is devoted to the issues of competitive intelligence as a hybrid mechanism for strategic management and marketing of organizations. Analysis of competitive intelligence in organizational, legal, economic and marketing aspects allows us to update both the transformation of internal business processes and positioning in the environment, and therefore a change in the company's management paradigm. The methodological problem of choosing the correct metrics for assessing the effectiveness of competitive intelligence has been identified. Conclusions are drawn about the growing role of competitive intelligence in the context of changes in the ESG-agenda and the general issues of sustainable business development. The study of the problem of competitive intelligence corresponds with the general trend in the development of the digital economy, and, accordingly, aspects of the use of information technology are revealed, along with traditional methods of its implementation. Both direct and indirect effects from competitive intelligence are described, as well as a diagnostic effect associated with assessing the competence of company management and, in general, the level of development of business culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

N. V. Voroty, Transbaikal State University (Chita, Russia)

кандидат философских наук, доцент кафедры менеджмента и управления персоналом

References

Адашкевич Ю. Н. Конкурентная разведка (бизнес-разведка) // Современная конкуренция. 2007. №5. С.103-108.

Ручкина Е. Э., Печерица Е. В. Методы конкурентной разведки и их влияние на конкурентоспособность предприятия // Национальная безопасность и стратегическое планирование. 2020. № 4 (32). С. 6267. DOI: 10.37468/2307-1400-2020-4-62-67.

Дивненко З. А., Семеркова Л. Н., Юдина Е. С., Использование информационных технологий конкурентной разведке // XI Международная конференция «Российские регионы в фокусе перемен»: сборник докладов. Екатеринбург, 17-19 ноября 2016 г. Екатеринбург, 2016. Ч. I. С. 579-591.

Магомедов Ш. М. О роли бизнес-разведки в процессах формирования стратегии развития хозяйственного общества // Российское предпринимательство. 2017. Том 18, № 17. С. 2553-2564. DOI: 10.18334/ rp. 18.17.38254.

Белова О. А., Сергеева И. А. Конкурентная разведка и промышленный шпионаж как инструмент конкурентной борьбы и обеспечения экономической безопасности // Сборник конференции НИЦ Социосфера. 2020. № 24. С. 164-167.

Губернаторов А. М., Корецкая Л. К. Конкурентная разведка как эффективный инструмент конкурентной борьбы // Экономика и управление: проблемы, решения. 2018. Т. 2, № 11. С. 24-28.

Санникова И. Н., Семиколенова М. Н. Нефинансовая отчетность: практика формирования и мониторинга esg-данных // Экономика Профессия Бизнес. 2024. № 1. С. 64-71.

Денисов Р. В. Особенности применения деловой разведки в России // Вестник РУДН. Серия Экономика. 2011. № 5.

Лапицкая Л. В. Конкурентный анализ и маркетинговое исследование: соотношение понятий и аналитических процедур проведения // Экономика и экологический менеджмент. 2012. № 2. С. 247-254.

Кравцов А. А., Кондрашов С. С., Жанкевич И. О. Формирование института подготовки специалистов конкурентной разведки в России как адекватный ответ нарастающей экономической экспансии зарубежных стран // Вестник МГЛУ. 2016. Вып. 2 (741). С. 254-259.

REFERENCES

Adashkevich Yu. N. Competitive intelligence (business intelligence) // Modern competition. 2007. No. 5. Pp. 103-108.

Ruchkina E. E., Pecheritsa E. V. Methods of competitive intelligence and their impact on the competitiveness of an enterprise // National Security and Strategic Planning. 2020. No. 4 (32). Pp. 62-67. DOI: 10.37468/23071400-2020-4-62-67.

Divnenko Z. A., Semerkova L. N., Yudina E. S. Use of information technology for competitive intelligence. XI International Conference «Russian Region in Focus of Change: collection of papers. Ekaterinburg, November 17-19, 2016. Ekaterinburg, 2016. Part 1. Pp. 579-591.

Magomedov Sh. M. On the role of business intelligence in the processes of forming the development strategy of a business society. Russian Entrepreneurship. 2017. Volume 18. No. 17. Pp. 2553-2564. DOI: 10.18334/ rp. 18.17.38254.

Belova O. A., Sergeeva I. A. Competitive intelligence and industrial espionage as a tool for competition and ensuring economic security. Collections of conferences of the Scientific Research Center Sociosphere. 2020. No. 24. Pp. 164-167.

Gubernatorov A. M., Koretskaya L. K. Competitive intelligence as an effective tool for competition. Economics and management: problems, solutions. 2018. T. 2. No. 11. Pp. 24-28.

Sannikova I. N., Semikolenova M. N. Non-financial reporting: practice of generating and monitoring ESG data. Economy Profession Business. 2024. No. 1. Pp. 64-71.

Denisov R.V. Features of the use of business intelligence in Russia. Bulletin of RUDN University. Economics Series. 2011. No. 5.

Lapitskaya L. V. Competitive analysis and marketing research: the relationship between concepts and analytical procedures. Economics and environmental management. 2012. No. 2. Pp. 247-254.

Kravtsov A. A., Kondrashov S. S., Zhankevich I. O. Formation of an institute for training competitive intelligence specialists in Russia as an adequate response to the growing economic expansion of foreign countries. Bulletin of MSLU. 2016. Iss. 2 (741). Pp. 254-259.

Published
2024-12-09
How to Cite
1. Voroty N. V. COMPETITIVE INTELLIGENCE IN THE MANAGEMENT SYSTEM FOR SUSTAINABLE BUSINESS DEVELOPMENT // Economics Profession Business, 2024. № 4. P. 42-46. URL: https://journal.asu.ru/ec/article/view/epb202455.
Section
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ