EXPERIENCE IN ASSESSING AND MANAGING CUSTOMER SATISFACTION IN CORPARATE CANTEENS

УДК 339.138

  • R. A. Dolzhenko Ural State University of Economics (Ekaterinburg, Russia) Email: snurk17@gmail.com
Keywords: customer satisfaction, assessment indicators, canteens, catering market, customer relations, canteen guests

Abstract

Assessment of customer satisfaction is one of the basic tools for understanding how much a company's products or services can meet their needs, provide the desired effects, leave a positive aftertaste that can encourage the client to make a repeat purchase. This topic is especially relevant in a highly competitive environment, the catering industry, when a business needs to evaluate these indicators every day in order to be competitive, find ways to improve the quality-of-service satisfaction. The purpose of the study is to develop a set of recommendations for improving the quality of services by assessing the satisfaction of canteen customers with the food services provided. Research methods: a survey of corporate canteen customers using the CSI and NPS methods. The results obtained demonstrated the possibility of assessing the level of satisfaction of canteen customers with the quality of food services provided. In the context of rapid environmental changes, rare CSI and NPS surveys (quarterly and less often) do not provide prompt feedback, so it is advisable to conduct them on an ongoing basis in real time. The CSI and NPS assessment methodology, taking into account its adaptation to the specifics of the services provided, can be used in other industries, which will allow obtaining the necessary results, improving the quality and economic indicators of the business.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

R. A. Dolzhenko, Ural State University of Economics (Ekaterinburg, Russia)

доктор экономических наук, директор корпоративного университета; профессор кафедры экономики труда и управления персоналом

References

Попов Н. И., Третьяк О. А. Экономические факторы низкой клиентоориентированности компаний в странах БРИК // Российский журнал менеджмента. 2014. Т. 12. № 1. С. 109-138.

Котляров И. Д. Экосистема: новые способы взаимодействия компании с работниками, клиентами и широкой публикой // Вестник НГУЭУ. 2013. № 4. C. 54-66.

Третьяк О. А. Отношенческая парадигма современного маркетинга // Российский журнал менеджмента. 2013. Т. 11. № 1. С. 41-62.

Евсин М. Ю. Оценка удовлетворённости качеством товара (услуги) потребителя — жизненная необходимость // Перспективы науки. 2010. № 11 (13). С. 83-86.

Корсунова Н. Н. Возможности применения модели «SERVQUAL», метода «INDSERV», метода «MS», метода «CSI», метода «NPS» в оценке качества инновационных банковских услуг для корпоративных клиентов // Вестник Академии знаний. 2021. № 47 (6). С. 418-427. DOI: 10.24412/2304-6139-2021-6-418-427.

Смирнов С. А., Лавров В. С. Современные подходы к управлению качеством в сфере услуг // Вестник Санкт-Петербургского университета. Экономика. 2008. № 4. С. 136-140.

Лаврова А. П. Основные методы оценки удовлетворенности покупателей в современных условиях // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2024. № 5. С. 188-193. DOI: 10.24412/2220-2404-2024-5-15.

Волчкова Л. Т., Меньшикова Г. А. Кейс-стади как исследовательская технология оценивания качества обслуживания // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 12. Психология. Социология. Педагогика. 2014. № 3. С. 178-185.

Грязнова Н. Л., Коновалова О. В., Плешкова Н. А. Возможности метода SERVQUAL для анализа сервиса в розничной торговле // Техника и технология пищевых производств. 2020. Т. 50, № 2. С. 343-350. DOI: 10.21603/2074-9414-2020-2-343-350.

Круг Э. А. Оценка качества торгового обслуживания клиентов на примере торгового предприятия // Перспективы науки и образования. 2013. № 2 (2). С. 85-94.

Омельченко И. Н., Борисова Е. В. Оценка предприятия с точки зрения обслуживания потребителей // Вестник машиностроения. 2007. № 8. С. 65-72.

Reichheld F. F. The Ultimate question: driving good profits and true growth. Boston, 2006. 210 p.

Сысоева С., Нейман А. Как воспитать лояльность покупателя // Маркетолог. 2004. № 1. C. 34-35.

Цысарь А. Лояльность покупателей: основные определения, методы измерения, способы управления // Маркетинг и маркетинговые исследования в России. 2002. № 5. С. 55-61.

Солин А. Л. Как выполнить требования стандартов ИСО к обеспечению удовлетворенности потребителей // Стандарты и качество. 2006. № 4. С. 80-82.

Тушавин В. А. Инженерная методика количественной оценки удовлетворенности потребителей // Информационно-управляющие системы. 2011. № 5 (54). С. 91-93.

Barbara R. Lewis. Customer Care in Service Organisations // Marketing Intelligence & Planning. 1989. Vol. 7, No. 5. DOI: 10.1108/EUM0000000001045.

Созонов Ю. С. Оценка клиентского капитала компании // Вестник Московского университета. Серия 6: Экономика. 2014. № 6. С. 80-96.

REFERENCES

Popov N. I., Tretyak O. A. Economic factors of low customer focus of companies in the BRIC countries. Russian Journal of Management. 2014. Vol. 12. No. 1. Pp. 109-138.

Kotlyarov I. D. Ecosystem: new ways of interaction of the company with employees, clients and the general public. Bulletin of NSUEM. 2013. No. 4. Pp. 54-66.

Tretyak O. A. Relational paradigm of modern marketing. Russian Journal of Management. 2013. Vol. 11. No. 1. Pp. 41-62.

Evsin M. Yu. Assessment of satisfaction with the quality of the consumer's goods (services) is a vital necessity. Prospects of Science. 2010. No. 11 (13). Pp. 83-86.

Korsunova N. N. Possibilities of applying the “SERVQUAL” model, the “INDSERV” method, the “MS” method, the “CSI” method, the “NPS” method in assessing the quality of innovative banking services for corporate clients. Bulletin of the Academy of Knowledge. 2021. No. 47 (6). Pp. 418-427. DOI: 10.24412/2304-6139-2021-6-418427.

Smirnov S. A., Lavrov V. S. Modern approaches to quality management in the service sector. Bulletin of St. Petersburg University. Economics. 2008. No. 4. Pp. 136-140.

Lavrova A. P. Basic methods for assessing customer satisfaction in modern conditions. Humanities, socioeconomic and social sciences. 2024. No. 5. Pp. 188-193. DOI: 10.24412/2220-2404-2024-5-15.

Volchkova L. T., Menshikova G. A. Case study as a research technology for assessing service quality. Bulletin of St. Petersburg University. Series 12. Psychology. Sociology. Pedagogy. 2014. No. 3. Pp. 178-185.

Gryaznova N. L., Konovalova O. V., Pleshkova N. A. Capabilities of the SERVQUAL method for analyzing service in retail trade. Equipment and technology of food production. 2020. Vol. 50, No. 2. Pp. 343-350. DOI: 10.21603/2074-9414-2020-2-343-350.

Krug E. A. Assessment of the quality of trade customer service using the example of a trading enterprise. Prospects of Science and Education. 2013. No. 2 (2). Pp. 85-94.

Omelchenko I. N., Borisova E. V. Assessment of the enterprise from the point of view of customer service. Bulletin of mechanical engineering. 2007. No. 8. Pp. 65-72.

Reichheld F. F. The Ultimate Question: Driving Good Profits and True Growth. Boston, 2006. 210 p.

Sysoeva S., Neiman A. How to Cultivate Customer Loyalty. Marketer. 2004. No. 1. Pp. 34-35.

Tsysar A. Customer Loyalty: Basic Definitions, Measurement Methods, Management Techniques. Marketing and Marketing Research in Russia. 2002. No. 5. Pp. 55-61.

Solin A. L. How to Meet ISO Standards for Customer Satisfaction. Standards and Quality. 2006. No. 4. Pp. 80-82.

Tushavin V. A. Engineering methodology for quantitative assessment of customer satisfaction. Information management systems. 2011. No. 5 (54). Pp. 91-93.

Barbara R. Lewis. Customer Care in Service Organisations. Marketing Intelligence & Planning. 1989. Vol. 7, No. 5. DOI: 10.1108/EUM0000000001045.

Sozonov Yu. S. Assessment of the company's customer capital. Bulletin of Moscow University. Series 6: Economy. 2014. No. 6. Pp. 80-96.

Published
2025-03-14
How to Cite
1. Dolzhenko R. A. EXPERIENCE IN ASSESSING AND MANAGING CUSTOMER SATISFACTION IN CORPARATE CANTEENS // Economics Profession Business, 2025. № 1. P. 42-53. URL: https://journal.asu.ru/ec/article/view/epb202505.
Section
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ