REPUTATION, IMAGE, BRAND: CREATION AND USE IN PRACTICE OF STRATEGIC MANAGEMENT OF COMPANIES AND TERRITORIES

  • Victor Ivanovich Belyaev Altai State University Email: belyaevvi@mail.ru
Keywords: strategy, strategic management, reputation, image, brand, regional product brand, image of an organization, brand of an organization, image of a territory, brand of a territory

Abstract

The article is devoted to the development and marketing justification of strategies for the growth and development of enterprises, territorial entities (cities, territories, regions) using such categories as reputation, image, brand. These categories are considered in the article in relation to goods, companies, territories. The article substantiates the existence of a meaningful relationship between regional product brands and the image of territories. To develop the image of the territories, it is proposed to use the mechanism for registering appellations of origin for regional product brands. The promotion of such goods to other territorial markets will advance the consciousness of local consumers and the name of the locality of origin of the goods, shape and strengthen the image of the territory. This is proposed to be used in the development and justification of strategies for the growth and development of territories. Their implementation will contribute to economic growth and the development of territorial entities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Шумпетер Й. Теория экономического развития. Капитализм, социализм и демократия. М.: Эксмо, 2007. 864 с.

Стратегический менеджмент. 3-е изд. / под ред. А. Петрова. СПб.: Питер, 2012. 400 с.

Мескон М. Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента. М.: Дело, 1992. 702 с.

Ансофф И. Стратегическое управление. М.: Экономика, 1989. 519 с.

Минцберг Г., Альстрэнд Б., Лэмпел Дж. Школы стратегий. СПб.: Питер, 2000. 336 с.

Омаров А. М. Менеджмент. Управление — древнейшее искусство, новейшая наука. М.: Экономи­ка, 2009. 638 с.

Гапоненко А. Л., Панкрухин А. П. Стратегическое управление. 3-е изд. М.: Омега-Л, 2008. 464 с.

Котлер Ф. Основы маркетинга. М.: Прогресс, 1990. 736 с.

Беляев В. И., Бутакова М. М., Бутакова Е. В., Пяткова О. Н. Основы маркетинга сферы услуг. М.: КНО- РУС, 2020. 216 с.

Котлер Ф. Маркетинг-менеджмент. 11-е изд. СПб.: Питер, 2005. 800 с.

Беляев В. И., Беляев В. В., Пяткова О. Н. Маркетинг-менеджмент: обоснование управленческих ре­шений. Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2014. 290 с.

Беляев В. И., Бочаров С. Н., Горянинская О. А., Малахов Р. Г. Маркетинг территорий: методология и ме­тоды обоснования стратегических решений развития территорий. Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2015. 244 с.

Беляев В. И., Величко О. В. Региональные товарные бренды: использование в формировании ими­джа Алтайского края и при формировании межфирменных кооперационных структур (цепочек добавлен­ной ценности) // Экономическое развитие региона: управление, инновации, подготовка кадров: материа­лы VI Международного экономического форума / под ред. д. э.н. С. Н. Бочарова, С. В. Лобовой. Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2019. С. 27-37.

Бочаров С. Н., Беляев В. И., Самсонов Р. А. и др. Глобальные цепочки создания добавленной стои­мости как фактор повышения эффективности экономики региона. Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2019. 216 с.

Котлер Ф., Асплунд К., Рейн И., Хайдер Д. Маркетинг мест. Привлечение инвестиций, предприя­тий, жителей и туристов в города, коммуны, регионы стран Европы. СПб.: Стокгольмская школа эконо­мики, 2005. 382 с.

Важенина И. С. Репутация территории: теория, методология, практика. М.: Экономика, 2007. 207 с.

REFERENCES

Schumpeter J. Theory of economic development. Capitalism, socialism and democracy. M.: Eksmo, 2007. 864 p.

Strategic management. 3rd ed. / ed. A. Petrova. St. Petersburg: Peter, 2012. 400 p.

Meskon M. Kh., Albert M., Hedouri F. Fundamentals of management. M.: “Case”, 1992. 702 p.

Ansoff I. Strategic management. M.: Economics, 1989. 519 p.

Mintzberg G., Alstrand B., Lampel J. School of Strategy. St. Petersburg: Peter, 2000. 336 p.

Omarov A. M. Management. Management is an ancient art, the latest science. M.: Economics, 2009. 638 p.

Gaponenko A. L., Pankrukhin A. P. Strategic management. 3rd ed. M.: Omega-L, 2008. 464 p.

Kotler F. Marketing Basics. M.: Progress, 1990. 736 p.

Belyaev V. I., Butakova M. M., Butakova E. V., Pyatkova O. N. Basics of service marketing. M.: KNORUS, 2020.216 p.

Kotler F. Marketing management. 11th ed. St. Petersburg: Peter, 2005. 800 p.

Belyaev V. I., Belyaev V. V., Pyatkova O. N. Marketing management: the rationale for management decisions. Barnaul: Publishing house Alt. University, 2014. 290 s.

Belyaev V. I., Bocharov S. N., Goryaninskaya O. A., Malakhov R. G. Territory marketing: methodology and methods for substantiating strategic decisions for the development of territories. Barnaul: Publishing house Alt. University, 2015. 244 p.

Belyaev V. I., Velichko O. V. Regional commodity brands: use in the formation of the image of the Altai krai and in the formation of inter-company cooperation structures (value chains) // Economic development of the region: management, innovation, training. Materials of the VI International Economic Forum / Ed. Dan. S. N. Bocharova, S. V. Frontal. Barnaul: Publishing house Alt. University, 2019. S. 27-37.

Bocharov S. N., Belyaev V. I., Samsonov R. A., et al. Global value added chains as a factor in increasing the efficiency of a regional economy. Barnaul: Publishing house Alt. University, 2019. 216 p.

Kotler F., Asplund K., Rein I., Hyder D. Marketing places. Attracting investments, enterprises, residents and tourists to cities, communes, regions of European countries. St. Petersburg: Stockholm School of Economics, 2005. 382 p.

Vazhenina I. S. Territory reputation: theory, methodology, practice. M.: Economics, 2007. 207 p.
Published
2020-03-06
How to Cite
1. Belyaev V. I. REPUTATION, IMAGE, BRAND: CREATION AND USE IN PRACTICE OF STRATEGIC MANAGEMENT OF COMPANIES AND TERRITORIES // Economics Profession Business, 2020. № 1. P. 16-27. URL: https://journal.asu.ru/ec/article/view/epb201953.
Section
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ