FINANCIAL REGULATION INSTRUMENTS FOR THE SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT OF THE PROBLEM REGION
УДК 332.1
Abstract
The article discusses ways to improve the management of socio-economic development of problem regions of various types: depressed, mountainous, border.The system of specific financial instruments and institutions of targeted state support in problematic regions has been substantiated: a special preferential regime for intergovernmental relations, the formation of interregional programs in specific areas of development, the creation of priority development areas, the implementation of a special type of state programs for the regions that are most behind in socio-economic development from the average Russian parameters, such as individual regional programs. The classificationof the instruments of financial regulation of regional development is substantiated: budgetary, tax-credit and organizational-political. A set of instruments for financial regulation of the development of problem regions is defined. The most effective, according to the authors, are: the development of special programs providing for budgetary, tax-credit and organizational-political means and methods of regulation. It is concluded that it is advisable to expand the list of instruments for financial regulation of regional development, taking into account the specifics of socio-economic processes in problem regions.
Downloads
Metrics
References
Артоболевский С. С. Российская региональная политика: модернизация или деформация пространства? // Современные производительные силы. 2012. С. 77–85.
Кузнецова О. В. Региональная политика России: 20 лет реформ и новые возможности. М.: Либроком, 2013. 392 с.
Лексин В. Н., Швецов А. Н. Реформы и регионы: системный анализ процессов реформирования региональной экономики, становления федерализма и местного cамоуправления. М.: Ленанд, 2012. 1024 с.
Лексин В. Н. Федеративная Россия и ее региональная политика. М.: Инфра-М, 2008. 352 с.
Леонов С. Н., Сидоренко О. В. Общерегиональная и селективная политика зарубежных стран: закономерности и особенности реализации // Федерализм. 2013. № 2 (70). С. 63–78.
Балакина Г. Ф. Инструменты регулирования социально-экономического развития регионов // Региональная экономика: теория и практика. 2014. № 39 (366). С. 2–12.
Индивидуальная программа социально-экономического развития Республики Тыва на 2020–2024 гг. (Распоряжение Правительства РФ № 972‑р от 10 апреля 2020 г.). URL: http://gov.tuva.ru/press_center/news/politics/42193/
Райзберг Б. А. Государственное управление экономическими и социальными процессами. М.: Инфра-М, 2010. 384 с.
Петросянц В. З., Шахтаманова Л. Г. Методы и инструменты регулирования регионального развития // Региональные проблемы преобразования экономики. 2017. № 6. С. 18–27.
Криничанский К. В. Политико-экономические аспекты формирования модели регионального развития в России // Региональная экономика: теория и практика. 2013. № 7 (286). С. 2–12.
Балакина Г. Ф., Колоскова Н. В. Стратегическое и финансовое управление развитием проблемного региона на примере Республики Тыва // Региональная экономика: теория и практика. 2018. Т. 16. Вып. 11. С. 1998–2014. DOI: 10.24891/re.16.11.1998
Гусейнов А. Г. Особенности реализации региональной экономической политики в развитых странах // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 4. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=13475 (дата обращения: 17.07.2020).
Петросянц В. З., Арсланова Х. Д., Ниналалова Л. Г. Зарубежный опыт государственного регулирования регионального развития // Региональные проблемы преобразования экономики. 2016. № 10. С. 99–105.
REFERENCES
Artobolevskij S. S. Rossijskaya regional’naya politika: modernizaciya ili deformaciya prostranstva? // Sovremennye proizvoditel’nye sily. 2012. S. 77–85.
Kuznecova O. V. Regional’naya politika Rossii: 20 let reform i novye vozmozhnosti. M.: Librokom, 2013. 392 s.
Leksin V. N., SHvecov A. N. Reformy i regiony: Sistemnyj analiz processov reformirovaniya regional’noj ekonomiki, stanovleniya federalizma i mestnogo samoupravleniya. M.: Lenand, 2012. 1024 s.
Leksin V. N. Federativnaya Rossiya i eyo regional’naya politika. M.: Infra-M., 2008. 352 s.
Leonov S. N., Sidorenko O. V. Obshcheregional’naya i selektivnaya politika zarubezhnyh stran: zakonomernosti i osobennosti realizacii // Federalizm. 2013. № 2 (70). S. 63–78.
Balakina G. F. Instrumenty regulirovaniya social’no-ekonomicheskogo razvitiya regionov // Regional’naya ekonomika: teoriya i praktika. 2014. № 39 (366). S.2–12.
Individual’naya programma social’no-ekonomicheskogo razvitiya Respubliki Tyva na 2020–2024 gg. (Rasporyazhenie Pravitel’stva RF № 972‑r ot 10 aprelya 2020 g.). URL: http://gov.tuva.ru/press_center/news/politics/42193/
Rajzberg B. A. Gosudarstvennoe upravlenie ekonomicheskimi i social’nymi processami. M.: Infra-M, 2010. 384 s.
Petrosyanc V. Z., SHahtamanova L. G. Metody i instrumenty regulirovaniya regional’nogo razvitiya // Regional’nye problemy preobrazovaniya ekonomiki. 2017. № 6. S. 18–27.
Krinichanskij K. V. Politiko-ekonomicheskie aspekty formirovaniya modeli regional’nogo razvitiya v Rossii // Regional’naya ekonomika: teoriya i praktika. 2013. № 7 (286). S. 2–12.
Balakina G. F., Koloskova N. V. Strategicheskoe i finansovoe upravlenie razvitiem problemnogo regiona na primere Respubliki Tyva // Regional’naya ekonomika: teoriya i praktika. 2018. T. 16. Vyp. 11. S. 1998–2014. DOI: 10.24891/re.16.11.1998
Gusejnov A. G. Osobennosti realizacii regional’noj ekonomicheskoj politiki v razvityh stranah // Elektronnyj zhurnal: Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. 2014. № 4. URL: http://www.scienceeducation.ru/ru/article/view?id=13475 (data obrashcheniya: 17.07.2020).
Petrosyanc V. Z., Arslanova H. D., Ninalalova L. G. Zarubezhnyj opyt gosudarstvennogo regulirovaniya regional’nogo razvitiya // Regional’nye problemy preobrazovaniya ekonomiki. 2016. № 10. S. 99–105.
Economics Profession Business is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at biological or scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Economics Profession Business (EPB) allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission to EPB) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).




