THE ROLE OF PEDAGOGICAL TOLERANCE IN THE PROFESSIONAL CULTURE OF THE TEACHER

УДК 37.01

  • Marina Alekseevna Shirokova Altai State University Email: marina_shirokova_2014@mail.ru
Keywords: pedagogical tolerance, higher education, professional culture, ethics

Abstract

The article deals with the problem of pedagogical tolerance mainly in the system of higher education, in the context of the general trends and features inherent in the development of the modern educational sphere as a whole. The indicated problem is studied, firstly, as a teacher's tolerant attitude towards students and other participants in the educational process, and, secondly, as the formation of the students' skills of tolerant thinking and behavior. The concept of pedagogical tolerance, according to the author, includes two fundamental aspects: social and psychological. Further, the content of the main components of pedagogical tolerance is analyzed: cognitive, perceptual-affective and behavioral. From the point of view of a humanistic approach, it is concluded that it is necessary to develop tolerance both as a moral quality of a teacher and as a characteristic of the moral status of society and the state.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marina Alekseevna Shirokova, Altai State University

Doctor of Philosophy, Assistant Professor, Professor of Altay State University, Russia, Barnaul

References

Ищенко Н.Н. Педагогическая толерантность как профессиональное качество современного педагога // https://nsportal.ru/detskiy-sad/upravlenie-dou/2019/09/08/pedagogicheskaya-tolerantnost-kak-professionalnoe-kachestvo (дата обращения 11.04.2023).
Комаров В.П., Исаева О.В. Воспитание толерантности у студентов университета // Вестник Оренбургского гос. ун-та. 2003. № 4. С. 112-118 // https://cyberleninka.ru/article/n/vospitanie-tolerantnosti-u-studentov-universiteta (дата обращения 11.04.2023).
Котелянец Ю.С. Характеристика толерантности как педагогического понятия // Педагогика: традиции и инновации: материалы III Междунар. науч. конф. (г. Челябинск, апрель 2013 г.). Челябинск: Два комсомольца, 2013. С. 156-160 // https://moluch.ru/conf/ped/archive/69/3719/ (дата обращения 11.04.2023).
Маннанова М.А. Педагогическая сущность толерантности // Вестник КГУ нм. Н.А. Некрасова. 2008. Т. 14. Педагогика. Психология. Социальная работа. Социокинетика. № 6. С. 8-11 // https://cyberleninka.ru/article/n/pedagogicheskaya-suschnost-tolerantnosti/viewer (дата обращения 11.04.2023).
Мертон Р. Социальная теория и социальная структура. М.: ACT, 2006. 873 с.
Поваренков Ю.П. Психологическое содержание профессиональной толерантности учителя // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2005. Вып. 1 (45). С. 66-70 // https://vestnik.tspu.edu.ru/archive.html?year=2005&issue=1&article_id=197 (дата обращения 11.04.2023).
Published
2023-05-22
How to Cite
1. Shirokova M. A. THE ROLE OF PEDAGOGICAL TOLERANCE IN THE PROFESSIONAL CULTURE OF THE TEACHER // CURRENT CULTURE, 2023. № 1. P. 1 - 7. URL: http://journal.asu.ru/cc/article/view/12994.
Section
Статьи