FASHIONABLE AND UNFASHIONABLE WORDS IN RUSSIAN (BASED ON DATA FROM MEDIA TEXTS)

УДК 81

  • Dzhindzholia Gigla University of West Bohemia Email: giglad.17@gmail.com
Keywords: Fashion, Fashionable/unfashionable word, Media text, Metalinguistic statement, Linguistic taste, Foreign borrowings, Jargon, Semantic neologism

Abstract

The article presents the experience of a systematic description of fashionable and unfashionable words in Russian. Modern media texts were used as the study material. The author considers the features and content of fashionable words, their duration cycle, their use in different spheres and social groups. The main features of fashionable words are novelty, popularity, innovation, usability, axiological value, the prestige of the unit’s "user" et al. A fashionable word spreads "from top to bottom": the "performers" imitate the leaders of a social group, the regional media imitate the central ones.

Among fashionable words, one can distinguish three main unit groups: foreign borrowings, jargon vocabulary and semantical neologisms not recorded in explanatory dictionaries. There are common fashionable words and fashionable words of limited use. The latter ones, for example, include words common in the speech of Russian officials, Russian-speaking Internet users, "in grocery shops" etc. Active use of fashionable words creates new word-building nests (hype as a noun, an adjective and a verb)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dzhindzholia Gigla, University of West Bohemia

Candidate of Philology, associate professor, University of West Bohemia, Czech Republic, Pilsen

References

1. Барт Р. Система моды. Статьи по семиотике культуры. М.: Изд-во им. Сабашниковых, 2003. 512 с.
2. Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть. М.: Добросвет, 2000. 388 с.
3. Вепрева И.Т., Купина Н.А. Липовый // Русский язык за рубежом. 2014. № 1. С. 117-120.
4. Врублевская О.В. Языковая мода в ономастике. Дисс. на соискание ученой степени доктора филологических наук. Волгоград: Волгоградский государственный социально-педагогический университет, 2017. 430 с.
5. Гофман А.Б. Мода и люди. Новая теория моды и модного поведения. Автореф. дисс. на соискание ученой степени доктора социологических наук. М.:
Институт социологии РАН, 1994б. 42 с.
6. Гофман А.Б. Мода и люди. Новая теория моды и модного поведения. М.: Наука, 1994а. 160 с.
7. Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка. В 4 т. М.: Русский язык, 1981. Т. 2. 790 с.
8. Ермакова О.П. Лексические нормы и модные слова // Современный русский язык. Система – норма – узус. М.: Языки славянских культур, 2010. С. 82-89.
9. Журавлева Н.Г. Феномен модного слова: лингвопрагматический аспект. Автореф. дисс. на соискание ученой степени кандидата филологических наук. Ставрополь, 2010. 20 с.
10. Земская Е.А. Активные процессы современного словопроизводства // Русский язык конца XX столетия (1985–1995). М.: Языки русской культуры, 2000. С. 90-141.
11. Костомаров В.Г. Языковой вкус эпохи. Из наблюдений над речевой практикой массмедиа. СПб.: Златоуст, 2015. 320 с.
12. Кузнецов С.А. Большой толковый словарь русского языка. СПб.: Норинт, 2000. 1536 с.
13. Мустайоки А., Вальтер Х., Вепрева И.Т. Феномен актуального слова 2015 года // Quaestio Rossica. 2016. Т. 4. № 4. С. 121-133.
14. Мустайоки А., Вепрева И.Т. Метаязыковой портрет модных слов // Компьютерная лингвистика и интеллектуальные технологии. Вып. 14 (21). В 2 т. М.: Изд-во РГГУ, 2015. Т. 1. С. 453-468.
15. Национальный корпус русского языка. URL: https://ruscorpora.ru (дата обращения 30.03.2023).
16. Новиков В.И. Словарь модных слов. Языковая картина современности. М.: Словари XXI века, 2019. 352 с.
17. Орфографический академический ресурс РАН «Академос». URL: https://orfo.ruslang.ru/search/word (дата обращения 30.03.2023).
18. Панова М.Н. Модные слова в речи чиновников // Русская речь. 2015. № 6. С. 34-39.
19. Фотиева И.В., Семилет Т.А., Лукашевич Е.В., Витвинчук В.В. Российская журналистика сегодня: социальная миссия и профессиональное мастерство. М.: ИНФРА-М, 2020. 256 с.
20. Шапошников А.К. Этимологический словарь современного русского языка. В 2 т. М.: Флинта, 2010. Т. 1. 584 с.
Published
2023-07-01
How to Cite
1. Gigla D. FASHIONABLE AND UNFASHIONABLE WORDS IN RUSSIAN (BASED ON DATA FROM MEDIA TEXTS) // CURRENT CULTURE, 2023. № 2. P. 1 - 12. URL: http://journal.asu.ru/cc/article/view/13273.
Section
Статьи