EXPORT OF ALTAI PRODUCTS AS A COMPONENT OF THE REGION'S IMAGE

УДК 339.564:338.43 (571.150)

  • M. M. Butakova Altai State University (Barnaul, Russia) Email: marina.butakova.59@mail.ru
  • O. N. Sokolova Altai State University (Barnaul, Russia) Email: son-555@mail.ru
Keywords: export, export structure, image, region, product competitiveness, world trade

Abstract

The article is devoted to assessing and identifying the problems of mutual influence of export activities and the image of the region, manifested through the influence of the image of the region on the prospects for the development of export activities and export activities on the image of the region. The relevance of the problem is connected with the need to strengthen the export positions of the Altai Territory in order to ensure the growth of its image in foreign markets. The authors have studied and evaluated the dynamics and structure of exports as a factor that has a significant impact on the image of the Altai Territory, identified possible areas of activity to improve its image in foreign markets, which, in turn, can positively affect the intensification of export activities.

The growth of exports of Altai Krai products to foreign markets, the increase in its competitiveness, as well as the constantly changing market conditions update the study of the components of the image of the exporting region, require monitoring of the factors that determine it, taking into account the changing preferences of importers.

As a result of theoretical studies of the problems of the image of the region, export activity, supported by analytical calculations of the dynamics and structure of exports of the main commodity groups of products of the Altai Territory in 2016-2020, the authors came to the conclusion that exports on the image of the region and the image on the prospects for the development of exports, the need to search ways to improve the effectiveness of mutual influence, based on the unique characteristics of the region.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

M. M. Butakova, Altai State University (Barnaul, Russia)

кандидат экономических наук, доцент кафедры менеджмента, организации бизнеса и инноваций

O. N. Sokolova, Altai State University (Barnaul, Russia)

кандидат экономических наук, профессор кафедры менеджмента, организации бизнеса и инноваций

References

Бородин К. Г., Гончаров В. Д. Оценка структурных изменения в российском экспорте продукции АПК // Российский внешнеэкономический вестник. 2018. № 8. С. 48-69.

Пантелеева О. И. Экспорт продукции АПК: сможет ли Россия стать одним из ведущих экспортеров в мире? // Среднерусский вестник общественных наук. 2018. № 3. Том 13. С. 118-136.

Экспорт продукции АПК: тенденции, факторы, эффекты / К. Г. Бородин, В. Д. Гончаров, Е. Ю. Фролова, В. В. Рау, С. Г. Сальников; под ред. К. Г. Бородина. М., 2018. С. 176.

Бочаров С. Н., Бутакова М. М., Беляев В. И. и др. Экспорт продукции АПК Алтайского края: перспективы, проблемы, целевые рынки: монография. Барнаул, 2020. С. 244.

Бутакова М. М., Соколова О. Н., Горянинская О. А. Качество продовольствия как фактор обеспечения конкурентоспособности продукции апк на национальном и мировом рынках // Экономика Профессия Бизнес. 2021. № 2. С. 5-12.

Бутакова М. М., Соколова О. Н. Экспортные позиции России в Центральной Азии: реалии и проблемы // Экономика Профессия Бизнес. 2021. № 3. С. 48-52.

Зубарев Н. Ю. Теоретические вопросы формирования имиджа региона // Экономика и управление: проблемы, решения. 2019. Т. 7. № 2. С. 109-113.

Беляев В. И. Репутация, имидж, бренд: создание и использование в практике стратегического управления компаниями и территориями // Экономика Профессия Бизнес. 2020. № 1. С. 16-27.

Беляев В. И., Горянинская О. А., Пяткова О. Н. Маркетинг территорий: от совершенствования имиджа территориальных образований к созданию товаров местного производства с уникальными потребительными свойствами // Актуальные проблемы стратегического управления территориальным развитием: материалы III Всероссийской (с международным участием) научно-практической конференции. Краснодар, 2021. С. 39-45.

Огаркова И. В., Саргаева Е. С. Анализ факторов, влияющих на имидж региона // Научный результат. Технологии бизнеса и сервиса. 2020. Т. 6. № 2. С. 41-51.

Экспорт и импорт России по товарам и странам. URL: https://ru-stat.com/ (дата обращения: 23.03.2022).

Паспорт регионального проекта «Экспорт продукции АПК», утвержден Протоколом заседания Совета при Губернаторе Алтайского края по стратегическому развитию и приоритетным проектам от 14.12.2018. № 2.

REFERENCES

Borodin K. G., Goncharov V. D. Assessment of structural changes in Russian exports of agricultural products // Russian Foreign Economic Bulletin. 2018. No. 8. Pp. 48-69.

Panteleeva O. I. Export of agricultural products: can Russia become one of the leading exporters in the world? // Central Russian Bulletin of Social Sciences. 2018. No. 3. Vol. 13. Pp. 118-136.

Export of agricultural products: trends, factors, effects / K. G. Borodin, V. D. Goncharov, E. Yu. Frolova, V. V. Rau, S. G. Salnikov; ed. K. G. Borodina. Moscow, 2018. P. 176.

Bocharov S. N., Butakova M. M., Belyaev V. I. Export of products of the agro-industrial complex of the Altai Territory: prospects, problems, target markets: monograph. Barnaul, 2020. P. 244.

Butakova M. M., Sokolova O. N., Goryaninskaya O. A. Food quality as a factor in ensuring the competitiveness of agricultural products in the national and world markets // Economics Profession Business. 2021. No. 2. Pp. 5-12.

Butakova M. M., Sokolova O. N. Export positions of Russia in Central Asia: realities and problems // Economics Profession Business. 2021. No. 3. Pp. 48-52.

Zubarev N. Yu. Theoretical issues of forming the image of the region // Economics and management: problems, solutions. 2019. Vol. 7. No. 2. Pp. 109-113.

Belyaev V. I. Reputation, image, brand: creation and use in the practice of strategic management of companies and territories // Economics Profession Business. 2020. No. 1. Pp. 16-27.

Belyaev V. I., Goryaninskaya O. A., Pyatkova O. N. Territory marketing: from improving the image of territorial entities to creating locally produced goods with unique consumer properties // Actual problems of strategic management of territorial development: materials of the III All-Russian (with international participation) scientific and practical conference. Krasnodar, 2021. Pp. 39-45.

Ogarkova I. V., Sargaeva E. S. Analysis of factors influencing the image of the region // Scientific result. Business and service technologies. 2020. Vol. 6. No. 2. Pp. 41-51.

Export and import of Russia by goods and countries. URL: https://ru-stat.com/ (date of access: 22.03.2022).

Passport of the regional project «Export of agricultural products», approved by the Protocol of the meeting of the Council under the Governor of the Altai Territory for strategic development and priority projects dated 12.14.2018. No. 2.

Published
2022-06-17
How to Cite
1. Butakova M. M., Sokolova O. N. EXPORT OF ALTAI PRODUCTS AS A COMPONENT OF THE REGION’S IMAGE // Economics Profession Business, 2022. № 2. P. 23-27. URL: http://journal.asu.ru/ec/article/view/epb202217.
Section
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ