STRATEGIC OBJECTIVES OF THE DEVELOPMENT OF THE DEFENSE INDUSTRY: SOLUTIONS

УДК 338.2

  • I. V. Tsomaeva Altai Instrument-making Plant Rotor Jsc (Barnaul, Russia) Email: tsomaeva_i@mail.ru
  • A. A. Kiseleva Institute of Management - Branch of RANEPA (Novosibirsk, Russia) Email: kiseleva.aa@inbox.ru
  • V. A. Bazhanov Siberian Institute of Economics and Organization of Industrial Production, SB RAS (Novosibirsk, Russia) https://orcid.org/0000-0002-1046-9668 Email: vab@ieie.nsc.ru
Keywords: defense industry development strategy, diversification of production, defense enterprise AO APZ “Rotor”, core competencies, strategic matrix, coinciding interests of the enterprise and the university

Abstract

The example of the experience of a specific defense enterprise shows the possible ways to solve the strategic problems facing the country’s defense industry in the coming decade (until 2030). Implementation of previous state defense industry development programs allowed the company to accumulate useful experience in improving and diversifying the production of defense products. The main idea of the development strategy until 2020 was the use of the concept of “key competencies’ of the enterprise of K. Prahalad and G. Hemel. In the methodological plan, when focusing the strategy on key competencies, the strategic matrix of B. Chakrovarti and P. Laurent was used in terms of the “leverage” strategy, which was the core product of the enterprise — that basic product in which the parameters of the key competencies of the enterprise materialize.

The article also discusses the problem of staffing a defense enterprise for solving the strategic tasks of the development of the defense industry. The experience of interaction between an enterprise and a technical university in the framework of a specially created department is described.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

I. V. Tsomaeva, Altai Instrument-making Plant Rotor Jsc (Barnaul, Russia)

доктор экономических наук, заместитель генерального директора по развитию;

заведующий базовой кафедрой при АО АПЗ «Ротор» Алтайского государственного технического университета им. И.И. Ползунова

A. A. Kiseleva, Institute of Management - Branch of RANEPA (Novosibirsk, Russia)

кандидат экономических наук, доцент

V. A. Bazhanov, Siberian Institute of Economics and Organization of Industrial Production, SB RAS (Novosibirsk, Russia)

кандидат экономических наук, ведущий научный сотрудник

References

Цомаева И. В., Киселева А. А. Механизмы и инструменты организационно-экономического развития военно-промышленного комплекса // ЭКО. 2014. № 10. С. 119-132.

Хемел Г., Прохалад К. Стратегическая гибкость / пер. с англ. М.: Бест бизнес букс, 2007. 368 с.

Что такое сбалансированная система показателей? // Корпоративный менеджмент, 2004 Intersoft Lab. [Электронный ресурс]. URL: https://www.cfin.ru/management/controlling/bsc_short.shtml/ (дата обращения: 21.01. 2020)

Теория менеджмента: учебник / колл. авторов; под ред. И. С. Межова. Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2012. 580 с.

Кравченко Н. А., Кузнецова С. В., Маркова В. Д. и др. Инновации и конкурентоспособность предприятия / под ред. В. В. Титова. Новосибирск, ИЭОПП СО РАН, 2010. 324 с.

Маркова В. Д., Кузнецова С. А., Цомаева И. В. Соотношение инновационной и маркетинговой стратегии предприятия // Совершенствование управления производством. Инновации и инвестиции: материалы III межрегион. семинара / под ред. В. В. Титова; Алт. гос. тех. ун-т им. И. И. Ползунова. Барнаул: Изд-во АлтГТУ, 2013. С. 121-127.

Маркова В. Д. Методические аспекты выявления ключевых компетенций компаний // Экономическая наука современной России. 2014. № 1. С. 29-37.

Чакраварти Б., Лоран Б. Прибыль или рост. Почему вам не нужно делать выбор. СПб.: Бест бизнес букс, 2012. 232 с.

Уилсон Й. Универсальной стратегической формулы не существует / ред. Л. Фаэй, Л. Рэндэл. М.: Бест бизнес букс, 2004. С. 574-589.

Скотт ЛеФанте. Пять главных проблем, стоящих перед обрабатывающей промышленностью. [Электронный ресурс]. URL: https://us.hitachi-solutions.com/blog/top-five-challenges-facing-manufacturing-industry/ (дата обращения: 14.02.2020)

REFERENCES

Tsomayeva I. V., Kiseleva A. A. Mekhanizmy i instrumenty organizatsionno-ekonomicheskogo razvitiya voyenno-promyshlennogo kompleksa // EKO. 2014. № 10. S. 119-132.

Khemel G. Strategicheskaya gibkost'. G. Khemel, K. Prokhalad. Perevod s angl. М.: Best biznes buks, 2007, 368 s.

Chto takoye sbalansirovannaya sistema pokazateley? // Korporativnyy menedzhment, 2004 Intersoft Lab. URL: https://www.cfin.ru/management/controlling/bsc_short.shtml/ (data obrashcheniya 21.01. 2020)

Teoriya menedzhmenta, uchebnik, kollektiv avtorov pod red. I. S. Mezhova, Novosibirsk, izd. NGTU, 2012, 580 s.

Kravchenko N. A., Kuznetsova S. V., Markova V. D. i dr. Innovatsii i konkurentosposobnost' predpriyatiya/ Pod red. V. V. Titova, Novosibirsk, IEOPP SO RAN, 2010, 324 s.

Markova V. D., Kuznetsova S. A., Tsomayeva I. V. Sootnosheniye innovatsionnoy i marketingovoy strategii predpriyatiya // Sovershenstvovaniye upravleniya proizvodstvom. Innovatsii i investitsii: materialy III mezhregion. seminara / pod red. V. V. Titova; Alt. gos. tekh. un-t im. I. I. Polzunova. Barnaul: Izd-vo AltGTU, 2013. S. 121-127.

Markova V. D. Metodicheskiye aspekty vyyavleniya klyuchevykh kompetentsiy kompaniy // Ekonomicheskaya nauka sovremennoy Rossii. 2014. № 1. S. 29-37.

Chakravarti, B., Loran, B. Pribyl' ili rost. Pochemu vam ne nuzhno delat' vybor. SPb, Best biznes buks, 2012, 232 s.

Uilson, Y. Universal’noy strategicheskoy formuly ne sushchestvuyet / red. L. Faey, L. Rendel. Moskva, Best biznes buks, 2004, 574-589 s.

Skott LeFante. Pyat' glavnykh problem, stoyashchikh pered proizvodstvennoy promyshlennost’yu. URL: https://us.hitachi-solutions.com/blog/top-five-challenges-facing-manufacturing-industry/ (data obrashcheniya: 14.02.2020)

Published
2020-06-10
How to Cite
1. Tsomaeva I. V., Kiseleva A. A., Bazhanov V. A. STRATEGIC OBJECTIVES OF THE DEVELOPMENT OF THE DEFENSE INDUSTRY: SOLUTIONS // Economics Profession Business, 2020. № 2. P. 109-114. URL: http://journal.asu.ru/ec/article/view/epb201979.
Section
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ