INVESTIGATION OF THE DYNAMICS OF RETAIL TRADE TURNOVER AND PUBLIC CATERING IN MOSCOW IN THE CONDITIONS OF TURBULENCE OF THE EXTERNAL ENVIRONMENT

УДК 339.37 (470–25)

  • N. M. Suray Plekhanov Russian University of Economics (Moscow, Russia) Email: natalya.mixajlovna.1979@mail.ru
  • I. M. Tatochenko Private Educational Institution of Higher Education Institute of Public Administration (Moscow, Russia) Email: a.fem@yandex.ru
  • N. V. Ponomareva Plekhanov Russian University of Economics (Moscow, Russia) Email: Ponomareva.NV@rea.ru
Keywords: megapolis, annual turnover, retail trade, catering, salary, correlation, growth rates, statistical characteristics, trend equation

Abstract

The article examines the dynamics of retail trade and catering turnover in the largest metropolis of Russia — Moscow. The authors found that both indicators respond quickly and clearly to changes in the external environment.

Based on the analysis of time series of 2015–2022 indicators, the disturbing effect of economic sanctions, the

Covid-19 pandemic, as well as a special military operation is estimated. The high ability of economic indicators to recover quickly (within a year) after the cessation of disturbing influences has been confirmed. Using the correlation matrix method, close relationships between the variables of time, average salary, retail trade turnover and catering were revealed. Regression equations linking these variables are obtained, after which the effect of retail and catering turnover growth caused by an increase in wages is quantified. The obtained regression equations can be used to predict the values of the considered variables on the horizon the lead time is 2–3 years. The growth of the turnover of Moscow public catering is ensured thanks to the development of the social nutrition system. With its further development, it is advisable to adjust the assortment policy, focusing on a broader offer of dairy products to visitors, since their consumption by Russians has not yet reached the rational norm.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

N. M. Suray, Plekhanov Russian University of Economics (Moscow, Russia)

кандидат технических наук, доцент базовой кафедры торговой политики

I. M. Tatochenko, Private Educational Institution of Higher Education Institute of Public Administration (Moscow, Russia)

кандидат технических наук, доцент кафедры экономики

N. V. Ponomareva, Plekhanov Russian University of Economics (Moscow, Russia)

кандидат экономических наук, заместитель директора

References

Иванова В. Н., Таточенко А. Л., Язев Г. В. и др. Оценка проблем развития пищевой промышленности Российской Федерации и пути их решения // Espacios. 2018. Том 39. № 22. С. 11.

Бабоян Г. С. Влияние кризиса, вызванного пандемией COVID-19 на сектор общественного питания в России // Научный альманах Центрального Черноземья. 2022. № 1–2. С. 177–183.

Акулов А. Продажи одежды и обуви в России упали более чем на 40 % с февраля 2022 года. URL: https://www.gazeta.ru/business/news/2022/08/24/18399440.shtml/ (дата обращения: 24.09.2022).

Левинская А. Экономия и пессимизм привели покупателей одежды в продуктовые магазины. URL: https://www.rbc.ru/business/25/09/2022/6328978e9a79476647c7bcb4?ysclid=lgqhzy80z3874965509/ (дата обращения: 24.09.2022).

Росстат отметил рост ресторанного рынка и падение розницы в России в 2022 году. URL: https://journal.open-broker.ru/novosti/rosstat-otmetil-rost-restorannogo-rynka/?ysclid=lgur3uyu9c571039640/ (дата обращения: 13.02.2023).

Иванова В. Н., Таточенко А. Л., Джазев Г. В. и др. Использование регрессионного анализа для оценки перспектив развития пищевой промышленности в Российской Федерации // Espacios. 2018. Том 39. № 22. С. 5.

Регионы России. Основные социально-экономические показатели городов. URL: https://rosstat.gov.ru/folder/210/document/13206/ (дата обращения: 13.02.2023).

Панасенко С. В., Бойкова А. В., Хашир Б. О. и др. Электронная розничная торговля молочной продукцией: совершенствование технологий продаж // Молочная промышленность. 2022. № 7. С. 6–11. DOI 10.31515/1019–8946–2022–07–6–10.

Иванова В. Н., Тихонов Д. А., Таточенко А. Л. Кластер «Социальное питание Москва»: возможности совершенствования школьного питания // Вопросы экономики и права. 2016. № 98. С. 45–50.

Грубый В. А., Пизенгольц В. М., Сауренко Т. М., Таточенко А. Л. Экономические и организационные аспекты взаимодействия сетей хранения и обработки сельхозпродукции с системой внутренней продовольственной помощи // Экономические науки. 2016. № 10 (143). С. 46–50.

Тихонов Д. А., Таточенко А. Л. Формирование кластеров социального питания как форма поддержки отечественных сельхозпроизводителей в условиях членства России в ВТО // Экономические науки. 2015. № 4 (125). С. 70–74.

Панасенко С. В., Таточенко А. Л., Сурай Н. М. и др. Рациональные нормы потребления сыра в аспекте долголетия // Сыроделие и маслоделие. 2022. № 3. С. 42–45. DOI 10.31515/2073–418–2022–3–42–45.

Беляев В. И., Беляев В. В., Игнатьева Д. В. и др. Локальные рынки в глобальной экономике: диалектика глобального и локального в региональном воспроизводстве // Вестник Алтайского государственного аграрного университета. 2013. № 7 (105). С. 128–133.

REFERENCES

Ivanova V. N., Tatochenko A. L., Yazev G. V. et al. Assessment of the problems in food industry development of the of the Russian Federation and ways of their solutions. Espacios. 2018. Vol. 39. No. 22. P. 11.

Baboyan G. S. The impact of the crisis caused by the COVID-19 pandemic on the catering sector in Russia. Scientific Almanac of the Central Chernozem region. 2022. No. 1–2. Pp. 177–183.

Akulov A. Sales of clothing and footwear in Russia have fallen by more than 40 % since February 2022. URL: https://www.gazeta.ru/business/news/2022/08/24/18399440.shtml/ (date of access: 24.09.2022).

Levinskaya A. Economy and pessimism led clothing buyers to grocery stores. URL: https://www.rbc.ru/business/25/09/2022/6328978e9a79476647c7bcb4?ysclid=lgqhzy80z3874965509/ (date of access: 24.09.2022).

Rosstat noted the growth of the restaurant market and the fall of retail in Russia in 2022. URL: https://journal.open-broker.ru/novosti/rosstat-otmetil-rost-restorannogo-rynka/?ysclid=lgur3uyu9c571039640/ (date of access:13.02.2023).

Ivanova V. N., Tatochenko A. L., Jazev G. V. et al. The use of regression analysis to estimate the prospects for the food industry development in the Russian Federation. Espacios. 2018. Vol. 39. No. 22. P. 5.

Regions of Russia. The main socio-economic indicators of cities. URL: https://rosstat.gov.ru/folder/210/document/13206/ (date of access:13.02.2023).

Panasenko S. V., Boikova A. V., Hashir B. O. et al. Electronic retail trade in dairy products: improving sales technologies. Dairy industry. 2022. No. 7. Pp. 6–11. DOI: 10.31515/1019–8946–2022–07–6–10.

Ivanova V. N., Tikhonov D. A., Tatochenko A. L. Cluster «Social nutrition Moscow»: opportunities for improving school nutrition. Issues of economics and law. 2016. No. 98. Pp. 45–50.

Gruby V. A., Pizengolts V. M., Saurenko T. M., Tatochenko A. L. Economic and organizational aspects of interaction of networks of storage and processing of agricultural products with the system of internal food aid. Economic sciences. 2016. No. 10 (143). Pp. 46–50.

Tikhonov D. A., Tatochenko A. L. Formation of social nutrition clusters as a form of support for domestic agricultural producers in the conditions of Russia's membership in the WTO. Economic sciences. 2015. No. 4 (125). Pp. 70–74.

Panasenko S. V., Tatochenko A. L., Suray N. M. et al. Rational norms of cheese consumption in the aspect of longevity. Cheese-making and butter-making. 2022. No. 3. Pp. 42–45. DOI: 10.31515/2073–418–2022–3–42–45.

Belyaev V. I., Belyaev V. V., Ignatieva D. V. et al. Local markets in the global economy: dialectics of global and local in regional reproduction. Bulletin of the Altai State Agrarian University. 2013. No. 7 (105). Pp. 128–133.

Published
2023-09-11
How to Cite
1. Suray N. M., Tatochenko I. M., Ponomareva N. V. INVESTIGATION OF THE DYNAMICS OF RETAIL TRADE TURNOVER AND PUBLIC CATERING IN MOSCOW IN THE CONDITIONS OF TURBULENCE OF THE EXTERNAL ENVIRONMENT // Economics Profession Business, 2023. № 3. P. 96-103. URL: http://journal.asu.ru/ec/article/view/epb202343.
Section
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ