MODERN PROBLEMS AND PROSPECTS OF DEVELOPMENT OF CREATIVE INDUSTRIES IN RUSSIA

УДК 338:001.895

  • S. V. Panasenko Plekhanov Russian University of Economics (Moscow, Russia) Email: s.v.panasenko@yandex.ru
  • I. V. Khistoforova Plekhanov Russian University of Economics (Moscow, Russia) Email: hristoforova.iv@rea.ru
  • N. M. Surai Plekhanov Russian University of Economics (Moscow, Russia) Email: natalya.mixajlovna.1979@mail.ru
Keywords: problems, prospects, development, creative industries, Russian economy

Abstract

The purpose of this study is to identify current problems of the formation of creative industries in Russia and to identify promising trajectories of their development. The article presents the problems in the activities of creative industries. Among the prospects for the development of creative industries in the domestic economy, the following were identified: consolidation of efforts to develop creative industries, the growing influence of various associations and unions; increased scaling of best practices, acceleration of the implementation of innovations in this area, etc. Conclusions are formulated on the need to improve the regulatory framework for the activities of creative industries, statistical accounting and monitoring; creation of the necessary conditions for setting up interaction between creative entrepreneurs, the state, society and the media; expansion of the line of local products of the creative industries of Russia; mapping the infrastructural participants in this segment, creating a catalog of creative projects; development of civilized approaches to the labor market; creation of multichannel opportunities for financing and investing in creative industries, etc.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

S. V. Panasenko, Plekhanov Russian University of Economics (Moscow, Russia)

доктор экономических наук, профессор кафедры рекламы, связей с общественностью и дизайна

I. V. Khistoforova, Plekhanov Russian University of Economics (Moscow, Russia)

доктор экономических наук, профессор кафедры рекламы, связей с общественностью и дизайна

N. M. Surai, Plekhanov Russian University of Economics (Moscow, Russia)

кандидат технических наук, доцент кафедры рекламы, связей с общественностью и дизайна

References

Боровинская Д. Н. К вопросу о едином понимании «креативных индустрий» // Вестник Тюменского государственного института культуры. 2022. № 4 (26). С. 21-25.

Назарикова А. А. Креативные индустрии как отдельный сектор креативной экономики в России и в мире // Молодой ученый. 2023. № 9 (456). С. 111-113.

Turgel I. D., Derbeneva V. V., Baskakova I.V., Chukavina K. V. Theoretical Approaches to Identifying Creative Industries // R-Economy. 2022. Vol. 8, No. 4. Pp. 310-326.

Емельянова О. Я., Шершень И. В. Креативные индустрии: симбиоз традиций, новаторства и творческих исканий: монография. Воронеж, 2023. 171 с.

Березина А. Д. Соотношение понятий «культурные индустрии» и «креативные индустрии» через призму киноиндустрии России // Формирование хозяйственных систем евразийского типа: динамика, противоречия, эффективность: сборник научных статей по итогам выполнения инициативной НИР (регистрационный номер ИНИР в системе ЦИТИС 121042600253-4) и научно-исследовательской конференции профессорско-преподавательского состава факультета экономики и финансов, Санкт-Петербург, 19 апреля 2022 года / под ред. Т. А. Селищевой. СПб., 2022. С. 156-160.

Курочкин В. Н. Креативная индустрия в экономике России: реальность и потенциал в сервисной деятельности // Сервис в России и за рубежом. 2023. № 5 (107). URL: https://cyberleninka.ru/article/n7kreativnaya-industriya-v-ekonomike-rossii-realnost-i-potentsial-v-servisnoy-deyatelnosti (дата обращения: 12.12.2024).

Сысо А. А. Вклад креативных индустрий в экономику страны в различных государствах // Молодой ученый. 2023. № 11 (458). С. 116-118.

Салтанова С. В. Картотека: креативные индустрии в России. URL: https://cluster.hse.ru/news/493165206.html/ (дата обращения: 03.08.2024).

Темербулатова Ж. С., Жупарова А. С., Нусюпаева А. А. Статистика в области креативных индустрий: обзор методологических основ // Экономика: стратегия и практика. 2020. Т. 15, № 4. С. 139-146.

Панасенко С. В. Направления маркетинговых исследований в метавселенных (на примере креативных индустрий) // Маркетинг в новой реальности: монография. М., 2024. С. 506-514.

Панасенко С. В., Мкртчян В. С. Перспективы использования нейротехнологий в различных отраслях цифровой экономики // Российское предпринимательство. 2018. № 11. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/perspektivy-ispolzovaniya-neyrotehnologiy-v-razlichnyh-otraslyah-tsifrovoy-ekonomiki (дата обращения: 12.12.2024).

Христофорова И. В., Черникова Л. И., Эльканова Е. А. Экономика впечатлений в России: тенденции развития, методологические основы и инструменты поддержки // Сервис в России и за рубежом. 2023. Т. 17, № 3 (105). С. 31-47.

REFERENCES

Borovinskaya D. N. On the issue of a common understanding of «creative industries». Bulletin of the Tyumen State Institute of Culture. 2022. No. 4 (26). Pp. 21-25.

Nazarikova A. A. Creative industries as a separate sector of the creative economy in Russia and in the world. Young scientist. 2023. No. 9 (456). Pp. 111-113.

Turgel I. D., Derbeneva V. V., Baskakova I. V., Chukavina K. V. Theoretical Approaches to Identifying Creative Industries. R-Economy. 2022. Vol. 8, No. 4. Pp. 310-326.

Emelyanova O. Ya., Shershen I. V. Creative industries: a symbiosis of traditions, innovation and creative pursuits: monograph. Voronezh, 2023. 171 p.

Berezina A. D. The relationship between the concepts of «cultural industries» and «creative industries» through the prism of the Russian film industry. Formation of economic systems of the Eurasian type: dynamics, contradictions, efficiency: Collection of scientific articles based on the results of the implementation of initiative research (INIR registration number in the CITIS system 121042600253-4) and a research conference of the teaching staff of the Faculty of Economics and Finance, St. Petersburg, April 19, 2022 / edited by T. A. Selishcheva. Saint Petersburg, 2022. Pp. 156-160.

Kurochkin V. N. Creative Industry in The Russian Economy: Reality and Potential in Service Activities. Service in Russia and Abroad. 2023. No. 5 (107). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kreativnaya-industriya-v-ekonomike-rossii-realnost-i-potentsial-v-servisnoy-deyatelnosti (date of access: 12.12.2024).

Syso A. A. The contribution of creative industries to the country's economy in various states. Young scientist. 2023. No. 11 (458). Pp. 116-118.

Saltanova S. V. Card index: creative industries in Russia. URL: https://cluster.hse.ru/news/493165206.html/ (date of access: 03.08.2024).

Temerbulatova Zh. S., Zhuparova A. S., Nusyupaeva A. A. Statistics in the field of creative industries: a review of methodological foundations. Economy: strategy and practice. 2020. Vol. 15, No. 4. Pp. 139-146.

Panasenko S. V. Directions of marketing research in metauniverses (on the example of creative industries). Marketing in the new reality: monograph. Moscow, 2024. Pp. 506-514.

Panasenko S. V., Mkrtchyan V. S. Prospects for Using Neurotechnologies in Various Sectors of The Digital Economy. Russian entrepreneurship. 2018. No. 11. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/perspektivy-ispolzovaniya-neyrotehnologiy-v-razlichnyh-otraslyah-tsifrovoy-ekonomiki (date of access: 12.12.2024).

Khristoforova I. V., Chernikova L. I., Elkanova E. A. The impression economy in Russia: development trends, methodological foundations and support tools. Service in Russia and abroad. 2023. Vol. 17. No. 3 (105). Pp. 31-47.

Published
2025-06-09
How to Cite
1. Panasenko S. V., Khistoforova I. V., Surai N. M. MODERN PROBLEMS AND PROSPECTS OF DEVELOPMENT OF CREATIVE INDUSTRIES IN RUSSIA // Economics Profession Business, 2025. № 2. P. 95-102. URL: https://journal.asu.ru/ec/article/view/epb202527.
Section
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ