HUMAN-CENTRICITY IN THE CONSTRUCTION THE ROMANTIC WORLD

УДК 7.011

  • Lulu Dean Independent researcher, China Email: 302525361@qq.com
Keywords: human-centricity, romanticism, romantic world, two worlds

Abstract

The article analyzes the conceptualization of human-centricity in the construction of a romantic world. The proposed perspective reveals the position of the romantic hero in culture and art, allows you to build an appropriate concept of personality. The basis of the research is the theory of Romanticism, which has a classical embodiment in philosophy and aesthetics, makes it possible to consider the duality as the basis of human existence. The human-centricity in the article is understood from the point of view of the attraction of the romantic world to finding «one's own» person, endowed with appropriate romantic traits. The use of this concept becomes the basis for revealing the potential of the romantic world in understanding the meanings of being and building a system of human values. The article concludes that the romantic world contributes to the birth of a new type of personality, but at the same time its development also depends on a special type of "romantic" personality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lulu Dean, Independent researcher, China

Independent researcher. Russia, Moscow; China, Shanghai

References

1. Гуляницкая Н.С. Поэтика музыкальной композиции: Теоретические аспекты русской духовной музыки XX века. М.: Языки славянской культуры, 2002. 430 с.
2. Давыдова Л.К. Фредерик Шопен. Его жизнь и музыкальная деятельность. Томск: Том-Сувенир, 2015. 127 с.
3. Джабраилзаде С.Г. Музыкально-художественная эстетика Ф. Шопена и современность // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2010. № 11. С. 316-319.
4. Ежевская З. Фридерик Шопен / пер. с польск. Р. Куснеш. Варшава: Интерпресс, 1981. 100 с.
5. Жирмунский В. Теория литературы. Поэтика. Стилистика. М.: Наука; Ленинградское отделение, 1977. 407 с.
6. Заборин С.В. Шопениана Падеревского как феномен польской исполнительской культуры: автореф. дис. ... канд. искусствоведения: 17.00.02. СанктПетербург, 2015. 28 с.
7. Зенкин К. Время в балладах Шопена как выражение романтической эстетики // К 200-летию со дня рождения Шопена и Шумана: сборник статей. СПб.: Изд-во Политехнического ун-та, 2011. С. 58-68.
8. Зенкин К. Музыкальный смысл как энергия (ENERGEIA) (эл. ресурс). URL: http://www.independent-academy.net/science/tetradi/13/zenkin.html (дата обращения 15.06.2023).
9. Зенкин К.В. Фортепианная миниатюра Шопена. М.: Моск. гос. консерватория, 1995. 150 с.
10. Манн Ю.В. Динамика русского романтизма. М.: Аспект-Пресс, 1995. 377 с.
11. Левая Т.Н. Русская музыка начала XX века в художественном контексте эпохи. М.: Музыка, 1991. 166 с.
Published
2023-10-03
How to Cite
1. Dean L. HUMAN-CENTRICITY IN THE CONSTRUCTION THE ROMANTIC WORLD // CURRENT CULTURE, 2023. № 3. P. 1-7. URL: http://journal.asu.ru/cc/article/view/13646.
Section
Статьи