Differences in Russian and American higher Education: sociocultural factors their conditions

  • Tamara F. Kryaklina Independent Researcher Email: asusocio@yandex.ru

Abstract

The article analyzes the differences in Russian and American higher education due to such socio-cultural factors as traditional and liberal values. Russian traditional values, formed by a natural-historical in the way, influence the structure and humanitarian orientation of higher education, the institutions of which appear as centers of science, culture and development of individuals in accordance with the principles of society and its ideology. The influence of the values of society in it is present initially as a necessary and mandatory component of the development of the socio-cultural system, its viability.

Liberalism permeates all structures of American society, including the higher education system. Liberalism is a fundamental ideology for the formation and development of American society. As applied to the higher education system, liberalism means freedom of choice, both as a teacher and as a student; the recognition of truth is only that which gives a practically useful result; the desire to derive material benefits from everything. All these postulates frame the activities of the individual, his behavioral attitudes, regardless of the social ideals of society. Crisis phenomena in the higher education system, which are of a global nature, to date, can be resolved taking into account the originality of the national educational systems referred to in the article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tamara F. Kryaklina, Independent Researcher

Doctor of Philosophy, Professor, Co. Petrovsky Academy of Sciences and Arts, independent researcher

References

Барнетт Р. Осмысление университета / Центр проблем развития образования Белорусского государственного университета [Электронный ресурс]. URL: https://charko.narod.ru/tekst/alm1/barnet.htm (дата обращения 16.01.2024).
Булгакова Н. Вопрос – в запросах. Почему образование в России не такое, как в Америке? // Поиск: официальный сайт издания. 25.09.2020 (2020a) [Электронный ресурс]. URL: https://poisknews.ru/materials/vopros-v-zap-rosah-pochemu-obrazova-nie-v-rossiine-takoe-kak-v-amerike/ (дата обращения 17.01.2024).
Булгакова Н. Требуется отсебятина. В чем специфика образования по-американски? // Поиск: официальный сайт издания. 19.09.2020 (2020b) [Электронный ресурс]. URL: https://poisknews.ru/magazine/trebuetsya-otse-byatina (дата обращения 16.01.2024).
Ридингс Б. Университет в руинах. 2-е изд. / пер с англ. Под науч. ред. В.В. Анашвили. М.: Изд. дом ВШЭ, 2010. 304 с.
Хантингтон С. Неуправляемость демократии? // Демократия 1990-х. Спец. выпуск журнала. Глобальные проблемы переходного периода. 1993. № 6. С. 20-22.
Чошанов М. Внимание, тревога! Корпоративная модель в высшем образовании вызывает вопросы // Поиск. Еженедельная газета научного сообщества. 2018. 18 мая. С. 14 [Электронный ресурс]. URL: https://poisk-news.ru/magazine/36048/ (дата обращения 16.01.2024).
Различия в российском и американском высшем образовании: социокультурные факторы их обусловленности
Published
2024-07-01
How to Cite
1. Kryaklina T. F. Differences in Russian and American higher Education: sociocultural factors their conditions // CURRENT CULTURE, 2024. № 2. P. 1-17. URL: http://journal.asu.ru/cc/article/view/15444.
Section
Статьи