EDUCATION SYSTEM OF CHILDREN WITH DISABILITIES AS AN OBJECT OF SCIENTIFIC RESEARCH

Main Article Content

Ildar Z. Gimaev Email: gimaev@yandex.ru

Abstract

The article updates the problems of creating an educational environment for children with disabilities. Since the end of the 19th – beginning of the 20th centuries, the issues of studying and organizing special education in Russia for children with psychophysiological disorders have been of a systematic theoretical, methodological and applied nature. Well-known Russian scientists - teachers, defectologists, neurologists, physiologists, psychologists - have been and continue to study the nature and essence of childhood diseases that impede full development, education and socialization in society. In his research, the author tried to summarize the historical and theoretical-methodological experience of Russian pedagogical thought and the specific contribution of scientists and specialists to the study of children's inclusion. The novelty of the study lies in the fact that the problems of studying and organizing special education for children with disabilities over the past 150 years are presented through pedagogical theories and practices that served as the basis and theoretical and methodological basis of the modern system of inclusive educational space. The article attempts to revive interest in the interdisciplinary science of the complex development of children - pedology, which, in the author's opinion, has been undeservedly consigned to oblivion and which has recently received attention from modern research scientists.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Gimaev, I. Z. (2024). EDUCATION SYSTEM OF CHILDREN WITH DISABILITIES AS AN OBJECT OF SCIENTIFIC RESEARCH. Society and Security Insights, 7(2), 156-168. https://doi.org/10.14258/SSI(2024)2-09
Section
SOCIAL, CULTURAL, HISTORICAL STUDIES AND SECURITY
Author Biography

Ildar Z. Gimaev, Institute of Strategic Studies GBNU "Academy of Sciences of the Republic of Bashkortostan"

Cand. Sci. (Sociology), leading researcher at the Institute of Strategic Studies, GBNU Academy of Sciences of the Republic of Bashkortostan, Ufa, Russia.

References

Алехина С.В. Развитие инклюзивного образования в России // Инклюзивное образование детей с ограниченными возможностями здоровья: состояние и перспективы: Материалы Республиканской научно-практической конференции. Уфа: Изд-во БГПУ, 2012. – 202 с.
Балашов Е. М. Политика в области школьного, профессионально-технического и среднего специального образования, 1917-1941 годы // Расписание перемен. Очерки истории образовательной и научной политики в Российской империи — СССР (конец 1880-х—1930-е годы). М., 2012. С. 435-493.
Выготский Л.С. Проблема обучения и умственного развития в школьном возрасте // Психологическая наука и образование. 1996. Т. 1. № 4. С. 5–18.
Гонеев А.Д., Лифинцева Н.И., Ялпаева Н.В., Гонеев А.Д. Основы коррекционной педагогики. М.: Академия, 2009. 278 с.
Кащенко Т.Л., Пилоян М.Г. У истоков коррекционного обучения в России: В.П. Кащенко и его педагогический опыт // Журнал исторических исследований. 2018. Т. 3. № 4. – С. 44–51.
Крючкова Д.А. Некоторые проблемы инклюзивного образования в России // Материалы X Международной студенческой научной конференции «Студенческий научный форум». 2018. URL: https://scienceforum.ru/2018/article/2018000027 (дата обращения: 29.02.2024).
Кутепова Е.Н. История развития инклюзивного образования детей с ограниченными возможностями здоровья в зарубежных странах и России. 2016. URL: http://qps.ru/3c0Aq (дата обращения: 29.02.2024).
Лазурский А.Ф. Об естественном эксперименте // Экспериментальная психология. 2010. Том 3. № 2. С. 87–98.
Максимова Н.А. Инклюзивное образование в России: история, состояние и риски [// Педагогическое образование в России. 2018. № 9. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/inklyuzivnoe-obrazovanie-v-rossii-istoriya-sostoyanie-i-riski (дата обращения: 29.02.2024).
Малофеев H.H. Стратегия и тактика переходного периода в развитии отечественной системы специального образования и государственной системы помощи детям с особыми проблемами // Дефектология. 1997. № 6. С. 3–10.
Муллер О.Ю. Реализация инклюзивного образования в условиях сетевого взаимодействия. Сургут. гос. ун-т. Сургут: ИЦ СурГУ. 2018. 88 с.
Назарова Н.М. Интегрированное (инклюзивное) образование: генезис и проблемы внедрения // Вестник МГПУ. Серия: Педагогика и психология. 2009. № 3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/integrirovannoe-inklyuzivnoe-obrazovanie-genezis-i-problemy-vnedreniya (дата обращения: 12.03.2024).
Перевозникова И.В. Специальное образование в России: история, современность и правовые основы // Вестник ТГПУ. 2012. № 5. С. 103-109.
Россолимо Г.И. Общая характеристика психологических профилей психически недостаточных детей и больных нервными и душевными болезнями. М., Издательство И.Н. Кушнерев и К. 1910. 106 с.
Снегирева К.Л. В.М. Бехтерев о профилактике и коррекции отклонений в развитии детей раннего и дошкольного возраста // Актуальные проблемы психолого-педагогического сопровождения детей с ограниченными возможностями здоровья. 2016. № 2. С. 84-88.

Смирнова Л.В. В.П. Кащенко и его вклад в становление отечественной дефектологии и специальной педагогики // Коррекционно-педагогическое образование. 2020. № 2 (22). С. 56-67.
Смирнова Л.В. Коррекционно-педагогическое образование: история, традиции, современность // Коррекционно-педагогическое образование. 2015. № 1 (1). С. 10-22.
Сорокова М.Г. Система М. Монтессори: теория и практика: Учебное пособие для студентов высших учебных заведений. 3-е изд., стер. М.: Академия, 2006. 384 с.
Специальная педагогика: учебник для студ. учреждений высш. проф. образования / Н.М. Назарова, Л.И. Аксенова, Т.Г. Богданова, С.А. Морозов / под ред. Н.М. Назаровой. 11-е изд., перераб. и доп. – М.: Издательский центр «Академия», 2013. 385 с.

REFERENCES
Alyokhina, S. V. (2012). Development of inclusive education in Russia. In: Inclusive education of children with disabilities: status and prospects: Materials of the Republican Scientific and Practical Conference. Ufa: BSPU Publishing House. (In Russ.).
Balashov, E. M. (2016). Policy in the field of school, vocational and secondary special education, 1917-1941. In: Schedule of changes. Essays on the history of educational and scientific policy in the Russian Empire – USSR (late 1880s - 1930s). Moscow. (In Russ.).
Vygotsky, L. S. (1996). The problem of learning and mental development at school age. Psychological science and education, 1(4), 5–18. (In Russ.).
Goneev, A. D., Lifintseva, N. I., Yalpaeva, N. V. (2009). Fundamentals of correctional pedagogy. Moscow: Academy. (In Russ.).
Kashchenko, T. L., Piloyan, M. G. (2018). At the origins of correctional education in Russia: V.P. Kashchenko and his teaching experience. Journal of Historical Research, 3(4), 44–51. (In Russ.).
Kryuchkova, D. A. (2018). Some problems of inclusive education in Russia. In: Materials of the X International Student Scientific Conference “Student Scientific Forum”. https://scienceforum.ru/2018/article/2018000027. (In Russ.).
Kutepova, E. N. (2016). History of the development of inclusive education for children with disabilities in foreign countries and Russia. http://qps.ru/3c0Aq. (In Russ.).
Lazursky, A. F. (2010). About a natural experiment. Experimental psychology, 3(2), 87–98. (In Russ.).
Maksimova, N. A. (2018). Inclusive education in Russia: history, status and risks. Pedagogical education in Russia, 9. https://cyberleninka.ru/article/n/inklyuzivnoe-obrazovanie-v-rossii-istoriya-sostoyanie-i-riski. (In Russ.).
Malofeev, N. N. (1997). Strategy and tactics of the transition period in the development of the domestic system of special education and the state system of assistance to children with special problems. Defectology, 6(3), 3–10. (In Russ.).
Muller, O. Yu. (2018). Implementation of inclusive education in conditions of network interaction: educational method. Surgut: Information Center of Surgut State University. (In Russ.).
Nazarova, N. M. (2009). Integrated (inclusive) education: genesis and problems of implementation. Bulletin of Moscow State Pedagogical University. Series: Pedagogy and psychology, 3. https://cyberleninka.ru/article/n/integrirovannoe-inklyuzivnoe-obrazovanie-genezis-i-problemy-vnedreniya. (In Russ.).
Perevoznikova, I. V. (2012). Special education in Russia: history, modernity and legal foundations. Bulletin of the TSPU, 5, 103–109. (In Russ.).
Rossolimo, G. I. (1910). General characteristics of psychological profiles of mentally handicapped children and patients with nervous and mental illnesses. M., Publishing House I.N. Kushnerev and K. (In Russ.).
Snegireva, K. L. (2016). V.M. Bekhterev on the prevention and correction of deviations in the development of children of early and preschool age. Current problems of psychological and pedagogical support for children with disabilities, 2, 84–88. (In Russ.).
Smirnova, L. V. (2020). V.P. Kashchenko and his contribution to the development of domestic defectology and special pedagogy. Correctional pedagogical education, 2(22), 56–67. (In Russ.).
Smirnova, L. V. (2015). Correctional pedagogical education: history, traditions, modernity. Correctional pedagogical education, 1(1), 10–22. (In Russ.).
Sorokova, M. G. (2006). M. Montessori system: theory and practice: A textbook for students of higher educational institutions. 3rd ed. Moscow: Academy. (In Russ.).
Nazarova, N.N. (Ed.). Special pedagogy. 11th ed., revised. and additional. Moscow: Publishing Center “Academy”. (In Russ.).