Precedence in Modern English Song Discourse (as Exemplified by the Myth of Orpheus and Eurydice)

  • Timur Bolatov Bolatov North Ossetian State University named after K. L. Khetagurov Email: bolatov20996@gmail.com
Keywords: precedent phenomenon, song discourse, semantic potential, precedent name

Abstract

The article discusses the phenomenon of precedence, which many researchers are currently working on. The purpose of the article is to determine the semantic potential of precedent phenomena and to describe their verbal implementation in modern English song discourse. The paper analyses modern English lyrics containing precedent phenomena, the primary source of which is the ancient Greek myth of Orpheus and Eurydice. In order to achieve the aim of the research, several methods were used, namely the method of controlled selection of practical material, the descriptive functional method, as well as elements of contextual and hermeneutic analyses. s a result of the study, it was discovered that the most widely represented precedent phenomenon in the texts under scrutiny is a precedent situation. This precedent situationis actualized through a number of language means all of which have a semantic unit containing the idea of prohibition of an action. The second most frequent precedent phenomenon is the precedent name Orpheus. The author concludes that there is a culturally conditioned tendency of modern English lyricists to self-identify with this mythological hero. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Timur Bolatov Bolatov, North Ossetian State University named after K. L. Khetagurov

старший преподаватель СевероОсетинского государственного университетаим. К.Л. Хетагурова

References

Гудков Д. Б. Прецедентные имена и проблемы прецедентности. М., 1999.

Дреева Дж.М., Болатов Т.А. Способы реализации поэтической и эмотивной функций языка в современном англоязычном песенном дискурсе // Язык и культура. 2023. № 63.

Егорова М.А. «Когнитивное пространство» и его соотношение с понятиями «Ментальное пространство», «Когнитивная база», «Концетосфера», «Картина мира» // Вестник ИГЛУ. 2012. №3 (20).

Захаренко И.В., Красных В.В., Гудков Д.Б., Багаева Д.В. Прецедентное имя и прецедентное высказывание как символы прецедентных феноменов // Язык, сознание, коммуникация. 1997. Вып. 1.

Зеленкова Д.Е. Творчество А. Я. Розенбаума сквозь призму прецедентных имён // Magister Dixit. 2012. №3.

Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность. 7-е изд., М., 2010.

Красных В.В. Этнопсихолингвистика и лингвокультурология: Курс лекций. М., 2002.

Латышева В.Л. Признаки и функции прецедентных феноменов // Вестник ИрГТУ. 2011. №1 (48).

Слышкин Г.Г. От текста к символу: лингвокультурные концепты прецедентных текстов в сознании и дискурсе. М., 2000.

Хохлина М.Л. Лингвокультурный потенциал фразеологических единиц в «чужим» антропонимическим компонентом // Вестник Томского государственного университета. 2011. № 349.

Gibson M. Gods, Men & Monsters from the Greek Myths. New York, 1991.

Published
2024-12-15
How to Cite
Bolatov T. B. Precedence in Modern English Song Discourse (as Exemplified by the Myth of Orpheus and Eurydice) // Philology & Human, 2024, № 4. P. 181-192 DOI: 10.14258/filichel(2024)4-015. URL: https://journal.asu.ru/pm/article/view/15682.
Section
Научные сообщения
Bookmark and Share