What does the title of the radio program lead to? On the question of the communicative function of the title
Abstract
The title of the radio program is considered in the aspect of its perception by the addressee. The research material is fragments of the hyperradiotext of the program "Equals among the Firsts", including the title, annotation, announcements of the radio program, as well as comments from Internet users and survey data. The research was carried out in the following stages: searching for associations related to the name of the radio program; establishing a connection between the title and the topic of the program; identifying the actualization of the program title in the announcements of specific issues; analyzing the perception of the title of the radio program by the addressee. The author's communicative strategy of naming a radio program is defined in the case when the name does not have an informative function and hinders cognitive forecasting. A technique is proposed that allows the addressee to realize the connection of the title of the radio program with its subject matter. A certain type of title is considered, which serves as an impulse that allows the addressee, using a number of associative actions, to unravel all the meanings laid down by the author and read them.
Downloads
Metrics
References
Литература:
Баско Н.В. Креативность в медийной номинации: средства и способы реализации // Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: лингвистика креатива. 2018. №2.
Басовская Е.Н. «Имя дважды собственное»: антропонимы в названиях радиопрограмм // Экология языка и коммуникативная практика. 2017. №4(11).
Дудникова М.С. Номинативная парадигма англоязычного телевизионного дискурса: на материале названий развлекательных телепередач Британии и США. Самара, 2011.
Нестерова Н.Г. Радиодискурс и радиотекст в условиях новых коммуникаций //Медиалингвистика. 2019. № 6(3).
Нестерова Н.Г. Теле- и радиодискурс в российских исследованиях // Медиалингвистика славянских стран. М., 2020.
Нестерова Н.Г., Сабаева Ю.С. Публичная страница радиостанции в социальной сети как текст в структуре радиодискурса (на примере публичной страницы «Радио Сибирь» в социальной сети «ВКонтакте») // Вестник Томского государственного университета. 2021. №4.
Пупышева Е.Л. Функционирование прецедентных элементов в названиях программ // Вестник МГЭИ. 2014. №3(19).
Руфова Е.С., Обутов И.А. Функциональные особенности названий российских телепрограмм // Социосфера. 2018. №4.
Сулейман М.М. Названия российских и британских телепрограмм: ономасиологический и прагмалингвистический аспекты. Мытищи, 2019.
Фащанова С.В. Трансформация прецедентных текстов как прием языковой игры в радиодискурсе // Вестник ТГУ. 2011. №350.
Список источников:
Кузнецов С.А. Большой толковый словарь русского языка. СПб., 2014 [Электронный ресурс]. – URL: http://gramota.ru/slovari/dic/?lop=x&bts=x&ro=x&zar=x&ag=x&ab=x&sin=x&lv=x&az=x&pe=x&word=первый (дата обращения 19.12.20).
«Равные среди первых»: описание [Электронный ресурс]. – URL: https://www.radiorus.ru/brand/58950/about (дата обращения 27.10.2020).
«Радио России»: группа ВКонтакте [Электронный ресурс]. – URL: https://vk.com/radiorussia1 (дата обращения 27.10.2020).
Серов В. Энциклопедический словарь крылатых слов и выражений. М., 2003 [Электронный ресурс]. – URL: https://dic.academic.ru/dic.nsf/dic_wingwords/2041/Первый (дата обращения: 14.11.20).
References
Basko N.V. Kreativnost' v medijnoj nominacii: sredstva i sposoby realizacii [Creativity in the media category: means and methods of implementation]. Ural'skij filologicheskij vestnik. Seriya: YAzyk. Sistema. Lichnost': lingvistika kreativa [Ural Philological Bulletin. Series: Language. System. Personality: linguistics of creativity.]. 2018. No. 2.
Basovskaya E.N. "Imya dvazhdy sobstvennoe": antroponimy v nazvaniyah radioprogramm ["Name, double-own": the anthroponyms in the names of radio programs]. Ekologiya yazyka i kommunikativnaya praktika [Ecology of language and communicative practice]. 2017. No. 4(11).
Dudnikova M.S. Nominativnaya paradigma angloyazychnogo televizionnogo diskursa: na materiale nazvanij razvlekatel'nyh teleperedach Britanii i SSHA [Nominative paradigm of the English-language television discourse: on the material of the names of entertainment TV shows in Britain and the USA]. Abstract of Philol. Cand. Diss. Samara, 2011.
Nesterova N.G. Radiodiskurs i radiotekst v usloviyah novyh kommunikacij [Radio discourse and radio text in the context of new communications]. Medialingvistika [Medialinguistics]. 2019. No. 6(3).
Nesterova N.G. Tele- i radiodiskurs v rossijskih issledovaniyah [Tele - and radio-discourse in Russian studies]. Medialingvistika slavyanskih stran [Medialinguistics of Slavic countries.]. Moscow, 2020.
Nesterova N.G., Sabaeva YU.S. Publichnaya stranica radiostancii v social'noj seti kak tekst v strukture radiodiskursa (na primere publichnoj stranicy «Radio Sibir'» v social'noj seti «VKontakte») [The public page of a radio station in a social network as a text in the structure of the radio discourse (for example, the public page of «Radio Siberia» in the social network «VKontakte»)]// Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of the Tomsk State University]. 2021. №4.
Pupysheva E.L. Funkcionirovanie precedentnyh elementov v nazvaniyah programm [Functioning of the precedent elements in the names of television programmes]. Vestnik MGEI [Bulletin of the Moscow state humanitarian and economic institute]. 2014. No. 3(19).
Rufova E.S., Obutov I.A. Funkcional'nye osobennosti nazvanij rossijskih teleprogramm [Functional features of Russian television titles]. Sociosfera [Sociosphere]. 2018. No. 4.
Sulejman M.M. Nazvaniya rossijskih i britanskih teleprogramm: onomasiologicheskij i pragmalingvisticheskij aspekty [Titles of Russian and British TV Programs: Onomasiological and Pragmalinguistic Aspects.]. Abstract of Philol. Cand. Diss. Mytishchi, 2019.
Fashchanova S.V. Transformaciya precedentnyh tekstov kak priem yazykovoj igry v radiodiskurse [Transformation of precedent texts as a method of language game in radio discourse]. Vestnik TGU [Bulletin of Tomsk State University.]. 2011. No. 350.
List of sources:
Kuznecov S.A. Bol'shoj tolkovyj slovar' russkogo yazyka [Great Dictionary of Russian language] .SPb., 2014. URL: http://gramota.ru/slovari/dic/?lop=x&bts=x&ro=x&zar=x&ag=x&ab=x&sin=x&lv=x&az=x&pe=x&word=первый (accessed 19.12.20)
«Ravnye sredi pervyh»: opisanie ["Equal among the first": description]. URL: https://www.radiorus.ru/brand/58950/about (accessed 27.10.2020)
«Radio Rossii»: gruppa VKontakte ["Radio of Russia": VKontakte group]. URL: https://vk.com/radiorussia1 (accessed 27.10.2020)
Serov V. Enciklopedicheskij slovar' krylatyh slov i vyrazhenij [Encyclopedic dictionary of winged words and expressions.]. Moscow, 2003 URL: https://dic.academic.ru/dic.nsf/dic_wingwords/2041/Pervyj (accessed 14.11.20).
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.

