INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES. INFLUENCE ON KNOWLEDGE PROCESSES FOR SCHOOLCHILDREN

Main Article Content

Irina N. Razvarina Email: irina.razvarina@mail.ru
Olga N. Kalachikova Email: coretra@yandex.ru

Abstract

Modern society is at a new informational stage of development. This led to the modernization of communication tools and the emergence of new types of cognitive activity of man, in particular, «clip thinking. Since «clip thinking” is formed in childhood, an assessment of the impact of Internet communication and the use of «gadgets» on the formation of cognitive processes in children, as one of the components of human potential, can help in solving this problem. The purpose of the manuscript was to assess the impact of the use of ICTs and electronic devices on the formation of memory, attention, thinking, imagination, digital skills in school children. It was determined that the constant use of «smart»technology and Internet resources by children has an adverse effect on the formation of memorization, thinking and attention skills, as well as academic performance and school motivation. Scientific novelty lies in the ability to assess the level of development of cognitive processes in schoolchildren under the influence of ICT using the sub-index of intellectual development developed by the scientific group, the index of the human potential of the child population. The obtained data can be used in the formation of family policy programs, the development of educational organizations, professional development of teachers, psychologists, social educators, parents.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Razvarina, I. N., & Kalachikova, O. N. (2020). INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES. INFLUENCE ON KNOWLEDGE PROCESSES FOR SCHOOLCHILDREN. Society and Security Insights, 3(4), 148-163. https://doi.org/10.14258/ssi(2020)4-12
Section
SOCIAL SECURITY, EDUCATION AND HEALTH

References

Азаренок Н.В. Клиповое сознание и его влияние на психологию человека в современном мире. В кн.: Материалы Всероссийской юбилейной научной конференции, посвященной 120-летию со дня рождения С.Л. Рубинштейна «Психология человека в современном мире». Том 5. Личность и группа в условиях социальных изменений. М.: Институт психологии РАН, 2009. С. 110–112.
Балдина К.А., Зинцова А.С. Влияние современных технологий на одарённость подростков. Инновационная наука, 2018, No. 5. URL: https://aeterna-ufa.ru/sbornik/IN_05_2018_2.pdf (дата обращения: 1.06.2020).
Бутенко И.А. Подростки: чтение и использование компьютера. Социологические исследования, 2001, No. 12, 84–91.
Белорукова Е.М. Развитие у младших школьников интеллектуальной инициативы: результаты экспериментального исследования. Педагог. Барнаул, 2005, 1 (18), 100–106.
Гиренок Ф.И. Метафизика пата (косноязычие усталого человека). М: Лабиринт, 1995.
Загидуллина М.В. Информационное общество в контексте Net-мышления. Вестник Челябинского государственного университета. Серия Филология. Искусствоведение, 2012, 63 (5), 48–51.
Клячко Т.Л., Синельников-Мурылёв С.Г. Стратегия для России: образование. М.: Издательский дом «Дело», РАНХиГС, 2018.
Короленко А.В., Гордиевская А.Н. Человеческий потенциал детского населения: понимание и оценка. Социальное пространство, 2018, 5 (17), 1–17.
Лысак И.В., Белов Д.П. Влияние информационно-коммуникационных технологий на особенности когнитивных процессов. Известия ЮФУ. Технические науки, 2013, 5 (142). URL: https:// izv-tn.tti.sfedu.ru/wp-content/uploads/PDF/2013_5(142).pdf (дата обращения: 1.06.2020).
Мелхорн Х.Г. Гениями не рождаются. М.: Просвещение. 1989.
Меньшикова Е.А. Психолого-педагогические аспекты развития познавательной активности детей. Вестник ТГПУ, 2009, No. 5, 112–116.
Микляева А.В., Безгодова С.А. Экспериментально-психологическое исследование «Клипового мышления»: результаты апробации программы эксперимента. Известия Иркутского государственного университета. Серия: Психология, No. 17, 59-67.
Петухова Е.И. Информационные технологии в образовании. Успехи современного естествознания, 2013, No. 10, 15–22.
Пронина Е.Е. «Живой текст»: четыре стилевых признака Net-мышления. Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика, 2001, No. 6, 74–80.
Пейперт С. Поворот в сознании: Дети, компьютеры и плодотворные идеи: Пер. с англ. / Под ред. Беляевой А.В., Леонаса В.В. М.: Педагогика, 1989.
Римашевская Н.М. Качество человеческого потенциала в современной России. Безопасность Евразии, 2004, No. 1, 14–32.
Римашевская Н.М. Детство как потенциал социально-демографического развития России. Народонаселение, 2011, No. 2, 4–11.
Роберт И.В. Распределенное изучение информационных и коммуникационных технологий в общеобразовательных предметах. Информатика и образование, 2001, No. 5, 12–16.
Савенков А.И. У колыбели гения. М.: Педагогическое общество России, 2000.
Синельников-Мурылев С.Г. Образование и экономический рост. URL: https://www.ranepa.ru/prepodavateli/sotrudnik/ (дата обращения: 12.05.2020).
Тарасенко В.В. Человек кликающий: фрактальные метаморфозы. Информационное общество, 1999, No. 1, 43–46.
Тоффлер Э. Шок будущего: пер. с англ. М.: АСТ, 2002.
Фрумкин К.Г. Клиповое мышление и судьба линейного текста. Ineternum, 2010. №1. URL: http://nounivers.narod.ru/pub/kf_clip.htm (дата обращения: 1.06.2020)
Шебаниц В. Г. Организационно-педагогические условия использования информационных технологий в образовательном пространстве. В кн: Педагогическое мастерство: материалы международной научной конференции (г. Москва, апрель 2012 г.). М. Буки-Веди, 2012. С. 357–359.
Шабунова А.А. Детство как этап формирования человеческого потенциала. В кн: Сбережение населения России: здоровье, занятость, уровень и качество жизни : II Римашевские чтения, г. Москва, 26 марта 2019 года.
Rosen L. Мe, МySpace, and I: Parenting the Net Generation. N.Y., 2007.

References
Azarenok, N.V. (2009). Klipovoe soznanie i ego vlijanie na psihologiju cheloveka v sovremennom mire [Clip consciousness and its influence on human psychology in the modern world]. In: Materialy Vserossiiskoi yubileinoi nauchnoi konferentsii, posvyashchennoi 120-letiyu so dnya rozhdeniya S.L. Rubinshteina «Psikhologiya cheloveka v sovremennom mire». Tom 5. Lichnost' i gruppa v usloviyakh sotsial'nykh izmenenii [Proceedings of All-Russian anniversary scientific conference dedicated to the 120th anniversary of the birth of S.L. Rubinshtein «Psychology of humans in contemporary world». Volume 5. Personality and grouop under conditions of social changes]. Moscow: Institute of psyhology of the RAS (pp.110–112).
Baldina, K.A., Zintsova, A.S. (2018). Vlijanie sovremennyh tehnologij na odarjonnost' podrostkov [Influence of modern technologies on the giftedness of teenagers]. Innovatsionnaya nauka [Innovative science], no. 5. URL: https://aeterna-ufa.ru/sbornik/IN_05_2018_2.pdf
Belorukova, E. M. (2005). Razvitie u mladshih shkol'nikov intellektual'noj iniciativy: rezul'taty jeksperimental'nogo issledovanija [Development of intellectual initiative in younger students: Results of an experimental study]. Pedagog [Teacher], 1 (18), 100–106.
Butenko, I.A. (2001). Podrostki: chtenie i ispol'zovanie komp'jutera [Teenagers: Reading and using a computer]. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies], no. 12, 84–91.
Girenok, F.I. (1995) Metafizika pata (kosnojazychie ustalogo cheloveka) [Pat’s metaphysics (stammering of a tired man)]. Moscow: Labirint.
Zagidullina, M.V. (2012). Informacionnoe obshhestvo v kontekste Net-myshlenija [Information society in the context of Net-thinking]. Vestnik Chelyabinskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya Filologiya. Iskusstvovedenie [Bulletin of Chelyabinsk State University. Philology Sciences. Art Sciences], 63(5), 48–51.
Klyachko, T.L., Sinel'nikov-Murylev, S.G. (2018). Strategija dlja Rossii: obrazovanie [Strategy for Russia: Education]. Scientific Reports: Education. Moscow: Izdatel'skii dom “Delo” RANKhiGS.
Korolenko, A.V., Gordievskaya, A.N. (2018). Chelovecheskij potencial detskogo naselenija: ponimanie i ocenka [Human potential of children's population: Understanding and evaluation]. Sotsial'noe prostranstvo [Social Area], 5 (17), 1–17.
Lysak, I.V., Belov, D.P. (2013). Vlijanie informacionno-kommunikacionnyh tehnologij na osobennosti kognitivnyh processov [Impact of information and communication technologies on features of cognitive processes]. Izvestiya YuFU. Tekhnicheskie nauki [Izvestiya SFedU. Engineering Sciences], 5 (142). URL: https:// izv-tn.tti.sfedu.ru/wp-content/uploads/PDF/2013_5(142).pdf (Accessed 1 June 2020).
Melkhorn, Kh.G. (1989). Genijami ne rozhdajutsja [Geniuses are not born]. Moscow: Prosveshchenie.
Men'shikova, E.A. (2009). Psihologo-pedagogicheskie aspekty razvitija poznavatel'noj aktivnosti detej [Psychological and pedagogical aspects of children’s cognitive activity development]. Vestnik TGPU [Tomsk State Pedagogical University Bulletin]. No. 5, 112–116.
Miklyaeva, A.V., Bezgodova, S.A. (2016). Jeksperimental'no-psihologicheskoe issledovanie «Klipovogo myshlenija»: rezul'taty aprobacii programmy jeksperimenta [Experimental psychological study of «Clip thinking»: Results of the experimental program testing]. Izvestiya Irkutskogo gosudarstvennogo universiteta [The Bulletin of Irkutsk State University]. Psychology Series, no.17, 59–67.
Petukhova, E.I. (2013). Informacionnye tehnologii v obrazovanii [Information technologies in education]. Uspehi sovremennogo estestvoznanija [Advances in current natural sciences], no. 10, 15–22.
Pronina, E.E. (2001). «Zhivoj tekst»: chetyre stilevyh priznaka Net-myshlenija [«Live text»: Four style features of Net-thinking]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 10. Zhurnalistika, no. 6, 74–80.
Papert, S. (1989). Povorot v soznanii: Deti, komp'jutery i plodotvornye idei [Mindstorms. Children, Computers, and Powerful Ideas]: Ed. by Belyaeva A.V., Leonas V.V. Moscow: Pedagogika.
Rimashevskaya N.M. (2004). Kachestvo chelovecheskogo potenciala v sovremennoj Rossii [The quality of human potential in modern Russia]. Bezopasnost' Evrazii [Security of Eurasia], no. 1, 14–32.
Rimashevskaya, N.M. (2011). Detstvo kak potencial social'no-demograficheskogo razvitija Rossii [Childhood as a potential for social and demographic development in Russia]. Narodonaselenie [Population], no. 2, 4–11.
Robert, I.V. (2001). Raspredelennoe izuchenie informacionnyh i kommunikacionnyh tehnologij v obshheobrazovatel'nyh predmetah [Distributed study of information and communication technologies in general education subjects]. Informatika i obrazovanie [Informatics and Education], no. 5, 12–16.
Savenkov, A.I. (2000). U kolybeli genija [Near the cradle of genius]. Moscow: Pedagogicheskoe obshchestvo Rossii.
Sinel'nikov-Murylev, S.G. (2019). Obrazovanie i jekonomicheskij rost [Education and economic growth]. URL: https://www.ranepa.ru/prepodavateli/sotrudnik/
Tarasenko, V.V. (1999). Chelovek klikajushhij: fraktal'nye metamorfozy [A man who clicks: Fractal metamorphoses]. Informatsionnoe obshchestvo [Information Society], no. 1, 43–46.
Toffler A. (2002) Shok budushhego [Future Shock]: Transl. from English. Moscow: AST. 557 p. (In Russ.)
Frumkin, K.G. (2010). Klipovoe myshlenie i sud'ba linejnogo teksta [Clip thinking and the fate of linear text]. Ineternum, no. 1. URL: http://nounivers.narod.ru/pub/kf_clip.htm (Accessed 1 June 2020).
Shebanits, V.G. (2012). Organizacionno-pedagogicheskie uslovija ispol'zovanija informacionnyh tehnologij v obrazovatel'nom prostranstve [Organizational and pedagogical conditions for using information technologies in the educational space]. In: Pedagogicheskoe masterstvo: materialy mezhdunar. nauch. konf. [Pedagogical mastery: Proceeding of International Scientific and Technical Conference]. April 2012, Moscow: Buki-Vedi (pp. 357–359).
Shabunova, A.A. (2019). Detstvo kak jetap formirovanija chelovecheskogo potenciala [Childhood as a stage of human potential formation]. Sberezhenie naseleniya Rossii: zdorov'e, zanyatost', uroven' i kachestvo zhizni: II Rimashevskie chteniya [Savings of the Russian population: Health, employment, the level and quality of life: Proceedings of II Rimashevsky Readings, 26 March 2019]. Moscow.
Rosen, L. (2007). Мe, МySpace, and I: Parenting the Net-Generation. N.Y.: Palgrave Macmillan.