FINANCIAL CULTURE OF STUDENT YOUTH

Main Article Content

Anna O. Panfilova Email: anna_pl.vl@mail.ru
Karina A. Savvinova Email: karensevenday@gmail.com

Abstract

The article deals with theoretical and empirical aspects of the study of the financial culture of modern students. It is presented as a complex socio-economic phenomenon, largely based on parental financial behavior. The connection between the development of youth consciousness, in general, and its financial level, in particular, with global socio-economic and information-digital realities, the speed and nature of their flow is emphasized. The importance of financial culture formation and development in the context of social well-being and successful current and future socialization is highlighted. The results of the study (N=174 people) in two Far Eastern Russian regions show a fairly high degree of pragmatism in the consciousness of today's youth; desire to learn more about the financial market, its opportunities and risks, and apply this knowledge in practice. Students are distinguished by a pronounced orientation towards the acquisition of their own housing; increase in earnings; hedonism; income stability and focus on reasonable, not spontaneous, expenses. Personal qualities associated with this - the ability to effectively plan and distribute, practicality, responsibility, developed critical thinking. The main conclusion of the research work: in the assessments of young students, relations in the material and monetary sphere require specific and relevant knowledge and skills, and the majority of respondents, recognizing the insufficiency of their own, wish to expand and develop them. At the same time, the expressed desire for development in this area is superimposed on a low level of real activity. The financial culture of young people, in general, is a phenomenon subject to continuous development in the context of the uncertainties and transitivity of modern social reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Panfilova, A. O., & Savvinova, K. A. (2022). FINANCIAL CULTURE OF STUDENT YOUTH. Society and Security Insights, 5(3), 172-189. https://doi.org/10.14258/ssi(2022)3-12
Section
SHORT COMMUNICATIONS AND FIRST RESEARCH EXPERIENCE
Author Biography

Anna O. Panfilova, Far Eastern Federal University

Anna O. Panfilova – Cand. Sci. (Sociology), Associate Professor at the Department of social sciences, Head of the educational program “Sociology” (baccalaureate), Far Eastern Federal University, Vladivostok, Russia.

References

Аликперова Н. В., Виноградова К. В. Влияние социальных медиа на формирование финансово грамотного поведения молодежи // Народонаселение. 2021. Т. 24. № 1. С. 33-43. DOI: 10.19181/ population.2021.24.1.4
Аликперова Н. В., Виноградова К. В. Молодежь как «мягкая сила» и деньги в современном мире. Экономика. Налоги. Право. 2020. Т. 13. № 6. С. 96-109. DOI: 10.26794/1999-849X 2020-13-6-96-109
Аликперова Н. В. Финансовые стратегии россиян: риски и барьеры // Народонаселение. 2019. № 2. С. 120-132. DOI: 10.24411/1561-7785-2019-00020
Борисова О. А., Наумова О. В., Правдина М. А., Радаев В. В. О специфике студенческого кредитования и особенностях спроса на образовательный кредит // Экономика образования. 2009. № 3. С. 132а-141
Голубева К. А. Финансовая культура в молодежной среде: опыт социологического исследования // Теория и практика общественного развития. 2022. № 3. С. 59–63. https://doi.org/10.24158/tipor.2022.3.8
Дёмин А. Н., Дёмина И. В. Проблема адаптации человека к скорости социальных процессов // Человеческий капитал. 2020. № 10 (142). С. 80–88. DOI: 10.25629/HC.2020.10.05
Дулина Н. В., Моисеева Д. В., Ануфриева Е. В., Парамонова Е. А. Кредитная культура студентов как объект социологического анализа // Logos et Рraxis. 2019. Том. 18. № 1. С. 75–90. DOI: https://doi.org/10.15688/lp.jvolsu.2019.1.8
Кибакин М. В. Использование индексного метода в социальной диагностике финансовой культуры современной молодежи // Инноватика и экспертиза. 2018. № 4 (25). С.106–113
Кузина О. Е. Финансовая компетентность россиян: результаты международного сравнительного исследования // Деньги и кредит. 2015. № 5. С. 64–68.
Кузина О. Е. Финансовая грамотность и финансовая компетентность: определение, методики измерения и результаты анализа в России // Вопросы экономики. 2015. № 8. С. 129-148.
Лерман Е. Б., Соловьева О. Б. Формирование финансовой культуры в России: проблемы и пути решения // Вестник Института экономики Российской академии наук. №1. 2020. С. 130–143. DOI: 10.24411/2073-6487-2020-10007
Марцинковская Т. Д., Полева Н. С. Поколения эпохи транзитивности: ценности, идентичность, общение // Мир психологии. 2017. № 1 (89). С. 24-37.
Матвеев В. В., Соболева Ю. П., Ефименко И. С. Финансовый менеджмент в сфере культуры: оценка эффективности, направления совершенствования // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Экономика. Социология. Менеджмент. 2020. Т. 10. № 6. С. 75–89.
Проект «Национальная стратегия повышения финансовой грамотности 2017-2023» // Официальный сайт Министерства финансов Российской Федерации. – URL: https://minfin.gov.ru/ru/document/?id_4=118377-proekt_natsionalnaya_strategiya_povysheniya_finansovoi_gramotnosti_2017-2023_gg – Дата обращения: 12.08.2022
Тихонов А. А. Динамика финансового и потребительского поведения россиян в 2003–2018 гг. // Journal of Institutional Studies. 2019. Т. 11. № 3. С. 153-169. DOI: 10.17835/2076-6297.2019.11.3.153-169
Урри Д. Как выглядит будущее? М.: Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2018. – 320 с.
Фролова Е. В., Матвеева В. Д. Развитие финансовой грамотности молодежи в современных российских условиях // Проблемы современного образования. 2021. № 3. С. 118-129. DOI: 10.31862/2218-8711-2021-3-118-129
Doepke M., Zilibotti F. Occupational Choice and the Spirit of Capitalism. The Quarterly Journal of Economics. MIT Press. 2008. Vol. 123(2). Pp. 747-793. DOI 10.3386/w12917 - URL: https://www.nber.org/papers/w12917 - Дата обращения: 14.08.2022

REFERENCES
Alikperova, N. V., Vinogradova, K. V. (2021). The influence of social media on the formation of financially literate behavior of youth. Narodonaselenie, 24(1), 33-43. DOI: 10.19181/
population.2021.24.1.4. (In Russ.).
Alikperova, N. V., Vinogradova, K. V. (2020). Youth as “soft power” and money in the modern world. Economics, taxes & law, 13(6), 96–109. DOI: 10.26794/1999-849X 2020-13-6-96-109 (In Russ.).
Alikperova, N. V. (2019). Financial strategies of Russians: risks and barriers. Population, 2, 120–132. DOI: 10.24411/1561-7785-2019-00020 (In Russ.).
Borisova, O. A., Naumova, O. V., Pravdina, M. A., Radaev, V. V. (2009). About specificity of student’s crediting and features of demand on the educational credit. Economics of education, 3, 132–141. (In Russ.).
Golubeva, K. A. (2022). Financial culture among young people: the experience of sociological research. Theory and Practice of Social Development, (3), 59–63. Doi:10.24158/tipor.2022.3.8 (In Russ.).
Demin, A. N., Demina, I. V. The problem of adaptation to the speed of social processes. Human capital, 10(142), 80–88. DOI: 10.25629/HC.2020.10.05 (In Russ.).
Dulina, N. V., Moiseeva, D. V., Anufrieva, Eu. V., Paramonova, V. A. (2019). Credit culture of students as the object of sociological analysis. Logos et Рraxis, 18(1), 75–90. DOI: https://doi.org/10.15688/lp.jvolsu.2019.1.8 (In Russ.).
Kibakin, M. V. (2018). The index method in the social diagnosis of the financial culture of the Russian youth // Innovatics and Expert Examination, 4(25), 106–113. (In Russ.).
Kuzina, O. Ye. (2015). Financial Competence of Russians: Results of an International Comparative Study. Russian Journal of Money and Finance, 5, 64–68. (In Russ.).
Kuzina, O. Ye. (2015). Financial Competence of Russians: Results of an International Comparative Study. Voprosy Ekonomiki, 8, 129–148. (In Russ.).
Lerman, E. B., Solovieva, O. B. (2020). Formation of financial culture in Russia: problems and solutions. The Bulletin of the Institute of Economics of the Russian Academy of Sciences, 1, 130–143. DOI: 10.24411/2073-6487-2020-10007 (In Russ.).
Marcinkovskaja, T. D., Poleva, N. S. (2017). Generations of the Era of Transitivity: Values, Identity, Communication. The world of psychology, 1(89), 24–37. (In Russ.).
Matveev, V. V., Soboleva, Y. P., Efimenko, I. S. (2020). Financial Management in the Field of Culture: Evaluation of Effectiveness, Areas of Improvement. Proceedings of the Southwest State University. Series: Economics, Sociology and Management, 10(6), 75–89. (In Russ.).
Project “National Strategy for Increasing Financial Literacy 2017-2023”. (2017). Ministry of Finance of the Russian Federation. https://minfin.gov.ru/ru/document/?id_4=118377-proekt_natsionalnaya_strategiya_povysheniya_finansovoi_gramotnosti_2017-2023_gg (In Russ.).
Tikhnov, A. A. (2019). Dynamics of financial and consumer behavior of Russians in 2003–2018. Journal of Institutional Studies, 11(3), 153–169. DOI: 10.17835/2076- 6297.2019.11.3.153-169 (In Russ.).
Urri, D. (2019). What does the future look like? Moscow: Delo (In Russ.).
Frolova E. V., Matveeva V. D. (2021). Development of financial literacy of youth in modern Russian conditions. Problems of modern education, 3, 118–129. DOI: 10.31862/2218-8711-2021-3-118-129 (In Russ.).
Doepke, M., Zilibotti, F. (2008). Occupational Choice and the Spirit of Capitalism. The Quarterly Journal of Economics. MIT Press, 123(2), 747–793. DOI 10.3386/w12917 https://www.nber.org/papers/w12917