FACTORS OF PROFESSIONAL BURNOUT OF TEACHERS AS A SYSTEM MANAGEMENT PROBLEM IN THE SPHERE OF EDUCATION

Main Article Content

Anna V. Stol Email: stolav@isi-rb.ru

Abstract

The article examines the factors of professional burnout of teachers in Russia and Bashkortostan, including on the basis of a survey conducted by the working group of the Institute for Strategic Studies of the Academy of Sciences of the Republic of Belarus to discuss the optimization of the load on teachers of general education organizations at the Parliamentary hearings of the State Assembly - Kurultai of the Republic of Bashkortostan. Burnout factors are considered: features of the teaching profession, uncontrollable and increased workload, quality of feedback (support from the administration, relations with parents), lack of clarity of roles (changes in requirements) and freedom in decision-making, work experience, age, gender factor. It is concluded the problem of professional burnout is associated with the management system in the field of education, the level of wages, non-standardized and uncontrolled workload, lack of prevention and timely assistance, as well as, to a small extent, the gender factor. This means that the solution of the issue should be systemic and complex.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Stol, A. V. (2023). FACTORS OF PROFESSIONAL BURNOUT OF TEACHERS AS A SYSTEM MANAGEMENT PROBLEM IN THE SPHERE OF EDUCATION. Society and Security Insights, 6(4), 108-124. https://doi.org/10.14258/SSI(2023)4-07
Section
STATE, CIVIL SOCIETY AND STABILITY
Author Biography

Anna V. Stol, Institute for Strategic Studies GBNU Academy of Sciences

Cand. Sci. (Economics), Associate Professor, Leading Researcher, Center for the Study of the Social Development of the Region, Institute for Strategic Studies of the Academy of Sciences of the Republic of Bashkortostan, Ufa, Russia.

References

Антонов С. Смагин А. Сколько на самом деле получают учителя. И хватает ли в российских школах преподавателей // Тинькофф журнал, 22.06.20. URL: https://journal.tinkoff.ru/pedstat/ (дата обращения: 20.07.2023).

Быкина Г.Н. Профессиональное выгорание педагогов и пути его преодоления // Профобразование, 26.10.2020. URL: проф-обр.рф/blog/2020-10-26-1629 (дата обращения: 15.08.2022).

Всемирная организация здравоохранения. Выгорание QD85. URL: https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/129180281 (дата обращения: 20.04.2022).

Горина Т.В. Профессиональное выгорание представителей социономических профессий с разным уровнем рефлексивности: магистерская дис. по программе «37.04.01 – Психология», «Психологическое консультирование». Екатеринбург, 2019. URL: http://elar.uspu.ru/bitstream/uspu/13136/2/Gorina.pdf (дата обращения: 15.07.2022).

Гунзунова Б.А. Компоненты эмоционального выгорания у различных категорий педагогических работников // Мир науки, культуры, образования, МНКО. 2016. №1 (56). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/komponenty-emotsionalnogo-vygoraniya-u-razlichnyh-kategoriy-pedagogicheskih-rabotnikov (дата обращения: 31.07.2023).

Егорышев С.В. Эмоциональное выгорание учителей как фактор снижения эффективности их профессиональной деятельности // Вестник РУДН. 2023. № 1. С. 61-73.

Курганова И. Ю. Эмоциональное выгорание в деятельности педагога // Образование. Карьера. Общество. 2013. №3 (39). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/emotsionalnoe-vygoranie-v-deyatelnosti-pedagoga (дата обращения: 15.08.2022).

Московская М.С., Булыгина В.Г. Гендерные различия в восприятии стресса у работников следственных органов [Электронный ресурс] // Психология и право. 2018. Том 8. № 3. С. 97–110. DOI: 10.17759/psylaw.2018080307. URL: https://psyjournals.ru/journals/psylaw/archive/2018_n3/95100 (дата обращения 24.07.2022).

Всемирная организация здравоохранения. МКБ-11. Международная классификация болезней 11 пересмотра. URL: https://icd.who.int/ru (дата обращения: 20.07.2023).

«Мне страшно приходить на работу»: 5 профессий, в которых люди чаще всего выгорают // Цех, 14.07.2020. URL: https://zeh.media/praktika/rabota/8175604-professii-v-kotorykh-rabotniki-chashche-vsego-vygorayut (дата обращения: 25.07.2023) по материалу These 9 Jobs Are Most at Risk of Workplace Burnout // Inverse, JUNE 5, 2019 // https://www.inverse.com/article/56412-world-health-organization-job-burnout-signs-you-have-it-who-s-most-at-risk.

Проничева М.М., Булыгина В.Г., Московская М.С. Современные исследования синдрома эмоционального выгорания у специалистов профессий социальной сферы // Социальная и клиническая психиатрия, 2018. т. 28. № 4. URL: https://psychiatr.ru/files/magazines/2018_12_scp_1406.pdf (дата обращения: 15.09.2022).

Профсоюз «Учитель». Профсоюз «Учитель» выпустил брошюру «Нормативное регулирование отчетности учителей». 28.03.2018. URL: https://pedagog-prof.org/nizhegorodskaya-oblast/profsoyuz-uchitel-vypustil-broshyuru-normativnoe-regulirovanie-otchetnosti-uchitelej/ (дата обращения 25.07.2023).

Профсоюз «Учитель». Рабочее время учителя. 01.12.2020. URL: https://pedagog-prof.org/stati/rabochee-vremya-uchitelya/ (дата обращения 25.07.2023).

Профсоюз «Учитель». Чиновники! Оставьте школу в покое! Дайте учителям учить детей! // change.org, март 2022. URL: https://www.change.org/p/чиновники-оставьте-школу-в-покое-дайте-учителям-учить-детей (дата обращения 10.04.2022).

Профсоюз «Учитель». Чтобы получить среднюю зарплату, учитель должен работать 65 часов в неделю! Стартовала акция «секундомер». 2.04.2015 URL: https://pedagog-prof.org/udmurtskaya-respublika/chtoby-poluchit-srednyuyu-zarplatu-uchitel-dolzhen-rabotat-65-chasov-v-nedelyu-startovala-aktsiya-trudovoj-sekundomer/ (дата обращения 25.07.2023).

РБК. Почти четверть россиян заявили о выгорании на работе // РБК, 19.04.2021. URL: https://www.rbc.ru/rbcfreenews/607cbfde9a7947846ed5a6fa (дата обращения 25.07.2022).

Российское образование, федеральный портал. Что такое финская школа // Российское образование, федеральный портал, 17.10.2019. URL: https://edu.ru/news/mezhdunarodnyy-opyt/chto-takoe-finskaya-shkola/ (дата обращения 25.07.2022).

Селина М.В. // IQ.HSE, 15.05.2023 // Burn IT out. Как выгорают ИТ-специалисты – чем дольше в профессии, тем выше риски. URL: https://iq.hse.ru/news/833393753.html (дата обращения 24.07.2022).

Столь А.В. Глава 2.4 «Оценка влияния социальной инфраструктуры муниципальных образований на демографические процессы» в кн. Республика Башкорстостан. Демографический доклад. Выпуск 5: научное издание / под ред. В.Л. Сафвичева, Г.Ф Ахметовой, Р.М. Валиахметова, Я.А. Скрябиной, Р.Н. Комлевой, И.Б. Утяшевой. – Уфа: РИЦ УУНиТ, 2023. – 304 с. С. 184. URL: https://clck.ru/352wiC (дата обращения: 25.07.2023).

Эрикссон С. Обучение, ориентированное на ученика. На примере финской системы образования // Forbes Education, 8.07.2021. URL: https://education.forbes.ru/authors/obuchenie-orientirovannoe-na-uchenika#:~:text=Финские%20школьники%20чувствуют%20себя%20более,основных%20принципов%20финской%20образовательной%20системы. (дата обращения 27.07.2023).

Яндекс. 75% российских учителей испытывают профессиональное выгорание // Яндекс, новости, 22.12.2020. URL: https://yandex.ru/company/services_news/2020/22-12-2020. (дата обращения: 17.06.2022).

RuBrain. ВОЗ считает, что выгорание на работе стало большой проблемой // RuBrain, 3.09.2020. URL: https://habr.com/ru/post/517702/ (дата обращения: 20.07.2023).

American University, School Of Education. Addressing Teacher Burnout: Causes, Symptoms, and Strategies. The Effect of teacher Burnout on Students. URL: https://soeonline.american.edu/blog/teacher-burnout (дата обращения: 15.07.2022).

Arvidsson, I., Leo, U., Larsson, A. et al. Burnout among school teachers: quantitative and qualitative results from a follow-up study in southern Sweden. BMC Public Health 19, 655 (2019). https://doi.org/10.1186/s12889-019-6972-1 // URL: https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-019-6972-1#citeas (дата обращения 20.06.2022).

Council for creative education, Finland. Introduction to Finland Education. URL: https://www.ccefinland.org/finedu (дата обращения 20.07.2022).

Roger R. Hock. Professional Burnout among Public School Teachers // Public Personnel Management. Том: 17 выпуск: 2, стр.: 167-189. Выпуск опубликован: 1.06.1988 г. URL: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/009102608801700207?journalCode=ppmd (дата обращения: 15.08.2022).

Salmela-Aro K, Hietajärvi L, Lonka K. Work Burnout and Engagement Profiles Among Teachers. Front Psychol. 2019 Oct 4;10:2254. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02254. PMID: 31636591; PMCID: PMC6787897.

Scott E. Burnout Symptoms and Treatment. Verywell Mind, May 23, 2022. URL: https://www.verywellmind.com/stress-and-burnout-symptoms-and-causes-3144516 (дата обращения: 15.08.2022).

Stillman J. How Burnout Physically Changes Your Brain (It's Not Pretty). AUG 9, 2022 URL: https://www.inc.com/jessica-stillman/burnout-brain-chemistry-mental-health.html (дата обращения: 10.04.2022).

Stillman J. 745,000 People a Year Die From Working Long Hours. 3 Ways Your 55-Plus-Hour Weeks Are Killing YouRegularly putting in more than 55 hours a week could literally kill you, a new study warns. JUN 2, 2021. URL: https://www.inc.com/jessica-stillman/well-being-work-hours-world-health-organization-research.html (дата обращения: 10.04.2022).

Tikkanen L, Haverinen K, Pyhältö K, Pietarinen J and Soini T (2022) Differences in Teacher Burnout Between Schools: Exploring the Effect of Proactive Strategies on Burnout Trajectories. Front. Educ. 7:858896. doi: 10.3389/feduc.2022.858896. URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2022.858896/full (дата обращения: 15.06.2022).
REFERENCES

Antonov S. Smagin A. (2020). How much does a teacher actually earn? And are there enough teachers in Russian schools? Tin'koff zhurnal. URL: https://journal.tinkoff.ru/pedstat/ (In Russ.).

Bykina G.N. (2020). Professional burnout of teachers and ways to overcome it. Profobrazovanie, URL: prof-obr.rf/blog/2020-10-26-1629 (in Russ.).

World Health Organization. QD85 Burnout. URL: https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/129180281.

Gorina T.V. (2019). Professional burnout among representatives of socionomic professions with different levels of reflexivity: magister thesis. Ekaterinburg, http://elar.uspu.ru/bitstream/uspu/13136/2/Gorina.pdf (In Russ.).

Gunzunova B.A. (2016). Components of emotional burnout in various categories of teaching staff. Mir nauki, kul'tury, obrazovanija, MNKO, 1(56), 241-244. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/komponenty-emotsionalnogo-vygoraniya-u-razlichnyh-kategoriy-pedagogicheskih-rabotnikov (In Russ.).

Egoryshev S.V. (2023). Emotional burnout of teachers as a factor in reducing the effectiveness of their professional activities. Vestnik RUDN, 1, 61-73 (In Russ.).

Kurganova I. Ju. (2013). Emotional burnout in the activities of a teacher. Obrazovanie. Kar'era. Obshhestvo, 3(39), 24-26. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/emotsionalnoe-vygoranie-v-deyatelnosti-pedagoga (In Russ.).

Moskovskaja M.S., Bulygina V.G. (2018). Gender differences in the perception of stress among investigators. Psihologija i pravo, 8(3), 97–110. https://doi.org/10.17759/psylaw.2018080307. URL: https://psyjournals.ru/journals/psylaw/archive/2018_n3/95100 (In Russ.).

World Health Organization. ICD-11. International Classification of Diseases 11th revision. URL: https://icd.who.int/ru.

«I’m scared to come to work»: 5 professions in which people most often burn out. (2020). Ceh. URL: https://zeh.media/praktika/rabota/8175604-professii-v-kotorykh-rabotniki-chashche-vsego-vygorayut. According to material These 9 Jobs Are Most at Risk of Workplace Burnout. Inverse, June 5, 2019. URL: https://www.inverse.com/article/56412-world-health-organization-job-burnout-signs-you-have-it-who-s-most-at-risk. (In Russ.).

Pronicheva M.M., Bulygina V.G., Moskovskaja M.S. (2018). Modern studies of emotional burnout syndrome among specialists in the social sphere. Social'naja i klinicheskaja psihiatrija, 28(4). URL: https://psychiatr.ru/files/magazines/2018_12_scp_1406.pdf (In Russ.).

Profsojuz «Uchitel'». (2018). The «Teacher» trade union has released a brochure «Regulatory Regulation of Teacher Accountability». URL: https://pedagog-prof.org/nizhegorodskaya-oblast/profsoyuz-uchitel-vypustil-broshyuru-normativnoe-regulirovanie-otchetnosti-uchitelej/ (In Russ.).

Profsojuz «Uchitel'». (2020). Teacher's working hours. URL: https://pedagog-prof.org/stati/rabochee-vremya-uchitelya/ (In Russ.).

Profsojuz «Uchitel'». (2022). Officials! Leave school alone! Let the teachers teach the children! URL: https://www.change.org/p/chinovniki-ostav'te-shkolu-v-pokoe-dajte-uchiteljam-uchit'- (In Russ.).
Profsojuz «Uchitel'». (2015). To receive the average salary, a teacher must work 65 hours a week! The stopwatch campaign has started. URL: https://pedagog-prof.org/udmurtskaya-respublika/chtoby-poluchit-srednyuyu-zarplatu-uchitel-dolzhen-rabotat-65-chasov-v-nedelyu-startovala-aktsiya-trudovoj-sekundomer/ (In Russ.).

RBC (2021). Almost a quarter of Russians reported burnout at work. RBC. URL: https://www.rbc.ru/rbcfreenews/607cbfde9a7947846ed5a6fa

Rossijskoe obrazovanie, federal'nyj portal. (2019). What is a Finnish school. Rossijskoe obrazovanie, federal'nyj portal. URL: https://edu.ru/news/mezhdunarodnyy-opyt/chto-takoe-finskaya-shkola/ (In Russ.).

Selina M.V. (2023). IQ.HSE. Burn IT out. How do IT specialists burn out? The longer they stay in the profession, the higher the risks. URL: https://iq.hse.ru/news/833393753.html (in Russ.).

Stol A.V. (2023). Assessing the impact of social infrastructure of municipalities on demographic processes. In Savichev V.L. & etc (Ed.), Republic of Bashkortostan. Demographic report. Issue 5: scientific publication (pp. 184). Ufa: RIC UUNiT. URL: https://clck.ru/352wiC.

Jeriksson S. (2021). Learner-centered learning. Using the example of the Finnish education system. Forbes Education. URL: https://education.forbes.ru/authors/obuchenie-orientirovannoe-na-uchenika#:~:text=Finskie%20shkol'niki%20chuvstvujut%20sebja%20bolee,osnovnyh%20
principov%20finskoj%20obrazovatel'noj%20sistemy (In Russ.).

Yandex (2020). 75% of Russian teachers experience professional burnout. Yandex, novosti. URL: https://yandex.ru/company/services_news/2020/22-12-2020 (In Russ.).

RuBrain (2020). WHO says burnout at work has become a big problem. RuBrain. URL: https://habr.com/ru/post/517702/ (In Russ.).

American University (2021). School Of Education. Addressing Teacher Burnout: Causes, Symptoms, and Strategies. The Effect of teacher Burnout on Students. URL: https://soeonline.american.edu/blog/teacher-burnout.

Arvidsson, I., Leo, U., Larsson, A. et al. (2019). Burnout among school teachers: quantitative and qualitative results from a follow-up study in southern Sweden. BMC Public Health 19, 655 https://doi.org/10.1186/s12889-019-6972-1. URL: https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-019-6972-1#citeas.

Council for creative education, Finland. Introduction to Finland Education. URL: https://www.ccefinland.org/finedu.

Roger R. Hock. (1988). Professional Burnout among Public School Teachers. Public Personnel Management, 17(2), 167-189. URL: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/009102608801700207?journalCode=ppmd.

Salmela-Aro K, Hietajärvi L, Lonka K. (2019). Work Burnout and Engagement Profiles Among Teachers. Front Psychol. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02254.

Scott E. (2022). Burnout Symptoms and Treatment. Verywell Mind. URL: https://www.verywellmind.com/stress-and-burnout-symptoms-and-causes-3144516.

Stillman J. (2022). How Burnout Physically Changes Your Brain (It's Not Pretty). URL: https://www.inc.com/jessica-stillman/burnout-brain-chemistry-mental-health.html.

Stillman J. (2021). 745,000 People a Year Die From Working Long Hours. 3 Ways Your 55-Plus-Hour Weeks Are Killing YouRegularly putting in more than 55 hours a week could literally kill you, a new study warns. URL: https://www.inc.com/jessica-stillman/well-being-work-hours-world-health-organization-research.html.
Tikkanen L., Haverinen K., Pyhältö K, Pietarinen J. and Soini T. (2022). Differences in Teacher Burnout Between Schools: Exploring the Effect of Proactive Strategies on Burnout Trajectories. Front. Educ. doi: 10.3389/feduc.2022.858896. URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2022.858896/full.