QUALITY OF WORK OF CHILDREN'S RECREATION AND HEALTH ORGANIZATIONS AS ASSESSED BY PARENTS

Main Article Content

Irina V. Dolgorukova Email: div0607@gmail.com
Irina V. Shavyrina Email: ShavyrinaIV@rgsu.net

Abstract

The purpose of this work is to identify the quality of work of recreation and recreation organizations for children based on a sociological assessment of parental feedback. The article analyzes the key indicators of the quality of children's recreation and recreation, including the quality of the material and technical base of institutions, the system of ensuring the safety of children, the quality of nutrition and medical care, and others. The regulatory and legal bases for the organization of children's recreation and recreation and the key features of its organization in the regions of the Russian Federation were highlighted. To identify key trends, the results of representative studies conducted by major sociological centers such as VTSIOM, NAFI and others were used. The work is also based on the results obtained by the authors during a sociological study of the organization of recreation and recreation for children, an assessment of the quality and satisfaction with children's recreation, conducted on the basis of the Russian State Social University in the fall of 2023. The participants were selected according to the following criteria: residence in the territory of the Russian Federation, the presence of children /grandchildren aged 7 to 18 years. The most popular formats of children's recreation and recreation, key indicators of the quality of recreational activities for children on vacation were analyzed. According to the results of the study, common methods of working with children in Russian organizations of children's recreation and recreation were identified. The scientific novelty of the research lies in the identification and measurement of key indicators of the quality of child.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Dolgorukova, I. V., & Shavyrina, I. V. (2024). QUALITY OF WORK OF CHILDREN’S RECREATION AND HEALTH ORGANIZATIONS AS ASSESSED BY PARENTS. Society and Security Insights, 7(1), 103-115. https://doi.org/10.14258/SSI(2024)1-07
Section
SOCIAL, CULTURAL, HISTORICAL STUDIES AND SECURITY
Author Biographies

Irina V. Dolgorukova, Russian State Social University

Dr. Sci. (Sociology), Professor at the Department of Sociology, Ethnography and Sociometry, Russian State Social University, Moscow, Russia.

Irina V. Shavyrina, Russian State Social University (RGSU)

Cand. Sci. (Sociology), Associate Professor at the Department of Sociology, Ethnography and Sociometry, Russian State Social University, Moscow, Russia.

References

Бирич И.А., Бессонов Б.Н., Кондратьев В.М. и др. Гуманизм и пути развития российского образования: коллектив. моногр. Москва: Издательский дом Русская философия, 2023. 210 с.
В Коми 700 детей участники СВО смогут летом бесплатно отдохнуть и оздоровиться / Комиинформ // URL: https://komiinform.ru/news/248290/ (дата обращения: 08.02.2024).
Ветитнев А.М., Оргина Е.В. Региональные особенности организации отдыха и оздоровления детей в новых нормативно-правовых и экономических условиях // Сервис plus. 2012. № 1. С. 20-29.
Волгунов В.А., Зайкин М.И. Воспитательная среда детского оздоровительного лагеря: Модель, принципы и условия формирования. Н. Новгород: «Растр-НН», 2005. 238 с.
Всероссийский социологический опрос. 41% родителей хотели бы воспользоваться программой детского туристического кешбэка / Исследование НАФИ (2022 год) // URL: https://nafi.ru/analytics/41-roditeley-vospolzuyutsya-programmoy-detskogo-turisticheskogo-keshbeka-/ (дата обращения: 10.02.2024).
Дети Арктики-2023: работает программа по организации детского отдыха. URL: https://arkhangelsk.er.ru/activity/news/deti-arktiki-2023-rabotaet-programma-po-organizacii-detskogo-otdyha (дата обращения: 08.02.2024).
Дети летом: дома или в лагере? 2022 год, отдыха ВЦИОМ. URL: https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/deti-letom-doma-ili-v-lagere (дата обращения: 10.02.2024).
Джеус, А. В. Детское лагерное движение России // Народное образование. 2011. № 3(1406). С. 32-36.
Для ямальских школьников впервые организуют билингвальные смены в летних лагерях. URL: https://leto.yanao.ru/news/23/ (дата обращения: 08.02.2024).
Козырева Т.В. Взаимодействие социальных и личностных факторов развития инновационных процессов в образовании // Личность в процессе социализации: Коллективная монография / Под ред. В.А. Мищенко. Ханты-Мансийск: Югорский государственный университет, 2015. С. 212-234.
Левитская А.А. Государственная политика в сфере отдыха и оздоровления учащихся // Народное образование. 2012. № 3(1416). С. 11-14.
Лушкина Н. П., Барабанова Н.А., Литвинова Е.В. Особенности образа жизни детей, находящихся на отдыхе во всероссийском детском центре «Орленок» // Российская академия медицинских наук. Бюллетень Национального научно-исследовательского института общественного здоровья. 2005. № 4. С. 80-84.
Попова Л.В. Особенности менторства как формы сотрудничества и развития в образовании одаренных обучающихся // Нижегородское образование. 2018. № 2. С. 4-9.
Сорочинская Е. Н. Проблема совершенствования парадигмы социального воспитания // Педагогическое образование в России. 2010. № 1. С. 18-24.
Суховейко Г.С. Детский оздоровительный отдых как неотъемлемая часть современной социальной политики: Тезисы научно-практической конференции, Новосибирск, 19–20 февраля 2007 г. Новосибирск: Центр Гуманитарной литературы, 2007. 96 с.
Тематическая смена в рамках губернаторского проекта «Артек Ярославии / Департамент образования // URL: https://www.yarregion.ru/depts/dobr/Pages/Artek_Yaroslavii.aspx (дата обращения: 08.02.2024).
Юров А.А. Совершенствование государственных механизмов развития системы детского оздоровления (на материалах Краснодарского края): дис. … канд. экон. наук. Сочи, 2011.173 с.

REFERENCES
Birich, I.A., Bessonov, B.N., Kondratiev, V.M. et al. (2023). Humanism and the ways of development of Russian education: the collective: Moscow : Izdatel'skij dom Russkaya filosofiya (In Russ.).
In Komi, 700 children of the participants will be able to relax and improve their health in the summer for free. https://komiinform.ru/news/248290 / (In Russ.).
Vetitnev, A.M. (2012). Regional features of the organization of recreation and recreation for children in new regulatory and economic conditions. Service plus. 1, 20-29. (In Russ.).
Volgunov, V.A. (2005). Educational environment of a children's health camp: Model, principles and conditions of formation. N. Novgorod: "Rastr-NN" (In Russ.).
All-Russian sociological survey. 41% of parents would like to use the children's travel cashback program. NAFI Research (2022). https://nafi.ru/analytics/41-roditeley-vospolzuyutsya-programmoy-detskogo-turisticheskogo-keshbeka -/ (In Russ.).
Children of the Arctic-2023: there is a program for organizing children's recreation. https://arkhangelsk.er.ru/activity/news/deti-arktiki-2023-rabotaet-programma-po-organizacii-detskogo-otdyha (In Russ.).
Children in summer: at home or at camp? The year 2022, VTSIOM recreation. https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/deti-letom-doma-ili-v-lagere (In Russ.).
Dzheus, A.V. (2011). The children's camp movement of Russia. Narodnoe obrazovanie. 3 (1406). 32-36 (In Russ.).
Bilingual shifts in summer camps are organized for Yamal schoolchildren for the first time. https://leto .yanao.ru/news/23 / (In Russ.).
Kozyreva, T.V. (2015). Personality in the process of socialization. In V.A. Mishchenko (Ed.), Interaction of social and personal factors in the development of innovative processes in education (pp. 212-234). Khanty-Mansiysk : YUgorskij gosudarstvennyj universitet (In Russ.).
Levitskaya, A.A. (2012). State policy in the field of recreation and health improvement of students. Narodnoe obrazovanie. 3 (1416). 11-14 (In Russ.).
Lushkina, N.P., Barabanova, N.A., Litvinova E.V. (2005). Features of the lifestyle of children on vacation at the All-Russian children's center "Orlenok". The Russian Academy of Medical Sciences. Bulletin of the National Research Institute of Public Health. 4. 80-84 (In Russ.).
Popova, L.V. (2018). Features of mentoring as a form of cooperation and development in the education of gifted students. Nizhegorodskoe obrazovanie. 2. 4-9 (In Russ.).
Sorochinskaya, E.N. (2010). The problem of improving the paradigm of social education / E. N. Sorochinskaya. Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. 1. 18-24 (In Russ.).
Sukhoveyko, G.S. (2007). Children's health recreation as an integral part of modern social policy. Novosibirsk: Centr Gumanitarnoj literatury (In Russ.).
Thematic shift within the framework of the governor's project "Artek Yaroslavii". https://www.yarregion.ru/depts/dobr/Pages/Artek_Yaroslavii.aspx.
Yurov, A.A. (2011). Improvement of state mechanisms for the development of the child health improvement system (based on the materials of the Krasnodar Territory) (PhD thesis). https://new-disser.ru/_avtoreferats/01005390717.pdf (In Russ.).