OPPORTUNITIES AND PROSPECTS FOR USING NAVIGATION APPLICATIONS IN GUIDED TOURS

  • A.V. Metelev Altai State University Email: metalex10@mail.ru
Keywords: tourism, geo-information technologies, navigation apps, sightseeing tours, guided tours

Abstract

Geoinformation technologies have been widely used in the field of tourism to solve a variety of problems, including tourism and recreational design and in the design process of tourism products. In the last decade, navigation applications have become widespread and have been actively used in tourism. Unlike instructor guides, tour guides use them much less often. Meanwhile, a possible option for providing additional free services to clients to attract attention to a particular tourism product and promote it could be to provide tourists with GPS tracks of routes for each day of the tour, indicating points of departure and arrival, meals, and stops for inspection of objects tourist visit. The purpose of this study is to identify the possibilities and prospects for using navigation applications in sightseeing tours.

The study was conducted based on the results of a questionnaire survey of tourists, which showed that respondents, most of whom were over 35 years old, usually had experience using navigation applications (Yandex maps, 2GIS, and Google Maps). But tourists (with rare exceptions) turned out to be ‘technically’ not prepared to use applications with functionality to familiarize themselves with the tracks of the tour routes. At the same time, most of them showed interest in receiving tracks of the main tour routes from the guide.

Therefore, providing tourists with GPS tracks of routes is possible, but it requires the guide not only to create and provide the tracks themselves, but also to advise tourists about installing applications on their devices that allow them to import tracks and work offline. And tourists must be prepared (or be prepared by a guide) not only to express a desire to receive tracks, but also to spend time and space on their device to install a new navigation application for them. Considering that, according to the survey results, the Maps.me navigation application is relatively well known to tourists, and, in addition, that this service is free, relatively affordable to install, easy to use, and takes up little space in the device memory, it is proposed to recommend it to tourists it is used to import GPS tracks of the main tour routes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Вайсброт И.А., Ямских Г.Ю., Чернов В.И., Орлова О.С. Роль геоинформационных технологий в развитии экологического туризма Красноярской дестинации // Географическая среда и живые системы. 2022. № 1. С. 93-109. DOI https://doi.org/10.18384/2712-7621-2022-1-93-109 .

Дмитрук Г.А., Дмитрук Н.Г. Методика применения ГИС при планировании и прохождении туристских веломаршрутов // География: развитие науки и образования: Сборник статей по материалам ежегодной международной научно-практической конференции LXXIV Герценовские чтения, Санкт-Петербург, 21–23 апреля 2021 года / Отв. редакторы С.И. Богданов, Д.А. Субетто, А.Н. Паранина. Том 2. Санкт-Петербург: Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, 2021. С. 314-319.

Лапидус Л.В., Гостилович А.О., Омарова Ш.А. Особенности проникновения цифровых технологий в жизнь поколения Z: ценности, поведенческие паттерны и потребительские привычки интернет-поколения // Государственное управление. Электронный вестник. 2020. № 83. С. 271-293. DOI https://doi.org/10.24411/2070-1381-2020-10119 .

Миронова О.А. Проблемы и задачи цифрового образования в России в контексте теории поколений // Вестник Ростовского государственного экономического университета (РИНХ). 2019. № 1(65). С. 51-63.

Муминова С.Р., Феоктистова В.М., Вагина У.В. Инновации в туризме на основе информационных технологий // Сервис в России и за рубежом. 2018. Т. 12, № 1(79). С. 6-15. DOI https://doi.org/10.24411/1995-042X-2018-10101 .

Ожиганова Е.М. Теория поколений Н. Хоува и В. Штрауса. Возможности практического применения // Бизнес-образование в экономике знаний. 2015. № 1(1). С. 94-97.

Тимакова Р.Т. Геоинформационные технологии в туристском проектировании // Экономические исследования и разработки. 2022. № 10. С. 56-63. DOI 10.54092/25420208_2022_10_56.

Шереметов Р.Х. Анализ возможностей ГИС-технологий в туристской деятельности // Туризм и рекреация: инновации и ГИС-технологии: Материалы XIV Международной научно-практической конференции, Астрахань, 27–28 мая 2022 года / Составители: И.С. Шарова, Г.В. Крыжновская, М.М. Иолин. Астрахань: Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Астраханский государственный университет», 2022. С. 26-29.

Браузеры в России // Яндекс.Радар. Электронный ресурс: https://radar.yandex.ru/browsers (дата обращения: 06.10.2024).

Наша цифровая повседневность // ВЦИОМ Новости. Электронный ресурс: https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/nasha-cifrovaja-povsednevnost (дата обращения: 06.10.2024)

Strauss W., Howe N. The Fourth Turning: What the Cycles of History Tell Us About America's Next Rendezvous with Destiny. Crown, 1997. 400 p.

REFERENCES

Brauzery v Rossii. Jandeks.Radar. Available from: https://radar.yandex.ru/browsers (accessed on 06.10.2024) (In Russian).

Dmitruk G.A., Dmitruk N.G. Metodika primenenija GIS pri planirovanii i prohozhdenii turistskih velomarshrutov. Geografija: razvitie nauki i obrazovanija: Procced. Annual Sci. Conf. LXXIV Gercenovskie chtenija, Saint Petersburg, 21–23.04.2021. Saint Petersburg: Herzen Russian State Pedagogical University, 2021:314-319. (In Russian).

Lapidus L.V., Gostilovich A.O., Omarova Sh.A. Osobennosti proniknovenija cifrovyh tehnologij v zhizn' pokolenija Z: cennosti, povedencheskie patterny i potrebitel'skie privychki internet-pokolenija. Gosudarstvennoe upravlenie. Jelektronnyj vestnik. 2020, 83:271-293. https://doi.org/10.24411/2070-1381-2020-10119.

Mironova O.A. Problemy i zadachi cifrovogo obrazovanija v Rossii v kontekste teorii pokolenij. Vestnik Rostovskogo gosudarstvennogo jekonomicheskogo universiteta (RINH). 2019, 1(65):51-63. (In Russian).

Muminova S.R., Feoktistova V.M., Vagina U.V. Innovacii v turizme na osnove informacionnyh tehnologij. Servis v Rossii i za rubezhom. 2018, 12, 1(79): 6-15. https://doi.org/10.24411/1995-042X-2018-10101.

Nasha cifrovaja povsednevnost'. VCIOM Novosti. Available from: https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/nasha-cifrovaja-povsednevnost (accessed on 06.10.2024 (In Russian).

Ozhiganova E.M. Teorija pokolenij N. Houva i V. Shtrausa. Vozmozhnosti prakticheskogo primenenija. Biznes-obrazovanie v jekonomike znanij. 2015, 1(1):94-97. (In Russian).

Sheremetov R.H. Analiz vozmozhnostej GIS-tehnologij v turistskoj dejatel'nosti. Turizm i rekreacija: innovacii i GIS-tehnologii: proceed. XIV Int. Sci. Conf. Astrahan', 27–28.05.2022. Astrahan': Astrakhan State Unversity, 2022. P. 26-29. (In Russian).

Strauss W., Howe N. The Fourth Turning: What the Cycles of History Tell Us About America's Next Rendezvous with Destiny. Crown, 1997. 400 p.

Timakova R.T. Geoinformacionnye tehnologii v turistskom proektirovanii. Jekonomicheskie issledovanija i razrabotki. 2022, 10:56-63. https://doi.org/10.54092/25420208_2022_10_56.

Vajsbrot I.A., Jamskih G.Ju., Chernov V.I., Orlova O.S. Rol' geoinformacionnyh tehnologij v razvitii jekologicheskogo turizma Krasnojarskoj destinacii. Geograficheskaja sreda i zhivye sistemy. 2022, 1:93-109. https://doi.org/10.24411/1995-042X-2018-10101

Published
2024-10-27
How to Cite
Metelev A. OPPORTUNITIES AND PROSPECTS FOR USING NAVIGATION APPLICATIONS IN GUIDED TOURS // Siberian Journal of Tourism and Economic, 2024, № 16-17. P. 87-95. URL: http://journal.asu.ru/st/article/view/16044.
Section
ТЕОРИЯ И МЕТОДОЛОГИЯ ТУРИЗМА