ON SOME ASPECTS OF THE INFLUENCE OF LOCAL FEATURES AND HISTORICAL TRADITIONS ON THE IMAGE OF A TERRITORY (BASED ON THE MATERIALS OF THE ALTAI REGION AND THE CITY OF BARNAUL)

УДК 338.222

  • L. A. Kapustyan Altai State University (Barnaul, Russia) Email: s.kapustyan@mail.ru
  • V. G. Lyakisheva Altai State University (Barnaul, Russia) Email: valbarnaul22@gmail.com
  • A. S. Kapustyan Altai State University (Barnaul, Russia) Email: kapustyannastya@mail.ru
Keywords: Altai region, Barnaul city, territory, image, historical and local traditions, socio-economic development, investment attractiveness

Abstract

The authors of the article are lucky to live in one of the most remarkable regions included in the 89 subjects of the Russian Federation — Altai Krai. At the same time, our region is often briefly called by one word — «Altai». However, this name fully applies to the Altai Republic, found in the territories of Kazakhstan, China, Mongolia, which dictates the need to emphasize the uniqueness, local characteristics and features of the identity of our region. The reason for writing the article were significant events for the Altai Territory and its administrative center — the city of Barnaul in 2024 — the 85th anniversary of the representative authority of the region and the 30th anniversary of the representative body of the regional capital — the Barnaul City Duma of the modern (postSoviet) period. The purpose of this study was to continue studying the topic of the relationship between history and modernity in the process of managing the territories of regions and municipalities. Attention is focused on a number of aspects that influence the formation of the image of the region and the city of Barnaul, increasing the level of their socio-economic development and investment attractiveness. Based on the dynamic questionnaire survey, a comparative analysis of the survey results was conducted.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

L. A. Kapustyan, Altai State University (Barnaul, Russia)

кандидат экономических наук, доцент кафедры региональной экономики и управления

V. G. Lyakisheva, Altai State University (Barnaul, Russia)

доцент кафедры региональной экономики и управления

A. S. Kapustyan, Altai State University (Barnaul, Russia)

преподаватель кафедры трудового, экологического права и гражданского процесса

References

Конституция Российской Федерации (принята всенародным голосованием 12.12.1993 с изменениями, одобренными в ходе общероссийского голосования 01.07.2020) // Собрание законодательства РФ. 01.07.2020. № 31. Ст. 4398.

Послание Президента Федеральному Собранию 28 февраля 2024. Официальный сайт Президента России. URL: http://kremlin.ru/events/president/news/73585 (дата обращения: 10.07.2024).

Краснов С. В., Лякишева В. Г. Барнаульское городское самоуправление: некоторые историографические аспекты 140-летнего пути // Известия Алтайского государственного университета. 2017. № 2 (94). С. 183-187. DOI:10.14258/izvasu (2017) 2-31.

Важенина И. С. О сущности бренда территории // Экономика региона. 2017. № 3. С. 18-23.

Имидж России: концепция национального и территориального брендинга / И. А. Василенко, Е. В. Василенко, В. Н. Ляпоров, А. Н. Люлько; под ред. И. А. Василенко. М., 2012. 222 с.

Чернышов Ю. Г. Историко-культурное наследие и формирование имиджа региона (к итогам дискуссии) // Дневник Алтайской школы политических исследований № 39. Современная Россия и мир: альтернативы развития (Историко-культурное наследие и формирование имиджа региона): сборник научных статей / под ред. Ю. Г. Чернышова. Барнаул, 2023. С. 11.

Панкрухин А. П. Маркетинг территорий. СПб., 2006. 416 с.

Краснов С. В., Лякишева В. Г., Добрынина И. Ю. Формирование имиджа городского округа — г. Барнаула Алтайского края: теория и практика, история и современность // Алтайский Вестник государственной и муниципальной службы. 2018. № 16. С. 9-20.

Мищенко Вал. В., Лякишева В. Г., Добрынина И. Ю. Создание и продвижение региональных брендов и торговых марок местной продукции как важный фактор формирования позитивного имиджа Алтайского края // Экономика Профессия Бизнес. 2019. № 3. С. 69-74. DOI: 10.14258/epb201937.

Роль историко-культурного наследия в формировании имиджей регионов: коллективная монография / под ред. Ю. Г. Чернышова. Барнаул, 2024. 500 с.

Белоусов В. М., Губнелова Н. З. Бренд региона как аспект его экономической идентичности // Крымский научный вестник. 2016. № 6 (12). С. 50-64.

Котлер Ф. Основы маркетинга. Краткий курс. М., 2007. 656 с.

Беляев В. И., Бочаров С. Н., Горянинская О. А., Малахов Р. Г. Маркетинг территорий: методология и методы обоснования стратегических решений развития регионов: монография. Барнаул, 2015. 244 с.

Зотов В. Б. Информационные технологии в государственном и муниципальном управлении: сборник научных статей. М., 2021. С. 71.

Краснов С. В., Лякишева В. Г. О вкладе В. Н. Баварина в развитие Барнаульского городского округа и его роли в совершенствовании городского самоуправления // Известия Алтайского государственного университета. 2023. № 3 (131). С. 23-27. DOI: 10.14258/izvasu (2023) 3-03.

Зотов В. Б. Советы министра: как достичь успехов в карьере (из опыта работы). М., 2023. С. 5.

Краснов С. В. Почетные граждане города Барнаула. 1900-2021. Барнаул, 2022. 196 с.

Фуко М. Интеллектуалы и власть: Избранные политические статьи, выступления и интервью / пер. с франц. Б. М. Скуратова под общ. ред. В. П. Большакова. М., 2006. 320 с.

Ретивых И. В. Глобальные тренды и их влияние на развитие городов // Алтайский Вестник государственной и муниципальной службы. 2020. № 18. С. 28-30.

Лякишева В. Г., Мищенко Вит. В., Кириллов А. А., Чухно А. В. Совершенствование процесса инициативного бюджетирования как реального инструмента регионального социально-экономического развития // Экономика Профессия Бизнес. 2024. № 3. С. 55-63. DOI: 10.14258/epb202438.

Синенко Е. А., Чернышов Ю. Г. Использование образа В. М. Шукшина в имиджформирующей политике Алтайского края (1976-2021 гг.) // Известия Алтайского государственного университета. 2022. № 5 (127). С. 38-45. DOI: 10.14258/izvasu (2022) 5-06.

Щетинин М. П. О людях и во благо людей. М., 2024. 380 с.

Владимир Путин приехал на закрытие выставки «Россия». URL: https://www.vedomosti.ru/politics/articles/2024/07/08/1048686-putin-priehal (дата обращения: 17.07.2024).

REFERENCES

Constitution of the Russian Federation (adopted by popular vote on 12.12.1993 with amendments approved in the course of nationwide voting on 01.07.2020). Collection of Legislation of the Russian Federation. 01.07.2020. No. 31. Art. 4398.

President's Address to the Federal Assembly on February 28, 2024. Official website of the President of Russia. URL: http://kremlin.ru/events/president/news/73585 (date of access: 10.07.2024).

Krasnov S. V., Lyakisheva V. G. Barnaul city self-government: some historiographical aspects of the 140-year journey. Izvestia Altai State University. 2017. No. 2 (94). Рр. 183-187. DOI:10.14258/izvasu 2-31.

Vazhenina I. S. On the essence of the brand territory. Economy of the region. 2011. No 3. Рр. 18-23.

Image of Russia: the concept of national and territorial branding / I. A. Vasilenko, E. V. Vasilenko, V. N. Liaporov, A. N. Lyulko; ed. by I. A. Vasilenko. Мoscow, 2012. 222 p.

Chernyshov Y. G. Historical and cultural heritage and the formation of the image of the region (to the results of the discussion). Diary of the Altai School of Political Studies No. 39. Modern Russia and the world: alternatives of development (Historical and cultural heritage and the formation of the image of the region): collection of scientific articles / edited by Y. G. Chernyshov. Barnaul, 2023. Р. 11.

Pankrukhin A. P. Territory Marketing. St. Petersburg, 2006. 416 р.

Krasnov S. V. Lyakisheva V. G., Dobrynina I. Yu. Formation of the image of the urban district — Barnaul of the Altai territory: theory and practice, history and present time. Altai Bulletin of the State and Municipal Service. 2018. No. 16. Рр. 9-20.

Mishchenko Val. V., Lyakisheva V. G., Dobrynina I. Yu. Creation and promotion of regional brands and trademarks of local products as an important factor in creating a positive image of the Altai Territory. Economics Profession Business. 2019. No. 3. Рр. 69-74. DOI: 10.14258/epb201937.

The role of historical and cultural heritage in shaping the images of regions: collective monograph / edited by Y. G. Chernyshov. Barnaul, 2024. 500 р.

Belousov V. M., Gubnelova N. Z. Brand of the region as an aspect of its economic identity. Crimean scientific herald. 2016. No. 6 (12). Рр. 50-64.

Kotler F. Fundamentals of marketing. Short course. Moscow, 2007. 656 p.

Belyaev V. I., Bocharov S. N., Goryaninskaya O. A., Malakhov R. G. Territory marketing: methodology and methods for substantiating strategic decisions for regional development: a monograph. Barnaul, 2015. 244 p.

Zotov V. B. Information technologies in state and municipal management: collection of scientific articles. Мoscow, 2021. Р. 71.

Krasnov S. V., Lyakisheva V. G. On the contribution of V. N. Bavarin in the development of Barnaul urban district and his role in improving urban self-government. Izvestia Altai State University. 2023. No. 3 (131). Рр. 23-27. DOI: 10.14258/izvasu 3-03.

Zotov V. B. Minister's Tips: How to Achieve Success in Career (from Work Experience). Мoscow, 2023. Р. 5.

Krasnov S. V. Honorable citizens of Barnaul. 1900-2021. Barnaul, 2022. 196 р.

Foucault Michel Intellectuals and Power: Selected Political Articles, Speeches and Interviews / trans. from French Skuratov B. M., general editor. Bolshakova V. P. Moscow, 2006. 320 р.

Retivykh I. V. Global trends and their impact on urban development. Altai Vestnik of State and Municipal Service. 2020. No. 18. Рр. 28-30.

Lyakisheva V. G., Mishchenko Vit. V., Kirillov A. A., Chukhno A. V. Improving the process of participatory budgeting as a real instrument of regional socio-economic development. Economics Profession Business. 2024. No. 3. Pp. 55-63. DOI: 10.14258/epb202438.

Sinenko E. A., Chernyshov Y. G. Using the image of V. M. Shukshin in the image-forming policy of Altai Krai (1976-2021). Izvestiya Altai State University. 2022. No. 5 (127). Рр. 38-45. DOI: 10.14258/izvasu 5-06.

Shchetinin M. P. About people and for the benefit of people. Moscow, 2024. 380 р.

Vladimir Putin arrived for the closing of the exhibition “Russia”. URL: https://www.vedomosti.ru/politics/articles/2024/07/08/1048686-putin-priehal (date of access: 17.07.2024).

Published
2025-03-14
How to Cite
1. Kapustyan L. A., Lyakisheva V. G., Kapustyan A. S. ON SOME ASPECTS OF THE INFLUENCE OF LOCAL FEATURES AND HISTORICAL TRADITIONS ON THE IMAGE OF A TERRITORY (BASED ON THE MATERIALS OF THE ALTAI REGION AND THE CITY OF BARNAUL) // Economics Profession Business, 2025. № 1. P. 54-63. URL: https://journal.asu.ru/ec/article/view/epb202506.
Section
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ

Most read articles by the same author(s)