ON IMPROVING TRADITIONAL FORMATS OF INTERACTION BETWEEN GOVERNMENT AND THE POPULATION AND THE NEED TO IMPLEMENT INNOVATIVE APPROACHES IN THE CONTEXT OF DIGITALIZATION AND IMPLEMENTATION OF CUSTOMER-CENTERED PRINCIPLES

УДК 338.24

  • L. A. Kapustyan Altai State University (Barnaul, Russia) Email: s.kapustyan@mail.ru
  • V. G. Lyakisheva Altai State University (Barnaul, Russia) Email: valbarnaul22@gmail.com
  • Vit. V. Mischenko Altai State University (Barnaul, Russia) Email: m.vitaly53@mail.ru
  • K. B. Polygalova Production Association "Altai Tire Plant" (Barnaul, Russia) Email: xenyapoli845@gmail.com
  • A. A. Sorokina Altai branch of RANEPA (Barnaul, Russia) Email: sorokina-aa@mail.ru
Keywords: state and municipal administration, civil initiatives, digitalization, MFC, client-centricity, personnel, program documents

Abstract

The article emphasizes the relevance of continuing the topic chosen for the study of improving the joint activities of the government and the population on the socio-economic development of the country, its regions and municipalities. The involvement of the authors in the system of state and municipal governance contributes to their conviction that issues of increasing the efficiency of interaction between the state and society are among the highest priorities when discussing various proposals and choosing ways to solve emerging problems in territorial management. Using traditional research methods, the authors pay attention to both the already established practice of parity cooperation in solving local issues (territorial public self-government, initiative projects, etc.) and the study of new approaches dictated by the development of information and communication technologies and innovative mechanisms. A number of features of the management process related to the implementation of the principles and standards of client-centricity introduced in order to improve the quality of services provided to citizens in electronic format are touched upon. Emphasis is placed on the activities of multifunctional centers for the provision of state and municipal services (MFC), the results of a survey of citizens who applied to the MFC of the Altai Territory are presented. The need to improve personnel policy, including training, advanced training and retraining of personnel for the management sphere was noted. Attention is drawn to the importance of timely development, updating and effective implementation of program documents aimed at increasing the level of socio-economic development of the country, its regions, urban and rural areas, as well as the formation of their attractive image.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

L. A. Kapustyan, Altai State University (Barnaul, Russia)

кандидат экономических наук, доцент кафедры региональной экономики и управления

V. G. Lyakisheva, Altai State University (Barnaul, Russia)

доцент кафедры региональной экономики и управления

Vit. V. Mischenko, Altai State University (Barnaul, Russia)

доктор экономических наук, заведующий кафедрой региональной экономики и управления

K. B. Polygalova, Production Association "Altai Tire Plant" (Barnaul, Russia)

помощник руководителя акционерного общества

A. A. Sorokina, Altai branch of RANEPA (Barnaul, Russia)

старший преподаватель кафедры экономики и финансов

References

Говорёнкова Т. М. Читаем Велихова вместе. М., 1999. С. 4.

Послание Президента Федеральному Собранию. URL: http://kremlin.ru/events/president/news/73585 (дата обращения 10.03.2024).

Зотов В. Б. Информационные технологии в государственном и муниципальном управлении (сборник научных статей). М., 2021. 308 с.

Территориальное общественное самоуправление: теория и практика формирования и функционирования: монография / В. В. Мищенко, В. Г. Лякишева, Л. А. Капустян, Я. Н. Мураева; под ред. В. В. Мищенко. Барнаул, 2016. 237 с.

Ломова Н. Г., Милоданова О. И. Диалог гражданского общества и власти: проблемы взаимодействия // Алтайский вестник государственной и муниципальной службы. 2021. № 19. С. 27-29.

Ломова Н. Г., Пашкова Е. Ю., Леонтьева Д. С. Организация территориального общественного самоуправления в Алтайском крае // Доклад о состоянии местного самоуправления в Российской Федерации. Местное самоуправление как ресурс комплексного развития территорий. М., 2023. C. 54-68.

Лякишева В. Г., Шлегель С. В., Сивцова А. И. «Октябрьские заметки» о важности самоуправленческих начал в государственном и муниципальном управлении и их продвижении через развитие ТОС // Ученые записки Алтайского филиала Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации. Вып. 2 (25). Барнаул, 2024. С. 16-22.

Лякишева В. Г., Мищенко В. В., Кириллов А. А., Чухно А. В. Совершенствование процесса инициативного бюджетирования как реального инструмента регионального социально-экономического развития // Экономика Профессия Бизнес. 2024. № 3. С. 55-63. https://doi.org/10.14258/epb202438.

Боев Н. В., Троцковский А. Я. Вовлечение населения в решение вопросов местного значения: историография и опыт Алтайского края // Экономика Профессия Бизнес. 2020. № 1. С. 28-33. https://doi.org/10.14258/epb201954.

Королева Е. Н., Мищенко Вал. В. Некоторые подходы к расчету индекса качества городской среды // Экономика Профессия Бизнес. 2020. № 4. С. 61-66. https://doi.org/10.14258/epb2019101.

Сорокина А. А. Цифровизация экономики и ее влияние на экономическое развитие // Ученые записки Алтайского филиала Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации. Вып. 2 (25). Барнаул, 2024. С. 57-60.

О национальных целях развития Российской Федерации на период до 2030 года и на перспективу до 2036 года: Указ Президента Российской Федерации от 07.05.2024 № 309. URL: http://publication.pravo.gov.ru/document/0001202405070015 (дата обращения 10.02.2025).

Мальцев А. Н. Клиентоориентированный подход в бизнесе и государственном (муниципальном) управлении // Власть. 2011. № 10. С. 24-29.

Кузминых Ю. В. Клиентоориентированность государственных структур // Ученые записки Российской академии предпринимательства. 2024. № 23 (3). С. 90-97.

Капустян Л. А., Лякишева В. Г., Полыгалова К. Б. Об опыте оказания государственных и муниципальных услуг населению (на примере МФЦ Алтайского края) // Экономическое развитие региона: управление, инновации, подготовка кадров: материалы IX Международного экономического форума. Барнаул, 2022. С.72-78.

Полыгалова К. Б., Лякишева В. Г., Капустян Л. А. О деятельности органов власти и местного сообщества по оказанию государственных и муниципальных услуг населению в электронном формате в условиях санкционных ограничений // Актуальные вопросы функционирования экономики Алтайского края. Вып. 15. Барнаул, 2023. С. 110-119.

Мищенко И. К., Мищенко Вал. В. Социальные аспекты современной региональной политики // Вестник алтайской науки. 2013. № 3. С. 133-135,

Дневник Алтайской школы политических исследований № 40. Роль историко-культурного наследия в формировании имиджей регионов: коллективная монография / под ред. Ю. Г. Чернышова. Барнаул, 2024. 500 с.

Сладкова Н. М., Воскресенская О. А. Мониторинг и оценка результативности кадровых процессов государственных органов в условиях внедрения стандартов клиентоцентричности // Лидерство и менеджмент. 2023. Т. 10. № 4. С. 1397-1418.

Капустян Л. А., Сабына Е. Н., Стрижкина И. В. Кадровая политика в условиях реализации клиентоцентричного подхода на государственной службе // Экономика Профессия Бизнес. 2024. № 4. С. 66-76. https://doi.org/10.14258/epb202458.

Цитаты известных личностей. URL: https://ru.citaty.net/avtory/otto-fon-bismark/tsitaty-o-zakone/ (дата обращения: 10.02.2025).

Краснов С. В., Капустян Л. А., Лякишева В. Г. Об опыте реализации гражданских инициатив: история и современность, проблемы и перспективы (на материалах г. Барнаула) // Алтайский Вестник государственной и муниципальной службы. 2023. № 21. С. 9-15.

Томенко В. П. Алтайский край по праву можно назвать настоящей кузницей талантов в любых сферах // Алтайский вестник государственной и муниципальной службы. 2019. № 17. С. 2-4.

REFERENCES

Govorenkova T. M. Reading Velikhov Together. Moscow, 1999. P. 4.

Message from the President to the Federal Assembly. URL: http://kremlin.ru/events/president/news/73585 (date of access: 10.03.2024).

Zotov V. B. Information technologies in state and municipal administration (collection of scientific articles). Moscow, 2021. 308 p.

Territorial public self-government: theory and practice of formation and functioning: monograph / V. V. Mishchenko, V. G. Lyakisheva, L. A. Kapustyan, Ya. N. Muraeva; ed. V. V. Mishchenko. Barnaul, 2016. 237 p.

Lomova N. G., Milodanova O. I. Dialogue between civil society and government: problems of interaction. Altai Bulletin of State and Municipal Service. 2021. No. 19. Pp. 27-29.

Lomova N. G., Pashkova E. Yu., Leontyeva D. S. Organization of territorial public self-government in the Altai Territory. Report on the state of local self-government in the Russian Federation. Local self-government as a resource for the integrated development of territories. Moscow, 2023. Pp. 54-68.

Lyakisheva V. G., Schlegel S. V., Sivtsova A. I. «October Notes» on the importance of self-government principles in state and municipal administration and their promotion through the development of TOS. Scientific notes of the Altai branch of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration. Issue 2 (25). Barnaul, 2024. Pp. 16-22.

Lyakisheva V. G., Mishchenko V. V., Kirillov A. A., Chukhno A. V. Improving the process of participatory budgeting as a real instrument of regional socio-economic development. Economics Profession Business. 2024. No. 3. Pp. 55-63. https://doi.org/10.14258/epb202438.

Boev N. V., Trotskovsky A. Ya. Involving the population in resolving issues of local importance: historiography and experience of the Altai Territory. Economics Profession Business. 2020. No. 1. Pp. 28-33. https://doi.org/10.14258/epb201954.

Koroleva E. N., Mishchenko Val. V. Some approaches to calculating the quality index of the urban environment. Economics Profession Business. 2020. No. 4. Pp. 61-66. https://doi.org/10.14258/epb2019101.

Sorokina A. A. Digitalization of the economy and its impact on economic development. Scientific notes of the Altai branch of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration. Issue 2 (25). Barnaul, 2024. Pp. 57-60.

On the national development goals of the Russian Federation for the period up to 2030 and for the future up to 2036: Decree of the President of the Russian Federation of 07.05.2024 No. 309. URL: http://publication.pravo.gov.ru/document/0001202405070015 (date of access 10.02.2025).

Maltsev A. N. Client-oriented approach in business and public (municipal) management. Power. 2011. No. 10. Pp. 24-29.

Kuzminykh Yu. V. Customer focus of government agencies. Scientific Notes of the Russian Academy of Entrepreneurship. 2024. No. 23 (3). Pp. 90-97.

Kapustyan L. A., Lyakisheva V. G., Polygalova K. B. On the experience of providing state and municipal services to the population (on the example of the MFC of the Altai Territory). Economic development of the region: management, innovation, personnel training: materials of the IX International Economic Forum. Barnaul, 2022. Pp. 72-78.

Polygalova K. B., Lyakisheva V. G., Kapustyan L. A. On the activities of government bodies and the local community in providing state and municipal services to the population in electronic format under sanctions restrictions. Current issues of functioning of the economy of the Altai Territory. Issue 15. Barnaul, 2023. Pp. 110119.

Mishchenko I. K., Mishchenko Val. V. Social aspects of modern regional policy. Bulletin of Altai science. 2013. No. 3. Pp. 133-135,

Diary of the Altai School of Political Studies No. 40. The role of historical and cultural heritage in shaping the images of regions: collective monograph / edited by Yu. G. Chernyshov. Barnaul, 2024. 500 p.

Sladkova N. M., Voskresenskaya O. A. Monitoring and evaluating the effectiveness of personnel processes of government agencies in the context of the implementation of customer-centric standards. Leadership and Management. 2023. Vol. 10. No. 4. Pp. 1397-1418.

Kapustyan L. A., Sabina E. N., Strizhkina I. V. Personnel policy in the context of the implementation of a client-centric approach in the civil service. Economy Profession Business. 2024. No. 4. Pp. 66-76. https://doi.org/10.14258/epb202458.

Quotes from famous personalities. URL: https://ru.citaty.net/avtory/otto-fon-bismark/tsitaty-o-zakone/ (date of access 10.02.2025).

Krasnov S. V., Kapustyan L. A., Lyakisheva V. G. On the experience of implementing civil initiatives: history and modernity, problems and prospects (based on materials from the city of Barnaul). Altai Bulletin of State and Municipal Service. 2023. No. 21. Pp. 9-15.

Tomenko V. P. The Altai Territory can rightfully be called a real forge of talents in any field can rightfully be called a real forge of talents in any sphere. Altai Bulletin of the State and Municipal Service. 2019. No. 17. Pp. 2-4.

Published
2025-06-11
How to Cite
1. Kapustyan L. A., Lyakisheva V. G., Mischenko V. V., Polygalova K. B., Sorokina A. A. ON IMPROVING TRADITIONAL FORMATS OF INTERACTION BETWEEN GOVERNMENT AND THE POPULATION AND THE NEED TO IMPLEMENT INNOVATIVE APPROACHES IN THE CONTEXT OF DIGITALIZATION AND IMPLEMENTATION OF CUSTOMER-CENTERED PRINCIPLES // Economics Profession Business, 2025. № 2. P. 48-56. URL: https://journal.asu.ru/ec/article/view/epb202522.
Section
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ

Most read articles by the same author(s)