Expert Assessment of Contemporary Problems of Inclusive Educational Environment Formation (Results of a Sociological Research)

Main Article Content

Ildar Z. Gimaev Email: gimaev@yandex.ru

Abstract

Since the introduction of statistical accounting in 1996 and up to the present time in Russia there has been a continuous increase in the number of children with disabilities aged 0 to 15 years. The negative trend is sustainable and has led to an increase in the number of children with disabilities during this period by 63.5%. The modern system of special and inclusive education, along with the main task of transferring knowledge and forming behavioral skills, is assigned the functions of habilitation and socialization of the child, his psychological and pedagogical correction. The objective of the study is to identify current problems of forming an educational environment for children with disabilities and disabilities and to obtain an expert assessment of the system of factors influencing its formation. Materials and methods. Regional sociological study, collection of information using the focus group method, expert assessment. The experts were representatives of the special education system - teachers and specialists in integrated and inclusive education with the necessary knowledge and work experience. Results. The problems of development of human resources and provision of qualified personnel in the field of special education, availability of relevant competencies and skills, psychological readiness, empathy and adaptability to work with children with disabilities and disabilities are identified and characterized. An expert assessment of the regulatory, educational and methodological, material and technical support of special education and the formation of the educational environment, the expert community's view of the depth and significance of existing problems are given.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Gimaev, I. Z. (2025). Expert Assessment of Contemporary Problems of Inclusive Educational Environment Formation (Results of a Sociological Research). Society and Security Insights, 8(1), 102-115. https://doi.org/10.14258/SSI(2025)1-07
Section
STATE, CIVIL SOCIETY AND STABILITY
Author Biography

Ildar Z. Gimaev, Институт стратегических исследований ГБНУ Академии наук Республики Башкортостан

Cand. Sci. (Sociology), leading researcher at the Institute of Strategic Studies, Academy of Sciences of the Republic of Bashkortostan, Ufa, Russia.

References

Алехина, С. В. Оценка родителями инклюзивной образовательной среды школы и своего участия в ее создании / С. В. Алехина, А. Ю. Шеманов // Клиническая и специальная психология. 2023. Т. 12, № 3. С. 213-233.

Гимаев И.З. Система образования детей с ограниченными возможностями здоровья как объект научного исследования // Society and Security Insights. 2024. Т. 7, № 2. С. 156-168.

Горбунова Н.В. Готовность учителя к психолого-педагогическому сопровождению школьников в инклюзивной образовательной среде // Инклюзивное образование — путь к успеху: материалы третьей международной научно-практической конференции. Якутск: Северо-Восточный федеральный университет имени М.К. Аммосова, 2022. С. 208–221.

Индикаторы образования: 2023: статистический сборник / Н. В. Бондаренко, Т. А. Варламова, Л. М. Гохберг и др.; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: НИУ ВШЭ, 2023. 432 с.

Калашникова, М.Б. Психологическая готовность педагога как ресурс профессиональной успешности // Стратегии и ресурсы личностно-профессионального развития педагога: современное прочтение и системная практика. 2022. №1. С. 33-37.

Калашникова, С. А. Психологическая готовность будущих педагогов к реализации инклюзивного подхода в образовании: формирование и оценка в процессе обучения / С. А. Калашникова // Ученые записки Забайкальского государственного университета. 2021. Т. 16, № 4. С. 95-106.

Скребкова, Е. А. Основные причины нехватки кадров в сфере образования // Экономика и управление в современных условиях: проблемы и перспективы : сборник научных трудов по материалам XI Всероссийской научно-практической конференции, Майкоп, 31 мая 2024 года. Майкоп: ООО «Электронные издательские технологии», 2024. С. 266-270.

Левитская А.А. Состояние и перспективы инклюзивного образования в России // Социальная педагогика. 2009. №1. С. 4–7.

Миронова М.В., Смолина Н.С., Новгородцева А.Н. Инклюзивное образование в школе: противоречия и проблемы организации доступной среды (на примере школ Российской Федерации) // Перспективы науки и образования. 2019. № 6 (42). С. 349-359.

Поташник М.М. Почему учителя уходят из школы // Народное образование. 2019. № 6 (1477). С. 93-101

Психолого-педагогическое сопровождение детей с особыми образовательными потребностями в общеобразовательной школе: метод. рекомендации / Елисеева И.Г., Ерсарина А.К. - Алматы: ННПЦ КП, 2019. 118 с.

Романовская И.А., Хафизуллина И.Н. Представления будущих учителей о проблемах качества образования // Вектор науки ТГУ. Педагогика и психология. 2012. № 3. С. 181.

Светличная Д. А., Волобуева Е. В. Проблема профессионального выгорания педагогов и пути ее разрешения // Экономика и социум. 2023. № 4 (107). С. 869-872.

Фуряева, Т. В. Социальная инклюзия: Учебное пособие / Т. В. Фуряева. 2-е изд., пер. и доп. Москва: Издательство Юрайт, 2019. 189 с. (Авторский учебник). ISBN 978-5-534-07465-9. – EDN ZBHGKV.

Яковлева И.М. Подготовка педагогов к реализации инклюзивного образования // Инклюзивное образование: методология, практика, технологии: Материалы международной научно-практической конференции (20-22 июня 20011 г., Москва). М.: МГИИУ, 2011. С. 242-243.

REFERENCES
Alekhina, S. V. (2023). Parents' assessment of the inclusive educational environment of the school and their participation in its creation. Clinical and Special Psychology,12(3), 213-233. (In Russ.).

Gimaev, I. Z. (2024). The education system for children with disabilities as an object of scientific research. Society and Security Insights, 7(2), 156–168. (In Russ.).

Gorbunova, N.V. (2022). Teacher readiness for psychological and pedagogical support of schoolchildren in an inclusive educational environment. Inclusive Education - the Path to Success: Materials of the Third International Scientific and Practical Conference. Yakutsk: Severo-Vostochnyy federal'nyy universitet imeni M.K. Ammosova (pp. 208-221). (In Russ.).

Bondarenko, N.V., Varlamova, T.A., Gokhberg, L.M. Education indicators: 2023: statistical digest (2023) Moscow: National Research University Higher School of Economics. (In Russ.).

Kalashnikova, M.B. (2022). Psychological readiness of a teacher as a resource for professional success. Strategies and Resources for Personal and Professional Development of a Teacher: Modern Interpretation and Systemic Practice. 1, 33-37. (In Russ.).

Kalashnikova, S. A. (2021). Psychological readiness of future teachers to implement an inclusive approach in education: formation and assessment in the learning process. Scientific notes of the Zabaikalsky State University. 16(4), 95-106. (In Russ.).

Skrebkova, E. A. (2024). The main reasons for the shortage of personnel in the field of education. Economy and management in modern conditions: problems and prospects: collection of scientific papers based on the materials of the XI All-Russian scientific and practical conference. 2024. 266-270.

Levitskaya A.A. (2009). The state and prospects of inclusive education in Russia. Social Pedagogy. 1, 4-7. (In Russ.).

Mironova M.V., Smolina N.S., Novgorodtseva A.N. (2019). Inclusive education at school: contradictions and problems of organizing an accessible environment (on the example of schools in the Russian Federation). Prospects of Science and Education. 6(42), 349-359. (In Russ.).

Potashnik M.M. (2019). Why teachers leave school. Public education. 6(1477). 93-101. (In Russ.).

Eliseeva, I., Ersarina, A. (2019). Psychological and pedagogical support for children with special educational needs in a comprehensive school: method. recommendations. Almaty: NNPTS KP. (In Russ.).

Romanovskaya, I.A., Khafizullina, I.N. (2012). Ideas of future teachers about the problems of education quality. Vector of Science TSU. Pedagogy and Psychology. 3, 181. (In Russ.).

Svetlichnaya, D. A., Volobueva, E. V. (2023). The problem of professional burnout of teachers and ways to resolve it. Economy and Society. 4(107). 869-872.

Furyayeva, T. (2019). Social inclusion: Textbook. Moscow: Yurait Publishing House. (In Russ.).

Yakovleva, I.M. (2011). Preparing teachers for the implementation of inclusive education. Inclusive Education: Methodology, Practice, Technology: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. Moscow. MGIIU, 242-243. (In Russ.).