INTERNAL FACTORS OF THE SCHOOL ENVIRONMENT AND THEIR IMPACT ON PARENTAL SATISFACTION AND STUDENT ACHIEVEMENT (USING THE REPUBLIC OF BASHKORTOSTAN AS AN EXAMPLE)
Main Article Content
Abstract
The article presents the results of the analysis of the influence of internal factors of the school environment (staffing, teacher burnout, academic workload, territorial accessibility) on parental satisfaction and academic performance of students in the Republic of Bashkortostan. Based on a survey of 20,308 parents (April 2025) and the application of Bronfenbrenner's ecological model, hypotheses related to the school microsystem are analyzed. The critical role of staffing and teacher burnout in reducing academic performance and satisfaction is confirmed. It is established that staffing shortages and teacher burnout significantly reduce the academic performance of schoolchildren throughout the region. The hypothesis about the leading role of academic workload in parental dissatisfaction is partially confirmed. The hypothesis about the low quality of suburban schools as a reason for choosing Ufa schools is refuted, the assessment of which revealed that the lack of schools within walking distance is a structural barrier to obtaining an education. Practical conclusions emphasize the need to strengthen the human resources (advanced training, diagnostics and prevention of professional burnout) and address the issue of territorial accessibility of schools in the suburbs of Ufa. The study contributes to the verification of theories of human capital and social inequality in the regional context.
Downloads
Metrics
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain the copyright of their manuscripts, and all Open Access articles are distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided that the original work is properly cited.
References
Блауберг И. В., Юдин Э. Г. Становление и сущность системного подхода. М.: Наука, 1973. 270 с.
Вачкова С. Н., Нехорошева Е. В., Салахова В. Б. Исследование стратегий семей в получении начального и основного общего образования: социально-психологический аспект // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Педагогика и психология. 2023. Т. 17. №. 1. С. 66-95.
Григорьева Е.А. Пространственная справедливость в социологической перспективе // Социология. 2020. №5. С. 138-144. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/prostranstvennaya-spravedlivost-v-sotsiologicheskoy-perspektive (дата обращения: 02.06.2025). EDN: YYSZSW
Давыдова Ю. А., Каргаполова Е. В., Денисенкова Н. Н. Национальный проект «Образование» и реализация принципа справедливости в сфере среднего образования // ЦИТИСЭ. 2020. №. 3. С. 228-242. DOI: 10.15350/2409-7616.2020.3.20 URL: https://ma123.ru/wp-content/uploads/2020/09/%D0%94%D0%B0%D0%B2%D1%8B%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%AE.%D0%90.-3-2020.pdf
Заир-Бек С. И., Мерцалова Т. А., Сенина Н. А. Решение семей о смене школы: контексты выбора // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2024. №. 3 (181). С. 179-203.
Попов Е. А., Стерлядева Н. А., Ахмедова А. Р., Кода Е. А., Козлова В. А.. Удовлетворенность сельских и городских старшеклассников функционированием системы общего среднего образования // Социодинамика. 2023. №. 11. С. 1-19. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/udovletvorennost-selskih-i-gorodskih-starsheklassnikov-funktsionirovaniem-sistemy-obschego-srednego-obrazovaniya (дата обращения: 04.06.2025). DOI: 10.25136/2409-7144.2023.11.48480. EDN: YKIIGP
Столь А. В. Факторы профессионального выгорания учителей как системная управленческая проблема в сфере образования / А. В. Столь // Society and Security Insights. 2023. Т. 6, № 4. С. 108-124. DOI 10.14258/SSI(2023)4-07. EDN FCJFEJ.
Столь А.В. Подходы к оценкам условий образования и развития как элементам рейтинга качества жизни и детского благополучия в регионе // Вестник Пермского НИПУ. 2025. № 2. С. 78-89.
Фролова Е. В., Рогач О. В., Воронцова И. В., Рябова Т. М., Шалашникова В. Ю. Анализ удовлетворенности родителей школьным образованием: ключевые проблемы и точки роста // Перспективы науки и образования. 2020. №. 3 (45). С. 239-251. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/analiz-udovletvorennosti-roditeley-shkolnym-obrazovaniem-klyuchevye-problemy-i-tochki-rosta (дата обращения: 04.06.2025).
Хэтти Д. А. С. Видимое обучение: синтез результатов более 50 000 исследований с охватом более 86 миллионов школьников //М.: Издательство «Национальное образование». 2017. 496 с.
Alhussam M. A. et al. Evaluating education quality as a research instrument: A systematic review //Multidisciplinary Reviews. 2024. Т. 7. №. 6. С. 2024115-2024115. https://doi.org/10.31893/multirev.2024115
Galang B. R., Basco J. G. Relationship between academic achievement and perceived learning environment among elementary pupils // Ignatian International Journal for Multidisciplinary Research, 2025. 3(2), 1018–1052. https://doi.org/10.31893/multirev.2024115 URL: https://icceph.com/wp-content/uploads/2025/03/PERCEIVED-LEARNING-ENVIRONMENT.pdf
Guy-Evans O. Bronfenbrenner’s Chronosystem Theory //Simply Psychology. – 2024. URL: https://www.researchgate.net/publication/383500583_Bronfenbrenner's_Ecological_Systems_Theory
Maslach C., Jackson S. E. The measurement of experienced burnout // Journal of Organizational Behavior. 1981. Vol. 2, № 2. P. 99–113. URL: https://www.researchgate.net/publication/227634716_The_Measurement_of_Experienced_Burnout
Maslach C., Schaufeli W. B., Leiter M. P. Job burnout // Annual Review of Psychology. 2001. Vol. 52. P. 397–422. URL: https://psycnet.apa.org/record/2001-00511-015
https://orcid.org/0000-0002-9528-2893