COMPONENTS AND CRITERIA FOR THE PSYCHOLOGICAL SAFETY OF EDUCATION
Main Article Content
Abstract
The problem of the psychological safety of education in the last decades of the life of Russia is becoming more and more practically and theoretically relevant: qualitative and quantitative transformations of situations and types of violations of the psychological safety of education require systematic, generalizing research and practical developments in the field of its preservation and restoration. Our research is an attempt at a systematic understanding of the problems of the psychological safety of education – a step towards the creation of an integrative theory of this phenomenon. The aim of the research is to analyze the problems of psychological safety of education. The research method is an integrative theoretical analysis of the problems of the psychological safety of education. The work contributes to the creation of a systemic model of the psychological safety of education. The problem of psychological safety of education includes the problems of personal, interpersonal, educational, professional and organizational safety, it is closely related to the issues of innovations and reforms in higher, secondary and primary education, including the problems of resistance to innovations and changes in the educational environment, the problems of innovation stress, and also issues of prevention and correction of pediogeny and mathetogeny. The indicators of the psychological safety of a person in the conditions of an educational institution of education are: 1) the safety of a person as a person; 2) the safety of a person as a partner; 3) the safety of a person as a student and a professional. The research contributes to the development of an integrative model of the psychological safety of education and the search for new, integrative ways to achieve, maintain and restore it.
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...
Article Details
How to Cite
Khudyakova, T. L., Klepach, Y. V., & Arpentieva, M. R. (2023). COMPONENTS AND CRITERIA FOR THE PSYCHOLOGICAL SAFETY OF EDUCATION. Society and Security Insights, 5(4), 155-170. https://doi.org/10.14258/ssi(2022)4-09
Section
SOCIAL, CULTURAL STUDIES AND SECURITY
Authors retain the copyright of their manuscripts, and all Open Access articles are distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided that the original work is properly cited.
References
Арпентьева М. Р. Социально-психологические проблемы балльно-рейтинговой системы оценки труда сотрудников образовательных учреждений // Профессиональное образование в современном мире. 2020. Т. 10. № 1. С. 3611-3619.
Баева И. А. Психологическая безопасность в образовании. СПб.: Изд-во. «Союз», 2002. 271 с.
Баева И. А. Психологические проблемы обеспечения безопасности в образовании // Мир психологии. 2020. № 2 (102). С. 184-190.
Базилевич Е. М. Проблема изучения профессионального маргинализма в психологии // Проблемы высшего образования. 2011. № 1. С. 121-122.
Безукладников К. Э., Крузе Б. А., Жигалев Б. А., Сорокоумова С. Н., Егорова П. А. Психологическая безопасность в школьном и вузовском лингвистическом образовании // Язык и культура. 2018. № 44. С. 134-151.
Беляева П. И. Психологическая безопасность школьника как психическое состояние // Вестник Новгородского государственного университета. 2011. № 64. С. 217-222.
Василенко Т. Д., Хорунжая О. С. Субъективное ощущение неподконтрольности: риски дезадаптации // Медицинская психология в России: электрон. науч. журн. 2021. T. 13, № 1(66) [Электронный ресурс]. URL: http://mprj.ru (дата обращения: 21.11.2021).
Выготский Л. С. Психология развития человека. М.: Смысл; Эксмо, 2005. 1136 с.
Габер И. В., Зарецкий В. В. Методологические и теоретические основания обеспечения психологической безопасности образовательно-воспитательной // Вопросы психического здоровья детей и подростков. 2019. Т. 19, № 2. С. 121–131.
Ганузин В. М. Синдром педагогического насилия как форма дидактогении // Медицинская психология в России. 2013. T. 5, № 5. С. 15. http://dx.doi.org/10.24411/2219-8245-2013-15150
Крюкова Т. Л. Психология совладающего поведения. Кострома: Авантитул, 2004. С. 55–64.
Любимов Л. Л. Общество и образование в России // Народное образование. 2009. № 2. С. 16–20.
Магомедова М. Г., Аминова Д. К., Цахаева А. А. Гуманизация инновационного образования в Дагестанском ГПУ как сопровождение психологической безопасности образовательной среды вуза // Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2018. Т. 12. № 4. С. 67-74. http://dx.doi.org/10.31161/1995-0659-2018-12-4-67-74
Макаренко А. С. Марш тридцатого года. М.: Просвещение, 1988. 288с.
Новикова М. А., Реан А. А. Влияние школьного климата на возникновение травли: отечественный и зарубежный опыт исследования // Вопросы образования. 2019. № 2. С. 78–97.
Синякова М. Г., Захарова Л. А. Психологическая безопасность обучаемых в учреждениях дополнительного образования детей // Актуальные проблемы психологического знания. 2019. № 2 (51). С. 43-51.
Скорова Л. В., Качимская А. Ю., Якушева Ю. А. Представления о психологической безопасности образовательного пространства у будущих педагогов дошкольного образования // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. Т. 8. № 3. С. 74.
Соловей В. Д. Абсолютное оружие. Основы психологической войны и медиаманипулирования. М.: Эксмо, 2015. 320 с.
Хуторской А. В. Талантливым просьба не беспокоиться // Эйдос. 2018. № 2. С. 16-18. URL: http://eidos.ru/journal/2018/200/
Azevedo J. P., Gutierrez M., de Hoyos R., & Saavedra J. The Unequal Impacts of COVID-19 on Student Learning // Primary and Secondary Education During Covid-19 / Reimers F.M. (eds.). Cham: Springer,. 2022. Pp. 421-459. https://doi.org/10.1007/978-3-030-81500-4_16
Rivers W. Interactive Language Teaching. Cambridge University Press, 1987. P. XVII + 228.
Walfers A. Discord and Collaboration, Essays on International Politics. Baltimore: John Hopkins University Press, 1962. 303 р.
Yildirim K. Psychological unsafety in schools: The development and validation of Scale // J. of Education and Training Studies. 2017. Vol. 5, № 6. doi:10.11114/jets.v5i6.2372.
REFERENCES
Arpentieva, M. R. (2020). Socio-psychological problems of the point-rating system for assessing the labor of employees of educational institutions. Professional'noye obrazovaniye v sovremennom mire, 10(1), 3611–3619. (In Russ.).
Baeva, I. A. (2002). Psychological safety in education. St. Petersburg: Publishing house. "Soyuz". (In Russ.).
Baeva, I. A. (2020). Psychological problems of ensuring safety in education. Mir psikhologii, 2(102), 184–190. (In Russ.).
Bazilevich, E. M. (2001). The problem of studying professional marginalism in psychology. Problemy vysshego obrazovaniya, 1, 121–122. (In Russ.).
Belyaeva, P. I. (2011). Psychological safety of a schoolchild as a mental state. Bulletin of the Novgorod State University, 64, 217–222. (In Russ.).
Bezukladnikov, K. E., Kruse, B. A., Zhigalev, B. A., Sorokoumova, S. N., Egorova, P. A. (2018). Psychological safety in school and university linguistic education. Yazyk i kul'tura, 44, 134–151. (In Russ.).
Gaber, I. V., Zaretskiy, V. V. (2019). Methodological and theoretical foundations of ensuring the psychological safety of educational and upbringing. Voprosy psikhicheskogo zdorov'ya detey i podrostkov, 19(2), 121–131. (In Russ.).
Ganuzin, V. M. (2021). School climate, bullying, victimization, didactogeny and pedagogical violence syndrome: battlefields in school life. Meditsinskaya psikhologiya v Rossii, 1 (66). http://www.mprj.ru/archiv_global/2021_1_66/nomer09.php (In Russ.).
Khutorskoy, A. V. (2018). Talented people, please do not worry. Eidos, vol. 2, p. 16-18. http://eidos.ru/journal/2018/200/ (In Russ.).
Kryukova, T. L. (2004). The psychology of coping behavior. Kostroma: Avantitul (In Russ.).
Lyubimov, L. L. (2009). Society and education in Russia. Narodnoye obrazovaniye, 2, 16–20. (In Russ.).
Magomedova, M. G., Aminova, D. K., Tsakhaeva, A. A. (2018). Humanization of innovative education at the Dagestan State Pedagogical University as an accompaniment to the psychological safety of the educational environment of the university. Izvestiya Dagestanskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. Psikhologo-pedagogicheskiye nauki, 12(4), 67-74. http://dx.doi.org/10.31161/1995-0659-2018-12-4-67-74 (In Russ.).
Makarenko, A. S. (1998). March of the thirtieth year. Moscow: Prosveshcheniye (In Russ.).
Novikova, M. A., Rean, A. A. (2019). The influence of the school climate on the occurrence of bullying: domestic and foreign research experience. Voprosy obrazovaniya, 2, 78–97. (In Russ.).
Sinyakova, M. G., Zakharova, L. A. (2019). Psychological safety of trainees in institutions of additional education for children. Aktual'nyye problemy psikhologicheskogo znaniya = Actual problems of psychological knowledge, 2(51), 43–51. (In Russ.).
Skorova, L. V., Kachimskaya, A. Yu., Yakusheva, Yu. A. (2020). Ideas about the psychological safety of the educational space among future teachers of preschool education. World of Science. Pedagogy and psychology, 8(3), 74–76. http://dx.doi.org/10.15862/46PSMN320 (In Russ.).
Solovey, V. D. (2015). The ultimate weapon. The basics of psychological warfare and media manipulation. Moscow: Eksmo (In Russ.).
Vasilenko, T. D., Khorunzhaya, O. S. (2021). Subjective feeling of uncontrollability: risks of maladjustment. Meditsinskaya psikhologiya v Rossii, 1(66). http://mprj.ru (In Russ.).
Vygotskiy, L. S. (2005). Psychology of a person's development. Moscow: Sense; Eksmo, (In Russ.).
Azevedo, J. P., Gutierrez, M., de Hoyos, R., & Saavedra, J. (2022). The Unequal Impacts of COVID-19 on Student Learning. In: Reimers F.M. (eds.). Primary and Secondary Education During Covid-19. Cham: Springer. Pp. 421-459. https://doi.org/10.1007/978-3-030-81500-4_16
Walfers, A. (1962). Discord and Collaboration, Essays on International Politics. Baltimore: John Hopkins University Press.
Rivers W. (1987). Interactive Language Teaching. Cambridge University Press.
Yildirim K. (2017). Psychological unsafety in schools: The development and validation of Scale. Journal of Education and Training Studies. 5(6). doi:10.11114/jets.v5i6.2372.
Баева И. А. Психологическая безопасность в образовании. СПб.: Изд-во. «Союз», 2002. 271 с.
Баева И. А. Психологические проблемы обеспечения безопасности в образовании // Мир психологии. 2020. № 2 (102). С. 184-190.
Базилевич Е. М. Проблема изучения профессионального маргинализма в психологии // Проблемы высшего образования. 2011. № 1. С. 121-122.
Безукладников К. Э., Крузе Б. А., Жигалев Б. А., Сорокоумова С. Н., Егорова П. А. Психологическая безопасность в школьном и вузовском лингвистическом образовании // Язык и культура. 2018. № 44. С. 134-151.
Беляева П. И. Психологическая безопасность школьника как психическое состояние // Вестник Новгородского государственного университета. 2011. № 64. С. 217-222.
Василенко Т. Д., Хорунжая О. С. Субъективное ощущение неподконтрольности: риски дезадаптации // Медицинская психология в России: электрон. науч. журн. 2021. T. 13, № 1(66) [Электронный ресурс]. URL: http://mprj.ru (дата обращения: 21.11.2021).
Выготский Л. С. Психология развития человека. М.: Смысл; Эксмо, 2005. 1136 с.
Габер И. В., Зарецкий В. В. Методологические и теоретические основания обеспечения психологической безопасности образовательно-воспитательной // Вопросы психического здоровья детей и подростков. 2019. Т. 19, № 2. С. 121–131.
Ганузин В. М. Синдром педагогического насилия как форма дидактогении // Медицинская психология в России. 2013. T. 5, № 5. С. 15. http://dx.doi.org/10.24411/2219-8245-2013-15150
Крюкова Т. Л. Психология совладающего поведения. Кострома: Авантитул, 2004. С. 55–64.
Любимов Л. Л. Общество и образование в России // Народное образование. 2009. № 2. С. 16–20.
Магомедова М. Г., Аминова Д. К., Цахаева А. А. Гуманизация инновационного образования в Дагестанском ГПУ как сопровождение психологической безопасности образовательной среды вуза // Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2018. Т. 12. № 4. С. 67-74. http://dx.doi.org/10.31161/1995-0659-2018-12-4-67-74
Макаренко А. С. Марш тридцатого года. М.: Просвещение, 1988. 288с.
Новикова М. А., Реан А. А. Влияние школьного климата на возникновение травли: отечественный и зарубежный опыт исследования // Вопросы образования. 2019. № 2. С. 78–97.
Синякова М. Г., Захарова Л. А. Психологическая безопасность обучаемых в учреждениях дополнительного образования детей // Актуальные проблемы психологического знания. 2019. № 2 (51). С. 43-51.
Скорова Л. В., Качимская А. Ю., Якушева Ю. А. Представления о психологической безопасности образовательного пространства у будущих педагогов дошкольного образования // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. Т. 8. № 3. С. 74.
Соловей В. Д. Абсолютное оружие. Основы психологической войны и медиаманипулирования. М.: Эксмо, 2015. 320 с.
Хуторской А. В. Талантливым просьба не беспокоиться // Эйдос. 2018. № 2. С. 16-18. URL: http://eidos.ru/journal/2018/200/
Azevedo J. P., Gutierrez M., de Hoyos R., & Saavedra J. The Unequal Impacts of COVID-19 on Student Learning // Primary and Secondary Education During Covid-19 / Reimers F.M. (eds.). Cham: Springer,. 2022. Pp. 421-459. https://doi.org/10.1007/978-3-030-81500-4_16
Rivers W. Interactive Language Teaching. Cambridge University Press, 1987. P. XVII + 228.
Walfers A. Discord and Collaboration, Essays on International Politics. Baltimore: John Hopkins University Press, 1962. 303 р.
Yildirim K. Psychological unsafety in schools: The development and validation of Scale // J. of Education and Training Studies. 2017. Vol. 5, № 6. doi:10.11114/jets.v5i6.2372.
REFERENCES
Arpentieva, M. R. (2020). Socio-psychological problems of the point-rating system for assessing the labor of employees of educational institutions. Professional'noye obrazovaniye v sovremennom mire, 10(1), 3611–3619. (In Russ.).
Baeva, I. A. (2002). Psychological safety in education. St. Petersburg: Publishing house. "Soyuz". (In Russ.).
Baeva, I. A. (2020). Psychological problems of ensuring safety in education. Mir psikhologii, 2(102), 184–190. (In Russ.).
Bazilevich, E. M. (2001). The problem of studying professional marginalism in psychology. Problemy vysshego obrazovaniya, 1, 121–122. (In Russ.).
Belyaeva, P. I. (2011). Psychological safety of a schoolchild as a mental state. Bulletin of the Novgorod State University, 64, 217–222. (In Russ.).
Bezukladnikov, K. E., Kruse, B. A., Zhigalev, B. A., Sorokoumova, S. N., Egorova, P. A. (2018). Psychological safety in school and university linguistic education. Yazyk i kul'tura, 44, 134–151. (In Russ.).
Gaber, I. V., Zaretskiy, V. V. (2019). Methodological and theoretical foundations of ensuring the psychological safety of educational and upbringing. Voprosy psikhicheskogo zdorov'ya detey i podrostkov, 19(2), 121–131. (In Russ.).
Ganuzin, V. M. (2021). School climate, bullying, victimization, didactogeny and pedagogical violence syndrome: battlefields in school life. Meditsinskaya psikhologiya v Rossii, 1 (66). http://www.mprj.ru/archiv_global/2021_1_66/nomer09.php (In Russ.).
Khutorskoy, A. V. (2018). Talented people, please do not worry. Eidos, vol. 2, p. 16-18. http://eidos.ru/journal/2018/200/ (In Russ.).
Kryukova, T. L. (2004). The psychology of coping behavior. Kostroma: Avantitul (In Russ.).
Lyubimov, L. L. (2009). Society and education in Russia. Narodnoye obrazovaniye, 2, 16–20. (In Russ.).
Magomedova, M. G., Aminova, D. K., Tsakhaeva, A. A. (2018). Humanization of innovative education at the Dagestan State Pedagogical University as an accompaniment to the psychological safety of the educational environment of the university. Izvestiya Dagestanskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. Psikhologo-pedagogicheskiye nauki, 12(4), 67-74. http://dx.doi.org/10.31161/1995-0659-2018-12-4-67-74 (In Russ.).
Makarenko, A. S. (1998). March of the thirtieth year. Moscow: Prosveshcheniye (In Russ.).
Novikova, M. A., Rean, A. A. (2019). The influence of the school climate on the occurrence of bullying: domestic and foreign research experience. Voprosy obrazovaniya, 2, 78–97. (In Russ.).
Sinyakova, M. G., Zakharova, L. A. (2019). Psychological safety of trainees in institutions of additional education for children. Aktual'nyye problemy psikhologicheskogo znaniya = Actual problems of psychological knowledge, 2(51), 43–51. (In Russ.).
Skorova, L. V., Kachimskaya, A. Yu., Yakusheva, Yu. A. (2020). Ideas about the psychological safety of the educational space among future teachers of preschool education. World of Science. Pedagogy and psychology, 8(3), 74–76. http://dx.doi.org/10.15862/46PSMN320 (In Russ.).
Solovey, V. D. (2015). The ultimate weapon. The basics of psychological warfare and media manipulation. Moscow: Eksmo (In Russ.).
Vasilenko, T. D., Khorunzhaya, O. S. (2021). Subjective feeling of uncontrollability: risks of maladjustment. Meditsinskaya psikhologiya v Rossii, 1(66). http://mprj.ru (In Russ.).
Vygotskiy, L. S. (2005). Psychology of a person's development. Moscow: Sense; Eksmo, (In Russ.).
Azevedo, J. P., Gutierrez, M., de Hoyos, R., & Saavedra, J. (2022). The Unequal Impacts of COVID-19 on Student Learning. In: Reimers F.M. (eds.). Primary and Secondary Education During Covid-19. Cham: Springer. Pp. 421-459. https://doi.org/10.1007/978-3-030-81500-4_16
Walfers, A. (1962). Discord and Collaboration, Essays on International Politics. Baltimore: John Hopkins University Press.
Rivers W. (1987). Interactive Language Teaching. Cambridge University Press.
Yildirim K. (2017). Psychological unsafety in schools: The development and validation of Scale. Journal of Education and Training Studies. 5(6). doi:10.11114/jets.v5i6.2372.