THE PROBLEM OF INTERACTION BETWEEN THE EDUCATION SYSTEM AND THE LABOR MARKET IN THE ASSESSMENTS OF RUSSIAN FACULTY
Main Article Content
Abstract
Despite increasing labor shortage in Russia more than a quater of Russian faculty report low employment chances of their graduates, as the RANEPA’s Monitoring on the faculty’s attitude towards actual challenges in 2024 has shown (N=21164). To determine the range of reasons leading to inadequate interaction between the education system and the labor market in Russia, a series of ethnographic interviews with faculty — Monitoring participants was conducted (N=8) and the current scientific discourse in the thematic area was examined. The findings of this research suggest a lack of collaboration among the key stakeholders in the educational process for the nation's economic development, necessitating its prompt evolution.
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...
Article Details
How to Cite
Solodovnikova, O. B. (2024). THE PROBLEM OF INTERACTION BETWEEN THE EDUCATION SYSTEM AND THE LABOR MARKET IN THE ASSESSMENTS OF RUSSIAN FACULTY. Society and Security Insights, 7(3), 35-52. https://doi.org/10.14258/SSI(2024)3-02
Section
SECURITY AND INTEGRATION IN COUNTRIES OF ASIAN REGION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain the copyright of their manuscripts, and all Open Access articles are distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided that the original work is properly cited.
References
Аникин В.А. Человеческий капитал: становление концепции и основные трактовки // Экономическая социология. 2017. №4. С. 120-156.
Бабич Н. С., Иващенкова Н. В. Компетенции в высшем образовании и на рынке труда: социокогнитивный анализ проблемы интеграции // Интеграция образования. – 2024. Т. 28, № 1(114). С. 68-80.
Барков С. А., Зубков В. И. Высшее образование: непреодолимый институциональный разрыв с рынком труда // ЭКО. 2022. № 4(574). С. 8-30.
Бедный Б. И., Рыбаков Н. В., Ходеева Н. А. Практико-ориентированные аспирантские программы и профессиональные степени: анализ зарубежного опыта // Университетское управление: практика и анализ. 2021. Т. 25, № 3. С. 70-81.
Белоусов Д.Р. Проблема труда: синхронизировать профобразование и спрос на труд. 2024. URL: http://www.forecast.ru/_ARCHIVE/Presentations/DBelousov/2024_05-15LabFore.pdf (дата обращения: 22.07.2024).
Блинов В. И., Сатдыков А. И., Селиверстова И. В. Актуальное состояние взаимодействия профессиональных образовательных организаций и предприятий // Образование и наука. – 2021. Т. 23, № 7. С. 41-70.
Гимпельсон В. Е. Зарплата и потоки на российском рынке труда в условиях коронакризиса // Вопросы экономики. 2022. № 2. С. 69-94.
Гимпельсон В. Е., Капелюшников Р. И., Лукьянова А. Л. Уровень образования российских работников: оптимальный, избыточный, недостаточный? WP3/2010/09. М. : Изд. дом Гос. ун-та – Высшей школы экономики. 2010. 64 с.
Деев М. В., Гамидуллаева Л. А., Финогеев А. Г., Финогеев А. А. Разработка системы адаптивного управления компонентами интеллектуальной образовательной среды // Информатика и образование. 2021. № 4(323). С. 26-35.
Дементьев А.В. Вклад Даймонда, Мортенсена и Писсаридеса в экономическую науку // Экономический журнал Высшей школы экономики. 2011. Т. 15. № 1. С. 50–67
Добролюбов С. А., Алексеева Н. Н., Климанова О. А., Шувалов В. Е. Профессиональный стандарт "Географ" в контексте университетского географического образования // Вестник Московского университета. Серия 5: География. 2022. № 2. С. 3-15.
Ищук Т. Н., Ратова Л. Г., Хорькова О. В.Система профессиональных квалификаций в здравоохранении / Т. Н. Ищук, // Артериальная гипертензия. 2023. Т. 29, № 5. С. 535-541.
Капелюшников Р.И. Отдача от образования в России: ниже некуда? WP3/2021/03. М. : Изд. дом Высшей школы экономики. 2021. 52 с.
Краткий обзор рынка труда. Headhunter. Июнь 2024. URL: https://hhcdn.ru/icms/10314759.pdf (дата обращения: 30.07.2024)
Мальцева В. А. Что не так с концепцией готовности выпускников вуза к работе? // Экономическая социология. 2021. Т. 22, № 2. С. 109-138.
Мирошников С. А., Нотова С. В., Никулина Ю. Н. Кадровое сотрудничество вуза и индустриальных партнёров в контексте карьерного развития молодёжи // Высшее образование в России. 2022. Т. 31, № 8-9. С. 99-115.
Орехова И. М. О востребованности профессий на региональном рынке труда: пример Республики Тыва // Вестник Института социологии. 2022. Т. 13, № 4. С. 53-67.
Присяжная Н. В., Вяткина Н. Ю. Трудоустройство молодого медицинского специалиста: уровни проявления проблемы // Вестник Института социологии. 2023. Т. 14, № 1. С. 101-114.
Рогозин Д. М., Солодовникова О. Б., Ипатова А. А. Как преподаватели вузов воспринимают цифровую трансформацию высшего образования // Вопросы образования. 2022. №1. С. 271-300.
Солодовникова О. Б., Малькова Е. Е. Исследование удовлетворенности преподавателей своей работой: концептуальная рамка для России // Социологический журнал. 2023. Том. 29. № 4. С. 56-76.
Терников А. А. Искусственный интеллект и спрос на навыки работников в России // Вопросы экономики. 2023. № 11. С. 65-80.
Хохлова О. А., Хохлова А. Н., Чойжалсанова А. Ц. Разработка алгоритма анализа вакансий на рынке труда по данным из открытых источников // Вопросы статистики. 2022. Т. 29, № 4. С. 33-41.
Чикилева Е. Н. Тенденции и условия развития дополнительного профессионального образования в России: социологический анализ (на примере Белгородской области) // Регион: Экономика и Социология. 2020. № 2(106). С. 112-136.
Щербина В. В., Попова Е.П. Вуз вне системы профессиональной подготовки специалистов как итог многолетних реформ российского высшего образования // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. 2020. Т. 20, № 3. С. 622-635.
Becker G. S. A Theory of the Allocation of Time // The Economic Journal. 1965. №75 (299). P. 493–517.
Heckman J. J. Policies to Foster Human Capital // Research in Economics. 2000. № 54 (1). P. 3–56.
Jäger S., Maier F. Theoretical and Methodological Aspects of Foucaldian Critical Discourse Analysis and Dispositive Analysis // Methods of Critical Discourse Analysis. London: SAGE, 2009. P. 34-61.
Lee D. W., Lee T. H. Human Capital and Economic Growth Tests Based on the International Evaluation of Educational Achievement // Economics Letters. 1995. № 47 (2). P. 219–225.
Mincer J. Scholing, Experience, and Earnings. N.Y.: National Bureau of Economic Research; Columbia University Press. 1974. 152 p.
Mortensen D.T. The Matching Process as a Noncooperative Bargaining Game // McCall J. (ed.) The Economics of Information and Uncertainty. Chicago: University of Chicago Press, 1982. P. 233-258.
Vasilieva O. I. Alekseeva Yu. A., Redko S. S. The Project-Based Approach in Organizing Cooperation Between Business Institutions and Technical Universities in Digitalization Conditions // Sociology of Science and Technology. 2022. Vol. 13, No. 2. P. 135-149.
Бабич Н. С., Иващенкова Н. В. Компетенции в высшем образовании и на рынке труда: социокогнитивный анализ проблемы интеграции // Интеграция образования. – 2024. Т. 28, № 1(114). С. 68-80.
Барков С. А., Зубков В. И. Высшее образование: непреодолимый институциональный разрыв с рынком труда // ЭКО. 2022. № 4(574). С. 8-30.
Бедный Б. И., Рыбаков Н. В., Ходеева Н. А. Практико-ориентированные аспирантские программы и профессиональные степени: анализ зарубежного опыта // Университетское управление: практика и анализ. 2021. Т. 25, № 3. С. 70-81.
Белоусов Д.Р. Проблема труда: синхронизировать профобразование и спрос на труд. 2024. URL: http://www.forecast.ru/_ARCHIVE/Presentations/DBelousov/2024_05-15LabFore.pdf (дата обращения: 22.07.2024).
Блинов В. И., Сатдыков А. И., Селиверстова И. В. Актуальное состояние взаимодействия профессиональных образовательных организаций и предприятий // Образование и наука. – 2021. Т. 23, № 7. С. 41-70.
Гимпельсон В. Е. Зарплата и потоки на российском рынке труда в условиях коронакризиса // Вопросы экономики. 2022. № 2. С. 69-94.
Гимпельсон В. Е., Капелюшников Р. И., Лукьянова А. Л. Уровень образования российских работников: оптимальный, избыточный, недостаточный? WP3/2010/09. М. : Изд. дом Гос. ун-та – Высшей школы экономики. 2010. 64 с.
Деев М. В., Гамидуллаева Л. А., Финогеев А. Г., Финогеев А. А. Разработка системы адаптивного управления компонентами интеллектуальной образовательной среды // Информатика и образование. 2021. № 4(323). С. 26-35.
Дементьев А.В. Вклад Даймонда, Мортенсена и Писсаридеса в экономическую науку // Экономический журнал Высшей школы экономики. 2011. Т. 15. № 1. С. 50–67
Добролюбов С. А., Алексеева Н. Н., Климанова О. А., Шувалов В. Е. Профессиональный стандарт "Географ" в контексте университетского географического образования // Вестник Московского университета. Серия 5: География. 2022. № 2. С. 3-15.
Ищук Т. Н., Ратова Л. Г., Хорькова О. В.Система профессиональных квалификаций в здравоохранении / Т. Н. Ищук, // Артериальная гипертензия. 2023. Т. 29, № 5. С. 535-541.
Капелюшников Р.И. Отдача от образования в России: ниже некуда? WP3/2021/03. М. : Изд. дом Высшей школы экономики. 2021. 52 с.
Краткий обзор рынка труда. Headhunter. Июнь 2024. URL: https://hhcdn.ru/icms/10314759.pdf (дата обращения: 30.07.2024)
Мальцева В. А. Что не так с концепцией готовности выпускников вуза к работе? // Экономическая социология. 2021. Т. 22, № 2. С. 109-138.
Мирошников С. А., Нотова С. В., Никулина Ю. Н. Кадровое сотрудничество вуза и индустриальных партнёров в контексте карьерного развития молодёжи // Высшее образование в России. 2022. Т. 31, № 8-9. С. 99-115.
Орехова И. М. О востребованности профессий на региональном рынке труда: пример Республики Тыва // Вестник Института социологии. 2022. Т. 13, № 4. С. 53-67.
Присяжная Н. В., Вяткина Н. Ю. Трудоустройство молодого медицинского специалиста: уровни проявления проблемы // Вестник Института социологии. 2023. Т. 14, № 1. С. 101-114.
Рогозин Д. М., Солодовникова О. Б., Ипатова А. А. Как преподаватели вузов воспринимают цифровую трансформацию высшего образования // Вопросы образования. 2022. №1. С. 271-300.
Солодовникова О. Б., Малькова Е. Е. Исследование удовлетворенности преподавателей своей работой: концептуальная рамка для России // Социологический журнал. 2023. Том. 29. № 4. С. 56-76.
Терников А. А. Искусственный интеллект и спрос на навыки работников в России // Вопросы экономики. 2023. № 11. С. 65-80.
Хохлова О. А., Хохлова А. Н., Чойжалсанова А. Ц. Разработка алгоритма анализа вакансий на рынке труда по данным из открытых источников // Вопросы статистики. 2022. Т. 29, № 4. С. 33-41.
Чикилева Е. Н. Тенденции и условия развития дополнительного профессионального образования в России: социологический анализ (на примере Белгородской области) // Регион: Экономика и Социология. 2020. № 2(106). С. 112-136.
Щербина В. В., Попова Е.П. Вуз вне системы профессиональной подготовки специалистов как итог многолетних реформ российского высшего образования // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. 2020. Т. 20, № 3. С. 622-635.
Becker G. S. A Theory of the Allocation of Time // The Economic Journal. 1965. №75 (299). P. 493–517.
Heckman J. J. Policies to Foster Human Capital // Research in Economics. 2000. № 54 (1). P. 3–56.
Jäger S., Maier F. Theoretical and Methodological Aspects of Foucaldian Critical Discourse Analysis and Dispositive Analysis // Methods of Critical Discourse Analysis. London: SAGE, 2009. P. 34-61.
Lee D. W., Lee T. H. Human Capital and Economic Growth Tests Based on the International Evaluation of Educational Achievement // Economics Letters. 1995. № 47 (2). P. 219–225.
Mincer J. Scholing, Experience, and Earnings. N.Y.: National Bureau of Economic Research; Columbia University Press. 1974. 152 p.
Mortensen D.T. The Matching Process as a Noncooperative Bargaining Game // McCall J. (ed.) The Economics of Information and Uncertainty. Chicago: University of Chicago Press, 1982. P. 233-258.
Vasilieva O. I. Alekseeva Yu. A., Redko S. S. The Project-Based Approach in Organizing Cooperation Between Business Institutions and Technical Universities in Digitalization Conditions // Sociology of Science and Technology. 2022. Vol. 13, No. 2. P. 135-149.