EDUCATIONAL AND LINGUISTIC COMPONENTS OF HUMAN CAPITAL IN THE ALTAY TERRITORY: ACTUAL STATE AND STRUCTURAL DETERMINANTS

Main Article Content

Svetlana G. Maximova Email: svet-maximova@yandex.ru
Daria A. Omelchenko Email: daria.omelchenko@mail.ru
Oksana E. Noyanzina Email: noe@list.ru

Abstract

Regions of Russia are not only highly differentiated by their socio-economic position, but also differ by efficiency of regional policy aimed at using human capital for regional development. Many border regions, especially situated in the Eastern part of Russia and having agricultural character of economy, are more vulnerable due to their natural depopulation and great migration outflows. Education and health are two most important components of the human capital, and this article is focused on the second part, analyzed through gender, territorial and generational inequalities and their impacts on the level of satisfaction by material position on the materials of the sociological survey, conducted in the Altay territory in 2020 (n = 573, respondents’ age from 18 to 70 years). The analysis shows that despite general significance of education and its high return, educational trajectories and economic perspectives of using education differ significantly in socio-demographic and status groups. Linguistic competencies are poorly developed and practically remain unclaimed, the language proficiency works only in pair with other educational and professional achievements.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Maximova, S. G., Omelchenko, D. A., & Noyanzina, O. E. (2020). EDUCATIONAL AND LINGUISTIC COMPONENTS OF HUMAN CAPITAL IN THE ALTAY TERRITORY: ACTUAL STATE AND STRUCTURAL DETERMINANTS. Society and Security Insights, 4(1), 13-39. https://doi.org/10.14258/ssi(2021)1-01
Section
SECURITY AND INTEGRATION IN COUNTRIES OF ASIAN REGION

References

Аллахвердян А. Тенденции феминизации российской науки: прошлое и настоящее. Наука и инновации, 2018, 3 (181), 48-54.
Бобков В. Н., Одинцова Е. В. Социальное неравенство в России. Журнал Новой экономической ассоциации, 2020, 3 (47), 179-184.
Былина С. Цифровое неравенство сельского населения: поселенческие различия. Региональные агросистемы: экономика и социология, 2019, 2, 107-113.
Вебер А. Б. Россия перед инновационным вызовом: опыт «нулевых» годов. Россия реформирующаяся, 2012, 11, 82-105.
Возьмитель А. А. Социальное неравенство и его риски в советской и постсоветской России. Власть, 2016, 8, 5-13.
Войтович И. К. Иностранные языки в контексте непрерывного образования: монография / под ред. Т. И. Зелениной. Ижевск: Изд-во «Удмуртский университет», 2012.
Вольвач В.Г. Структура человеческого капитала: социологический аспект. Актуальные методологические и теоретические проблемы в российской науке. Сборник научных трудов, ч.1. Омск: Изд-во омского экономического института, 2006. С. 123-128.
Высоцкая А. В., Филипова А. Г. Образовательное неравенство в школе: от интерпретации понятия к детерминирующим факторам. Социальные исследования, 2018, 2, 1-17.
Глазырина И. П., Фалейчик Л. М. Восточное приграничье России: проблема сохранения человеческого капитала. Всероссийский экономический журнал ЭКО, 2014, 11 (485), 5-19.
Григорьев Л. М. Особенности развития человеческого капитала в субъектах Российской Федерации. URL: https://ac. gov. ru/files/content/22461/3-grigorev-pdf. (дата обращения: 1.12.2020).
Донцова О. А. О роли женщин в российской науке. Вестник Российского фонда фундаментальных исследований, 2018, 2, 50-55.
Земцов С. П., Смелов Ю. А. Факторы регионального развития в России: география, человеческий капитал или политика регионов. Журнал Новой экономической ассоциации, 2018, 4 (40), 84-108.
Зубаревич Н. В., Сафронов С. Г. Территориальное неравенство доходов населения России и других крупных постсоветских стран. Региональные исследования, 2014, 4, 100-110.
Гохберг Л. М., Дитковский К. А., Евневич Е. И. и др. (Ред.) Индикаторы инновационной деятельности: 2020: статистический сборник. Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: НИУ ВШЭ, 2020. URL: https://issek.hse.ru/mirror/pubs/share/397986230.pdf (дата обращения: 1.12.2020).
Гохберг Л. М., Дитковский К. А., Евневич Е. И. и др. (Ред.) Индикаторы науки: 2019: статистический сборник. Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: НИУ ВШЭ, 2019.
Калугина З. И. Сибирь в ракурсе человеческого развития. Регион: экономика и социология, 2018, 2, 110-132.
Капелюшников Р. И. Записка об отечественном человеческом капитале. Препринт WP3/2008/01. М.: Изд. дом ГУ-ВШЭ, 2008.
Капуза, А. В., Керша, Ю. Д., Захаров А. Б., Хавенсон Т. Е. Образовательные результаты и социальное неравенство в России. Вопросы образования, 2017, 4, 10-35. doi: 10.17323/1814-9545-2017-4-10-35
Константинова Д. С., Кудаева М. М. Дискриминационные различия в заработной плате в России. Дискуссия, 2019, 1 (92), 38-46. doi: 10.24411/2077-7639-2019-00005
Литвинюк А. А., Логинова А. В., Кузуб Е. В. Гендерные особенности HR-менеджмента в сфере науки, высшего образования и высоких технологий. Лидерство и менеджмент, 2019, 6 (3), 279-290.
Мищенко В. В. Реалии начала шестилетнего периода в экономике Алтайского края. Актуальные вопросы функционирования экономики Алтайского края, 2019, 11, 3-7.
Нестерова Д., Сабирьянова К. Инвестиции в человеческий капитал в переходный период в России. Научный доклад № 99/04. М.: EERC, 1998.
Нефедова Т. Г., Трейвиш А. Города и сельская местность: состояние и соотношение в пространстве России. Региональные исследования, 2010, 2, 42-57.
Перова М. Б. Гендерное неравенство в науке. Социальные и экономические системы, 2020, 4, 5-19.
Поплавская А. А., Соболева Н. Э. Удовлетворенность различными аспектами работы мужчин и женщин в России. Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены, 2017, 5 (141), 271-288. doi: 10.14515/monitoring.2017.5.15
Рожкова К. В., Рощин С. Ю. Вознаграждается ли знание иностранного языка на российском рынке труда? Вопросы экономики, 2019, 6, 122-141.
Соловей А. П. Социальные и психологические факторы построения и реализации карьеры женщины в науке. Устойчивое развитие науки и образования, 2017, 2, 64-70.
Троцковский А. Я., Родионова Л. В., Сергиенко А. М. Устойчивое развитие сельских территорий в контексте социальных проблем развития Алтайского края. Известия Алтайского государственного университета, 2010, 1-2, 324-333.
Трубилин А. И., Сидоренко В. В., Михайлушкин П. В. Современные проблемы и приоритеты социального развития села. Международный сельскохозяйственный журнал, 2018, 5, 23-26. doi: 10.24411/2587-6740-2018-15071
Шваков Е. Е., Лобова С. В., Кожевникова А. А. Условия и факторы развития приграничных территорий Алтайского края. Фундаментальные исследования, 2018, 12-2, 288-292.
Gender Inequality Index (GII). URL: http://hdr.undp.org/en/content/gender-inequality-index-gii (дата обращения: 1.12.2020).
Goldin C. Human Capital. In: Handbook of Cliometrics, ed. Claude Diebolt and Michael Haupert, (pp. 55-86). Heidelberg, Germany: Springer Verlag, 2016.
Grossman H., Grossman S. H. Gender issues in education. Allyn and Bacon, 1994.
Klasen S., Lamanna F. The impact of gender inequality in education and employment on economic growth: new evidence for a panel of countries. Feminist economics, 2009, 15 (3). 91-132.
Nafukho F. M., Hairston N., Brooks, K. Human capital theory: implications for human resource development. Human Resource Development International, 2004, 7(4), 545–551. doi:10.1080/1367886042000299843
Parker K., Funk C. Gender discrimination comes in many forms for today’s working women. Pew Research Center, 2017.
Rivera-Batiz F. L. English language proficiency and the economic progress of immigrants. Economics Letters, 1990, 34 (3), 295-300.
Schultz T. W. Investment in human capital. The American economic review, 1961, 51 (1), 1-17.
Tainer E. English language proficiency and the determination of earnings among foreign-born men. Journal of Human Resources, 1988, 23 (1), 108-122.
Women in Science. URL: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/fs55-women-in-science-2019-en.pdf (дата обращения: 1.12.2020).

REFERENCES
Allahverdjan, A. (2018). Tendencii feminizacii rossijskoj nauki: proshloe i nastojashhee [Tendencies of feminization of the Russian science: the past and the present]. Nauka i Innovacii [Sciences and Innovations], 3 (181), 48-54.
Bobkov, V. N., Odincova, E. V. (2020). Social'noe neravenstvo v Rossii [Social inequality in Russia]. Zhurnal Novoj jekonomicheskoj associacii [The Journal of the New Economic Association], 3 (47), 179-184.
Bylina, S. (2019). Cifrovoe neravenstvo sel'skogo naselenija: poselencheskie razlichija [Digital inequality of rural population: settlement differences]. Regional'nye agrosistemy: jekonomika i sociologija [Regional Agro-Systems: Economics and Sociology], 2, 107-113.
Veber, A. B. (2012). Rossija pered innovacionnym vyzovom: opyt «nulevyh» godov. Rossija reformirujushhajasja [Russia under reforms], 11, 82-105.
Voz'mitel', A. A. (2016). Social'noe neravenstvo i ego riski v sovetskoj i postsovetskoj Rossii [Social inequality and its risks in the Soviet and Post-Soviet Russia]. Vlast' [Power], 8, 5-13.
Vojtovich, I. K. (2012). Inostrannye jazyki v kontekste nepreryvnogo obrazovanija [Foreign languages in the context of continuous education]. Izhevsk: Udmurt University.
Vol'vach, V. G. (2006). Struktura chelovecheskogo kapitala: sociologicheskij aspekt [Structure of human capital : sociological aspect]. Aktual'nye metodologicheskie i teoreticheskie problemy v rossijskoj nauke. Sbornik nauchnyh trudov [Actual methodological and theoretical issues in the Russian science], ch.1 (pp. 123-128). Omsk: Omsk Economic Institute.
Vysockaja, A. V., Filipova, A. G. (2018). Obrazovatel'noe neravenstvo v shkole: ot interpretacii ponjatija k determinirujushhim faktoram [Educational inequality in school: from interpretation to determining factors]. Social'nye issledovanija [Social Studies], 2, 1-17.
Glazyrina, I. P., Falejchik, L. M. (2014). Vostochnoe prigranich'e Rossii: problema sohranenija chelovecheskogo kapitala [Eastern borderland of Russia: human capital preservation issue]. Vserossijskij jekonomicheskij zhurnal EKO [All-Russian Economic Journal EKO], 11 (485), 5-19.
Grigor'ev L. M. (2019). Osobennosti razvitija chelovecheskogo kapitala v sub#ektah Rossijskoj Federacii. URL: https://ac. gov. ru/files/content/22461/3-grigorev-pdf. (Accessed 1 December 2020).
Doncova, O. A. (2018). O roli zhenshhin v rossijskoj nauke [About the role of women in the Russian science]. Vestnik Rossijskogo fonda fundamental'nyh issledovanij [Bulletin of the Russian Foundation for Basic Research], 2, 50-55.
Zemcov, S. P., Smelov, Ju. A. (2018). Faktory regional'nogo razvitija v Rossii: geografija, chelovecheskij kapital ili politika regionov [Factors of regional development in Russia: geography, human capital or regional policy]. Zhurnal Novoj jekonomicheskoj associacii [Journal of the New Economic Association], 4 (40), 84-108.
Zubarevich, N. V., Safronov S. G. (2014). Territorial'noe neravenstvo dohodov naselenija Rossii i drugih krupnyh postsovetskih stran [Territorial inequality in income among population of Russia and other Post-Soviet countries]. Regional'nye issledovanija [Regionsl Studies], 4, 100-110.
Gohberg, L. M., Ditkovskij, K. A., Evnevich, E. I. et al. (Eds.) (2020). Indikatory innovacionnoj dejatel'nosti: 2020: statisticheskij sbornik [Indicators of innovative activity: 2020: statistical bulletin]. Moscow: HSE. URL: https://issek.hse.ru/mirror/pubs/share/397986230.pdf (Accessed 1 December 2020).
Gohberg, L. M., Ditkovskij, K. A., Evnevich, E. I. et al. (Eds). (2019). Indikatory nauki: 2019: statisticheskij sbornik [Indicators of science: 2019: statistical bulletin]. Moscow: HSE.
Kalugina, Z. I. (2018). Sibir' v rakurse chelovecheskogo razvitija [Siberia from the perspectives of human development]. Region: jekonomika i sociologija [Region: Economics and Sociology], 2, 110-132.
Kapeljushnikov, R. I. (2008). Zapiska ob otechestvennom chelovecheskom kapitale [Essay on the Russian human capital]. Preprint WP3/2008/01. Moscow. HSE Publishing House.
Kapuza, A. V., Kersha, Ju. D., Zaharov A. B., Havenson T. E. (2017). Obrazovatel'nye rezul'taty i social'noe neravenstvo v Rossii [Educational results and social inequality in Russia]. Voprosy obrazovanija [Issues of Education], 4, 10-35. doi: 10.17323/1814-9545-2017-4-10-35
Konstantinova, D. S., Kudaeva, M. M. (2019). Diskriminacionnye razlichija v zarabotnoj plate v Rossii [Discrimination differences in wages in Russia]. Diskussija [Discussion], 1 (92), 38-46. doi: 10.24411/2077-7639-2019-00005
Litvinjuk, A. A., Loginova, A. V., Kuzub, E. V. (2019). Gendernye osobennosti HR-menedzhmenta v sfere nauki, vysshego obrazovanija i vysokih tehnologij [Gender peculiarities of the HR-management in the sphere of science, higher education and technologies]. Liderstvo i menedzhment [Leadership and Management], 6 (3), 279-290.
Mishhenko, V. V. (2019). Realii nachala shestiletnego perioda v jekonomike Altajskogo kraja [Realities of the six-year period in the economy of the Altai territory]. Aktual'nye voprosy funkcionirovanija jekonomiki Altajskogo kraja [Actual issues of the Altay territory economy functioning], 11, 3-7.
Nesterova, D., Sabir'janova, K. (1998). Investicii v chelovecheskij kapital v perehodnyj period v Rossii [Investments in human capital in transitory period]. Scientific Report № 99/04. M.: EERC.
Nefedova, T. G., Trejvish, A. (2010). Goroda i sel'skaja mestnost': sostojanie i sootnoshenie v prostranstve Rossii [Cities and rural settlements: actual state and comparison in the Russian space]. Regional'nye issledovanija [Regional Studies], 2, 42-57.
Perova, M. B. (2020). Gendernoe neravenstvo v nauke [Gender inequality in science]. Social'nye i jekonomicheskie sistemy [Social and economic systems], 4, 5-19.
Poplavskaja, A. A., Soboleva, N. Je. (2017). Udovletvorennost' razlichnymi aspektami raboty muzhchin i zhenshhin v Rossii [Satisfaction from various aspects of work among men and women in Russia]. Monitoring obshhestvennogo mnenija: Jekonomicheskie i social'nye peremeny [Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes], 5 (141), 271-288. doi: 10.14515/monitoring.2017.5.15
Rozhkova, K. V., Roshhin, S. Ju. (2019). Voznagrazhdaetsja li znanie inostrannogo jazyka na rossijskom rynke truda? [Is the knowledge of foreign language remunerated in the Russian labor market?]. Voprosy jekonomiki [Economy Issues], 6, 122-141.
Solovej, A. P. (2017). Social'nye i psihologicheskie faktory postroenija i realizacii kar'ery zhenshhiny v nauke [Social and psychological factors of building and realization of carrier of women in science]. Ustojchivoe razvitie nauki i obrazovanija [Sustainable Development of Science and Education], 2, 64-70.
Trockovskij A. Ja., Rodionova L. V., Sergienko A. M. (2010). Ustojchivoe razvitie sel'skih territorij v kontekste social'nyh problem razvitija Altajskogo kraja [Sustainable development of rural areas in context of social problems of Altai territory development]. Izvestija Altajskogo gosudarstvennogo universiteta, 1-2, 324-333.
Trubilin A. I., Sidorenko V. V., Mihajlushkin P. V. (2018). Sovremennye problemy i prioritety social'nogo razvitija sela [Contemporary problems and priorities social development of village]. Mezhdunarodnyj sel'skohozjajstvennyj zhurnal [International Agrocultural Journal], 5, 23-26. doi: 10.24411/2587-6740-2018-15071
Shvakov, E. E., Lobova, S. V., Kozhevnikova, A. A. (2018). Uslovija i faktory razvitija prigranichnyh territorij Altajskogo kraja [Conditions and factors of development of border areas of the Altai territory]. Fundamental'nye issledovanija [Fundamental Research], 12-2, 288-292.
Gender Inequality Index (GII) (2020). URL: http://hdr.undp.org/en/content/gender-inequality-index-gii (Accessed 1 December 2020).
Goldin, C. (2016). Human Capital. In: Handbook of Cliometrics, ed. Claude Diebolt and Michael Haupert, (pp. 55-86). Heidelberg, Germany: Springer Verlag
Grossman, H., Grossman, S. H. (1994). Gender issues in education. Allyn and Bacon.
Klasen, S., Lamanna, F. (2009). The impact of gender inequality in education and employment on economic growth: new evidence for a panel of countries. Feminist economics, 15 (3), 91-132.
Nafukho, F. M., Hairston, N., Brooks, K. (2004). Human capital theory: implications for human resource development. Human Resource Development International, 7(4), 545–551. doi:10.1080/1367886042000299843
Parker, K., Funk, C. (2017). Gender discrimination comes in many forms for today’s working women. Pew Research Center.
Rivera-Batiz, F. L. (1990). English language proficiency and the economic progress of immigrants. Economics Letters, 34 (3), 295-300.
Schultz, T. W. (1961). Investment in human capital. The American economic review, 51 (1), 1-17.
Tainer, E. (1988). English language proficiency and the determination of earnings among foreign-born men. Journal of Human Resources, 23 (1), 108-122.
Women in Science. URL: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/fs55-women-in-science-2019-en.pdf (Accessed 1 December 2020).