DEVELOPMENT OF STUDENTS' THINKING SKILLS IN THE PROCESS OF TOURIST-GEOGRAPHICAL RESEARCH IN GEOGRAPHY CLASSES IN THE RUSSIAN FEDERATION AND THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN

  • A.V. Metelev Altai State University Email: metalex10@mail.ru
  • N.G. Prudnikova Altai State University Email: belukha@mail.ru
  • E.M. Demchenko Toraigyrov University Email: belukha@mail.ru
Keywords: competence approach, tourist-geographical research, innovative technologies and teaching methods, problem-based learning technology

Abstract

In the Republic of Kazakhstan and the Russian Federation, the implementation of the competency-based approach in secondary education does not exclude the use of domestic innovative methodological and methodical approaches and concepts. Most of them are successfully applied in the process of teaching natural science disciplines, the study of which, among other things, implies the acquisition of personal, cognitive and value competences. The content and specifics of these disciplines, including Geography, are not always convenient for the formation and development of research and creative abilities of schoolchildren. Therefore, the choice of an optimal methodological approach, creation of specific tasks and selection of appropriate forms of work organisation at the lesson requires additional efforts and creativity of the teacher. In this regard, in some sections of the discipline «Geography» it is suggested to apply tourist-geographical research and tasks that arouse interest of students and can be relatively easily presented by the teacher in various forms of innovative learning — a problem, a game, a project or a case study. Performing such tasks and conducting relevant research contributes to the development of thinking skills, research and creative abilities of an individual, fosters patriotism, and helps students to master the skills and abilities to apply practice-oriented geographical knowledge in everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. №273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» (с изменениями и дополнениями) // Закон «Об образовании в РФ». — URL: https://zakonobobrazovanii.ru/ (дата обращения: 11.11.2023).

Приказ Министерства просвещения Российской Федерации от 16 ноября 2022 г. № 993 «Об утверждении федеральной образовательной программы основного общего образования» / Официальный интернет-портал правовой информации. — URL: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/ 0001202212220024 (дата обращения: 11.11.2023).

Постановление правительства Республики Казахстан от 28 марта 2023 года №249 «Об утверждении Концепции развития дошкольного, среднего, технического и профессионального образования Республики Казахстан на 2023–2029 годы» / Информационно-правовая система нормативных правовых актов Республики Казахстан. — URL: https://adilet.zan.kz/rus/docs/P2300000249#z11 (дата обращения: 11.11.2023).

Приказ Министерства просвещения Республики Казахстан от 16 сентября 2022 г. № 399 «Об утверждении типовых учебных программ по общеобразовательным предметам и курсам по выбору уровней начального, основного среднего и общего среднего образования» / Информационноправовая система нормативных правовых актов Республики Казахстан. — URL: https://adilet.zan.kz/ rus/docs/V2200029767 (дата обращения: 13.11.2023).

Михалкина Е.В., Скачкова Л.С., Усатенко Н.В. Компетенции и компетентность эволюция национальных концепций и синтез теоретических подходов // Terra economicus. — 2011. — Т. 9. — №4. — Ч. 2. — С. 12–17.

Ульянина О.А. История становления компетентностного обслуживания в зарубежной науке и практике // Вестник Московского университета МВД России. — 2017. — №3. — С. 267–273.

References

Federal'nyj zakon ot 29 dekabrya 2012 g. N 273-FZ 'Ob obrazovanii v Rossijskoj Federacii' (s izmeneniyami i dopolneniyami). Zakon 'Ob obrazovanii v RF'. Available from: https://zakonobobrazovanii.ru/ (accessed on 11.11.2023).

Prikaz Ministerstva Prosveshcheniya Rossijskoj Federacii ot 16 noyabrya 2022 g. N993 'Ob utverzhdenii federal'noj obrazovatel'noj programmy osnovnogo obshchego obrazovaniya'. Available from: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202212220024 (accessed on 11.11.2023).

Postanovlenie pravitel'stva Respubliki Kazahstan ot 28 marta 2023 goda N249 'Ob utverzhdenii Koncepcii razvitiya doshkol'nogo, srednego, tekhnicheskogo i professional'nogo obrazovaniya Respubliki Kazahstan na 2023–2029 gody'. Informacionno-pravovaya sistema normativnyh pravovyh aktov Respubliki Kazahstan. Available from: https://adilet.zan.kz/rus/docs/P2300000249#z11 (accessed on 11.11.2023).

Prikaz Ministerstva prosveshcheniya Respubliki Kazahstan ot 16 sentyabrya 2022 g. N 399 'Ob utverzhdenii tipovyh uchebnyh programm po obshcheobrazovatel'nym predmetam i kursam po vyboru urovnej nachal'nogo, osnovnogo srednego i obshchego srednego obrazovaniya'. Available from: https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=37498991 (accessed on 13.11.2023).

Mihalkina E.V., Skachkova L.S., Usatenko N.V. Kompetencii i kompetentnost» evolyuciya nacional'nyh koncepcij i sintez teoreticheskih podhodov. Terra economicus. — 2011. — V. 9. — N4(2). — P. 12–17.

Ul'yanina O.A. Istoriya stanovleniya kompetentnostnogo obsluzhivaniya v zarubezhnoj nauke i praktike. Vestnik Moskovskogo universiteta MVD Rossii. — 2017. — N3. — P. 267–273

Published
2023-10-28
How to Cite
Metelev A., Prudnikova N., Demchenko E. DEVELOPMENT OF STUDENTS’ THINKING SKILLS IN THE PROCESS OF TOURIST-GEOGRAPHICAL RESEARCH IN GEOGRAPHY CLASSES IN THE RUSSIAN FEDERATION AND THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN // Siberian Journal of Tourism and Economic, 2023, № 15. P. 46-51. URL: http://journal.asu.ru/st/article/view/16058.
Section
ТЕОРИЯ И МЕТОДИКА ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ СПЕЦИАЛИСТОВ ДЛЯ ТУРИСТСКОЙ ИНДУСТРИИ