GASTRONOMIC CULTURE OF SMALL PEOPLES OF ALTAI AS THE BASIS OF TOURISM DEVELOPMENT (BASED ON THE EXAMPLE OF THE KUMANDINS)
Abstract
The article presents the results of an analysis of trends in the development of gastronomic tourism of the small peoples of Altai in the regional market. The natural, socio-economic conditions and cultural potential of the region can ensure the development of various tourist destinations, which includes gastronomic tourism. In gastronomic tourism, food is the main element of the tour, but by no means the only one. Designing a gastronomic tour should include a variety of interactive elements containing reflection on the processes of preparing and consuming food, everything that will reinforce the impression of the eating process. Museums and ethnic centers can play a significant role and can provide an educational component to a gastronomic tour. This, for example, is an acquaintance with the Kumandin national gastronomic culture in the Krasnogorsk region, a merchant tea party in the local history museum of the city of Kamenya-on-Obi. It is the character and high degree of interaction between various structures that will help create and develop a unique Altai gastronomic tourist product. A SWOT analysis, development recommendations are given and a gastronomic tour is proposed using the example of the traditional cuisine of the indigenous peoples of Altai.
Downloads
References
Актымбаева Б.И., Трифонова Т.В. Гастрономический туризм как способ привлечения внимания к туристской дестинации // Central Asian Economic Review. — 2021. — №1 (136). — С. 73–83.
Алимова Д.Н., Быкова В.А., Ажаев Г.С., Есимова Д.Д. Анализ гастрономического туризма в приграничных регионах Казахстана и России // Наука и туризм: стратегии взаимодействия. — 2021. — №13. — С. 17–24.
Иванов В.Д. Гастрономический туризм как популярное направление в туристической индустрии // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. — 2018. — №2. — С. 105–113.
Максимов Д.А., Смирнова Е.И., Тугуши В.А. Гастрономический туризм в России: особенности и перспективы развития // Вестник Алтайской академии экономики и права. — 2022. — №6–2. — С. 292–298.
Мерцалова С.Л., Цыбакова О.В. Гастрономический туризм как приоритетное направление развития внутреннего туризма в России // Вестник ОрелГИЭТ. — 2021. — №4 (58). — С. 10–14. — DOI https://doi.org/10.36683/2076–5347–2021–3–57–10–14.
Нехаева Н.Е., Терехова Ю.С. Гастрономический туризм как перспективное направление развития регионов России // Естественные и математические науки в современном мире. — 2015. — №9 (33). — С. 82–87.
Оборин М.С. Тенденции формирования гастрономического туризма как самостоятельного вида услуг // Современные проблемы сервиса и туризма. — 2021. — Т. 15. — №4. — С. 17–27.
Отто О.В., Редькин А.Г. Современное состояние развития гастрономического туризма в Алтайском крае // Наука и туризм: стратегии взаимодействия. — 2015. — №4 (2). — С. 99–103.
Пахарь В.В. Состояние и направления развития гастрономического туризма в мире и в России // Международный научно-исследовательский журнал. — 2021. — №7 (109). — С. 138–142. DOI: https://doi.org/10.23670/IRJ.2021.109.7.095.
Прудникова Н. Г., Третьякова О.С., Маслова О. М. Анализ развития гастрономического туризма в Алтайском крае как фактор повышения конкурентоспособности туристской дестинации // Economic Consultant. — 2019. — №3 (27). — С. 78–84.
Чаусов Н.Ю., Сандомирская А.Ю. Гастрономический туризм как перспективное направление развития внутреннего туризма в России // Экономика и управление: проблемы, решения. — 2023. — Т. 1. — №8 (140). — С. 55–64. — DOI: https://doi.org/10.36871/ek.up.p.r. 2023.08.01.007.
Чеглазова М.Е. Гастрономический туризм — изюминка культурно-познавательного туризма в Крыму // Приоритетные направления и проблемы развития внутреннего и международного туризма в России. — Алушта: Ариал, 2018. — С. 204–207.
Шкуропат С.Г. Современные тенденции развития гастрономического туризма // XXV юбилейные Царскосельские чтения: материалы Международной научной конференции. Том I; под общ. Ред.С. Г. Еремеева. — СПб., 2021. — С. 199–202.
Bodzhgua A.Yu., Voinova Ya.A. Marketing tools for promoting gastronomic brands in tourism // Service and Tourism: Current Challenges. — 2022. — Vol. 16. — No. 3. — Pp. 7–15. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7421350
References
Aktymbaeva B.I., Trifonova T.V. Gastronomicheskij turizm kak sposob privlechenija vnimanija k turistskoj destinacii. Central Asian Economic Review. 2021. N1 (136). P. 73–83.
Alimova D. N., Bykova V. A., Azhaev G. S., Esimova D.D. Analiz gastronomicheskogo turizma v prigranichnyh regionah Kazahstana i Rossii. Nauka i turizm: strategii vzaimodejstvija. 2021. N13. P. 17–24.
Ivanov V.D. Gastronomicheskij turizm kak populjarnoe napravlenie v turisticheskoj industrii. Fizicheskaja kul'tura. Sport. Turizm. Dvigatel'naja rekreacija. 2018. N2. P. 105–113.
Maksimov D. A., Smirnova E. I., Tugushi V. A. Gastronomicheskij turizm v Rossii: osobennosti i perspektivy razvitija. Vestnik Altajskoj akademii jekonomiki i prava. 2022. N6–2. P. 292–298.
Mercalova S. L. Cybakova O. V. Gastronomicheskij turizm kak prioritetnoe napravlenie razvitija vnutrennego turizma v Rossii. Vestnik OrelGIJeT. 2021. N4 (58). P. 10–14. https://doi.org/10.36683/2076–5347–2021–3–57–10–14.
Nehaeva N.E., Terehova Ju. S. Gastronomicheskij turizm kak perspektivnoe napravlenie razvitija regionov Rossii. Estestvennye i matematicheskie nauki v sovremennom mire. 2015. N9 (33). P. 82–87.
Oborin M. S. Tendencii formirovanija gastronomicheskogo turizma kak samostojatel'nogo vida uslug. Sovremennye problemy servisa i turizma. 2021. V. 15. N4. P. 17–27.
Otto O.V., Red'kin A.G. Sovremennoe sostojanie razvitija gastronomicheskogo turizma v Altajskom krae. Nauka i turizm: strategii vzaimodejstvija. 2015. N4 (2). P. 99–103.
Pahar V. V. Sostojanie i napravlenija razvitija gastronomicheskogo turizma v mire i v Rossii. Mezhdunarodnyj nauchno-issledovatel'skij zhurnal. 2021. N7 (109). P. 138–142. https://doi.org/10.23670/IRJ. 2021.109.7.095.
Prudnikova N.G., Tret'jakova O. S., Maslova O.M. Analiz razvitija gastronomicheskogo turizma v Altajskom krae kak faktor povyshenija konkurentosposobnosti turistskoj destinacii. Economic Consultant. 2019. N3 (27). P. 78–84.
Chausov N. Ju., Sandomirskaja A. Ju. Gastronomicheskij turizm kak perspektivnoe napravlenie razvitija vnutrennego turizma v Rossii. Jekonomika i upravlenie: problemy, reshenija. 2023. V. 1. N 8(140). P. 55–64. https://doi.org/10.36871/ek.up.p.r.2023.08.01.007.
Cheglazova M. E. Gastronomicheskij turizm — izjuminka kul'turno-poznavatel'nogo turizma v Krymu. Prioritetnye napravlenija i problemy razvitija vnutrennego i mezhdunarodnogo turizma v Rossii. Alushta: Arial, 2018. P. 204–207.
Shkuropat S.G. Sovremennye tendencii razvitija gastronomicheskogo turizma. XXV jubilejnye Carskosel'skie chtenija. Proceed. Int Sci. Conf. SPb., 2021. P. 199–202.
Bodzhgua A.Yu., Voinova Ya.A. Marketing tools for promoting gastronomic brands in tourism. Service and Tourism: Current Challenges. 2022. Vol. 16. No. 3. Pp. 7–15. https://doi.org/10.5281/zenodo.7421350
Copyright (c) 2023 E.D. Fokina , Zh.E. Abisheva , A.K. Aubakirova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.